خبرگزاری میزان - هفتمین نمایشگاه انفرادی آثار استاد «جلیل خلیلی»، شامل نقاشی خط و مجسمههای ترکیبی، تا تاریخ ۲۵ آبان ماه، به میزبانی گالری آرت پرشیا واقع در مجموعه فرهنگان پاسداران برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه، ارائهای فشرده از تلفیق اندیشههای باستانی شعرای نامی ادب پارسی چون حافظ، صائب تبریزی، خیام و یک اثر از زنده یاد فریدون مشیری، با بیان هنرمند برجسته معاصر استاد «جلیل خلیلی» از دریچهی رنگ طرح و حجم، در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
رنگ روغن روی بوم، نقش برجسته روی چیت، تراش و پرداخت چوب، خم کاری برنز و قالب ریزی رزین اپوکسی، از تکنیکهای به کار رفته در آثار استاد خلیلی است.
«جلیل خلیلی»، از اساتید برجسته هنر خط و نقاشی است که از همان سالهای بدو ورود به مدرسه، فعالیتهای هنری خود را آغاز نموده است. این هنرمند، دارای دکتری حقوق بین الملل است اما تحصیل و فعالیت شغلی در این رشته او را از ادامه فعالیت در عرصه هنر باز نداشت.
استاد خلیلی در سال ۱۳۷۲، دوره کتابت انجمن خوشنویسان ایران را با رتبه ممتاز گذراند و حدود ۴ سال بعد از آن، شیوه جدید معماری نمای داخل و خارج ساختمان با استفاده از مصالح رزینی را ابداع و به نام خود ثبت کرد.
ساخت تابلوی برجسته سردر فدراسیون فوتبال ایران، نمای نقش برجسته غرب میدان ساعت در فلکه دوم صادقیه تهران، ماکت ۴ متری میدان آذربایجان تبریز، شیشههای رزینی الوان مسجد تهرانسر و نیز نمای رزینی برجسته پلههای تالار حرکت تهران از جمله فعالیتهای شاخص این هنرمند کشورمان است.
جلیل خلیلی، هنرمند عرصه نقاشی، خطاطی و مجسمهسازی گفت: عوامل محیطی، هیجانات و شرایط روحی، تاثیر بسزایی بر روحیات خالق آثار هنری و به تبع آن، آفریدن یک اثر هنری دارد؛ به عبارتی دیگر، اغراق نیست که بگوییم رویدادهای تاثیرگذار، بر روحیهی هنرمند از چنان عمقی برخوردارند که میتوان آنها را در آثار او مشاهده کرد؛ حتی گاهی به طور ناخودآگاه، این عوامل وارد آثار میشوند، به گونهای که در ترکیب بندی، اِلِمانها و بسیاری عناصر بصری، ملموس واقع میگردند. در کل تغییر روحیه خالق یک اثر در طول خلق اثر هنری، خود به خود ممکن است بر ایجاد اثری که از قبل شروع شده تاثیر بگذارد، بطوریکه هنرمند ممکن است بخواهد حتی آن اثر قبلی خود را کنار بگذارد و کاری را از نو شروع کند؛ به هرحال عوامل بیرونی و شرایط محیطی و روحی از عواملی هستند که خواه و ناخواه میتوانند در آفریدن یک اثر از سوی خالق، سهیم باشند.
وی در ارتباط با درک اثر خود از سوی مخاطب افزود: از آنجا که به طور مسلم، نحوه ارتباط یک اثر با بیننده، تاثیر مستقیمی بر روحیه خالق آن اثر دارد، بنابراین تا حدی خواستار خوانش آزاد از آثار خود توسط مخاطب هستم و ترجیح میدهم فضای فکری پشت کار را توضیح ندهم تا ذهن مخاطب بدون پیش زمینه فکری، دنیای ذهنی خود را داشته باشد؛ به عبارتی دوست دارم بتوانم ارتباط و تعامل دو سویه و درستی را بواسطه زوایا و ابزاری که در کارم از آنها بهره میبرم، با مخاطب رقم بزنم.
استاد خلیلی اظهارداشت: معتقدم ایجاد آثار هنری، شرایط خاصی نمیطلبد، بلکه این اثر است که برای ایجاد شدنش، به خالقِ خود ابلاغ میکند که رویشش و یا شکفتنش نیازمند چه تمهیداتی است؛ در حقیقت خالقِ یک اثر، همچون فردِ آبِستَنی است که اثری را از بَطنِ خود متولد میکند، منتهی تکامل و تحول و بالندگی آن اثر، بستگی به وضعیت روحیه سازنده و شرایط محیطی دارد و چنانچه این موارد در جای درست خود طی مسیر داشته باشند، به طور قطع، اثری که خلق میشود تاثیرگذار و ماندگار خواهد بود.
وی در ارتباط با روند آفریش یک اثر هنری بیان کرد: نُطفهی یک اثر هنری در وهله اول باید در ذهنِ خالق خود متولد شود؛ علی رغم آنکه خلق اثر هنری به خصوص، نقاشی ممکن است مراحل از پیش تعیین شده و مشخصی را نداشته باشد؛ به طور مثال، گاهی یک شخصِ به اصطلاح هنرمند در جریان جامعه یا زندگی روز مره خود با مسئلهای برخورد میکند، که همان امر میتواند چاشنی خوبی برای تولد یک موضوع و پرورش و بالندگی آن باشد.
وی ادامه داد: گاهی برای کار کردن، ممکن است روی طرح اولیه خود فکر کنم و اِتودی کلی از ایدهی ذهنیام را ترسیم کنم و یا با گَشت و گذار میان تصاویر، ایماژهای ذهنیام را توان بیشتری ببخشم و آن طور که میخواهم ترکیبی از آنها را در کنار هم و یا در هم تنیده و فرو رفته بچینم و حتی ممکن است فضایی را در اثر خود ایجاد کنم که تداعیگر برخی موضوعات در ذهن مخاطب باشد. به طور کل، روند قطارِ خلقِ یک اثر هنری را نمیتوان در چارچوب و ریلهای یک مسیر از پیش تعیین شده به حرکت درآورد.
این هنرمند برجسته کشورمان تصریح کرد: بنده تاکنون نمایشگاههای متعددی را در برهههای مختلف از جمله دوران دانشجویی برپا کرده ام؛ البته قبل از این دوران، بصورت حرفهای در عرصه خطاطی و نقاشی فعالیت مستمر داشتم و توانستم در این عرصه از هنر، کسب تجربه کنم و این تجربیات را در کنار کارهای حقوقی خود در کارنامه کاریام یه یادگار بگذارم.
وی درباره مهمترین شاخصهی برپایی این نمایشگاه گفت: مهمترین هدف بنده در برپایی این نمایشگاه، انگیزههای درونی و گله فلسفی است و انگیزه اقتصادی نقشی در آن ندارد؛ البته ترویج امیدآفرینی و تلاش بویژه برای نسل جوان، از چشم اندازهای این نمایشگاه به شمار میرود و امیدوارم آثار این نمایشگاه، آنطور که باید دیده شده و درک شوند و با مخاطب ارتباط برقرار نمایند.
استاد خلیلی در ارتباط با سبک کارهای خود در این نمایشگاه افزود: آثار ارائه شده بیشتر با سبک و سیاق نقاشی، خطاطی و خطنویسی است؛ در واقع بیشترین سبکی که در تحریر آثار این نمایشگاه از آن بهره بردم، شکستهی نستعلیق است؛ به عبارتی از خطوطی استفاده کردم که آنچنان به چشم نمیآیند و در برخی فضاها، بیشتر ترکیب حروف و کمپوزیسیون رنگ است که در نظر مخاطب مینشیند؛ همچنین پیرامون مجسمههای موجود در این نمایشگاه نیز لازم است بگویم آنها از تلفیق چوب و رزین و فلز ساخته شدهاند و روی هر کدام از آنها حکاکی و نقش برجسته به چشم میخورد؛ نا گفته نماند نقش برجستهای که بر روی تابلوی «صائب تبریزی» بکار رفته از جنسِ نقش رنگ روغن است؛ یعنی ابتدا تلاش کردم روی این مجسمه را بارنگهای سفت شده روغنی حجم ببخشم و سپس روی رنگها را با خطی از جنس نقش برجسته آذین کنم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: عِرفان و ایجاد ارتباط رنگی و هارمونی رنگی با عرفان، در کنار تلفیق ادبیات کِلاسیک و مُدِرن با هنر، بیشترین منابع الهامی بنده در ایجاد آثار موجود در این نمایشگاه را تشکیل میدهند؛ البته لازم است اشاره داشته باشم که طبیعت نیز موضوعی بوده که همهی آثار بنده درباره آن شکل گرفتهاند و وقایع و جریانات روز جامعه بصورت مستقیم ارتباط و تاثیری روی تابلوها ندارند؛ البته برخی مسائل اخلاقی واجتماعی بواسطه افکار صائب تبریزی و اهمیت آنها در ذهنیت او، در آثار جریان داشته که به نظرم، مخاطب با دیدن این تابلوها از آن آگاه خواهد شد. همچنین ابیاتی که در چارچوب این نمایشگاه بر روی تابلوها نقش بسته اند، همگی با موضوع نقاشیها و خطاطیها ارتباطی دوسویه دارند.
علاقهمندان برای بازدید از آثار استاد «جلیل خلیلی» میتوانند از ساعت ۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰، به آدرس تهران، پاسداران، خیابان ناطق نوری، روبروی دشتستان ۵، مجموعه فرهنگان پاسداران مراجعه نمایند.
انتهای پیام/