شناسهٔ خبر: 69695006 - سرویس علمی-فناوری
منبع: وزارت نفت | لینک خبر

سمینار «هوش مصنوعی، تحول سوخت‌رسانی» برگزار شد

استفاده از هوش مصنوعی در صنایع پایین‌دست با همكاری جامعه علمی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با توجه به حجم عظیم انتقال فرآورده و امکان بروز اختلال و خطا، همچنین لزوم پایش و رصد مستمر شاخص‌های توزیع فرآورده‌ در بیش از ۳۷ منطقه و ۲۳۵ ناحیه عملیاتی، استفاده از سامانه‌های هوش مصنوعی باید در ساختار این شرکت قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، کرامت ویس‌کرمی ظهر روز یکشنبه (۲۰ آبان‌) در سمینار علمی - تخصصی «هوش مصنوعی، تحول سوخت‌رسانی» با دعوت از تمامی مجموعه‌های فعال در حوزه بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت برای همکاری اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قدمتی بیش از ۹۶ ساله دارد و هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با توجه به گستردگی عظیم این شرکت در تأمین و توزیع سوخت باید استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در این شرکت ۲۶۰ میلیون لیتر انواع فرآورده‌ نفتی از طریق ۱۵ هزار ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و به‌صورت شبانه‌روزی به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود، گفت: هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت با توجه به مشکلات تأمین منابع مالی این طرح اجرایی نشد، اما در یک سال اخیر با تلاش‌های بسیار توانستیم معماری جدیدی از سامانه هوشمند سوخت تدوین کنیم که باید در دست اجرا قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه این شرکت دارای ۲۳۵ ناحیه عملیاتی در سراسر کشور است، ادامه داد: بحث هوشمندسازی نواحی در دستور کار قرار دارد و با استفاده از این روش، تمام وظایف نواحی بدون دخالت نیروی انسانی و سخت‌افزار انجام می‌شود و برای انجام این کار باید به نقش هوش مصنوعی باور داشته باشیم.

ویس‌کرمی با اشاره به اهمیت نقش هوش مصنوعی در زنجیره تولید، ذخیره‌سازی، نقل و انتقال و توزیع فرآورده‌ها بیان کرد: تشکیل کمیته هوش مصنوعی از جمله اقدام‌های مهم انجام‌شده در یک سال اخیر است. باید ضمن ارتباط صنعت و دانشگاه تلاش کنیم از تمام ظرفیت‌های موجود در این زمینه بهره‌ بگیریم.

وی گفت: شرکت ملی پخش نیازمند همکاری همه مجموعه‌های خارج از صنعت نفت ازجمله بخش‌های دانشگاهی، معاونت علمی فناوری و ریاست‌جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و... برای تحقق استفاده از فناوری از هوش مصنوعی در صنایع پایین‌دستی نفت است.

ضرورت یکپارچه‌سازی داده‌های صنعت پالایش با استفاده از فناوری هوش مصنوعی

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با تأکید بر لزوم به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی در تمام زیرساخت‌ها و زنجیره توزیع فرآورده کشور به‌منظور مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از اختلال و خطا گفت: این شرکت آماده همکاری با تمام متخصصان داخلی و شرکت‌های خصوصی برای ساخت و بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی است.
عباس باصفا در سمینار علمی - تخصصی «هوش مصنوعی، تحول سوخت‌رسانی» با بیان اینکه در زمینه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت مطلوبی نداشته‌ایم، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش داده‌های بسیار زیادی دارد و باید بهره‌برداری مناسبی از این داده‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دارای ظرفیت بالایی در استفاده از هوش مصنوعی است، اظهار کرد: به‌منظور بهره‌برداری از این ظرفیت، در گام نخست دی‌ماه پارسال کمیته راهبری و سیاست‌گذاری هوش مصنوعی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تشکیل و در گام دوم صنعت راهبردی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با همکاری مدیریت مهندسی ساختار تدوین شد.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: به‌منظور استفاده از هوش مصنوعی و ایجاد فرهنگ استفاده از این فناوری، کمیته هوش مصنوعی در ۹۰ درصد شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تشکیل شده است.
باصفا گفت: لازم است سمینارهای هوش مصنوعی در شرکت‌های مختلف به‌منظور آشنایی با کاربردهای آن در صنایع نفتی برگزار شود.

هوش مصنوعی نقش تحول‌آفرین در صنعت نفت دارد

علی‌اصغر عباسی نیز در ادامه سمینار علمی - تخصصی «هوش مصنوعی، تحول سوخت‌رسانی» با بیان اینکه هوش مصنوعی نقشی تحول‌آفرین در بخش‌های مختلف اقتصاد، فرهنگ و صنایع مختلف از جمله صنعت نفت دارد، اظهار کرد: بهبود فناوری، افزایش سرعت، دقت و کاهش هزینه از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نفت است، افزون بر آن استفاده از این فناوری در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان شرکتی پیشرو در استفاده از هوش مصنوعی نقشی بسزا در زنجیره تأمین، توزیع، عرضه و بهبود فرآیندها دارد.

رئیس کمیته هوش مصنوعی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه حفظ دقیق موجودی‌ها، مصارف جایگاه‌ها، بهبود مسیریابی و پیشگیری از انحراف‌ها و ارتباط دوسویه با مشتریان از جمله مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی است، تصریح کرد: هوش مصنوعی در انجام بهتر امور و وضعیت‌های مرتبط با خدمات‌رسانی مؤثر است و ایجاد فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند همکاران را در استفاده از این فناوری ترغیب کند.

وی با بیان اینکه با استفاده از همکاری دانشگاه‌ها می‌توانیم از متخصصان در زمینه هوش مصنوعی بهره‌ ببریم، گفت: با کمک دانشگاه‌ها می‌توانیم به نیروهای توانمند در زمینه هوش مصنوعی دست‌ یابیم، همچنین بخش خصوصی دارای تجربه‌های خاص و متنوع در زمینه‌های مختلف است و افزایش همکاری با این بخش و ایجاد پروژه‌های جدید در زمینه هوش مصنوعی سبب افزایش سرعت در دستیابی به این فناوری می‌شود.