شناسهٔ خبر: 68487532 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید ۶ هزار تن پسته در قزوین

قزوین - ایرنا - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین از برداشت ۶ هزار تن محصول پسته از سطح هفت هزار و ۵۷۴ هکتار باغ‌های بارور استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمد پیله فروش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عملیات برداشت پسته در ۱۰ هزار و ۴۶۰ هکتار از باغ‌های استان قزوین آغاز شده که فقط ۲ هزار و ۸۸۶ هکتار از آن غیر بارور است.

وی میانگین عملکرد این محصول را یک هزار و ۱۵۰ کیلوگرم پسته خشک در هکتار برآورد کرد و گفت: مهمترین مناطق کشت پسته در استان قزوین در شهرستان بویین زهرا و قزوین قرار دارد.

پیله فروش تصریح کرد: پسته قزوین به واسطه وجود سبزینه و مقدار کلرفیل دارای رنگ و طعم منحصر به فردی است که در زمینه تهیه شیرینی جایگاه ویژه‌ای دارد.

این مسول ادامه داد: پسته قزوین در زمینه صادرات و فرآورده‌های مواد غذایی شامل خشکبار، آجیل، صنعت شیرینی و مربا استفاده می‌شود که کیفت ارقام بومی قزوین به علت رنگ سبز عالی، دانسیته بالا و چربی مناسب بسیار مطلوب است.

پیله فروش مهمترین ارقام پسته استان قزوین را رقم‌های قرمز و سفید پسته،کال خندان، کله بزی، احمدآقایی، اکبری، اوحدی، کله قوچی، فندقی و خنجری ذکر کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی قزوین با بیان اینکه در حال حاضر هفت هفت ترمینال فرآوری بهداشتی پسته در استان فعال است، یادآور شد: از سال ۹۸ طرح سرشاخه کاری و تغییر ارقام مناسب به صورت آزمایشی در ایستگاه تحقیقات پسته یزبر در حال اجرا است که در صورت موفقیت در بین باغات پسته استان ترویج خواهد شد.

نظر شما