شناسهٔ خبر: 67556043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل آتش نشانی:

کاهش ساختمان‌های ناایمن تهران/۴۰ درصد حریق‌های بازار به دلیل کابل‌های برق است

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، کابل‌های برق را عامل ۴۰ درصد حریق‌های بازار دانست و درباره ساختمان‌های ناایمن پایتخت، گفت: در حال حاضر از ۱۲۹ ساختمان به ۷۱ ساختمان ناایمن رسیده‌ایم که متاسفانه این ساختمان‌های بسیار پرخطر و مهم از جمله بیمارستان، اماکن تجاری، ساختمان دولتی، کارخانجات و انبارها را شامل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قدرت‌اله محمدی روز یکشنبه با بیان اینکه ۱۰ درصد از حریق‌های سالیانه مربوط به موضوع برق است، افزود: با توجه به اینکه آتش‌سوزی برق در ساختمان‌ها عواقب خطرناکی را برای ساکنان و مالکان آنها بدنبال دارد، لازم است که ایمنی در ساختمان در نصب و استفاده از سیم و کابل برق از تجهیزات استاندارد استفاده شود چرا که ۱۰ درصد آتش سوزی‌ها به دلیل سیم کشی برق و اتصالات نادرست آنها صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران یادآور شد: در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۵۳۶ حادثه حریق و همچنین در ۱۴۰۲ نیز ۲ هزار و ۳۰۱ حادثه حریق مربوط به برق بود که به ثبت رسیده که متاسفانه این روند تاکنون ادامه داشته است.

محمدی اظهار کرد: بررسی کارشناسان ما دسته‌بندی شده که متاسفانه این آمار قابل مقایسه با استانداردهای جهانی نیست.

وی ضمن ابزار تاسف بر بهسازی سیستم برقی تاکید کرد و گفت: در یک حساب سرانگشتی برای بازاریان تهران در برابر سرمایه‌های موجود در مغازه‌ها و انبارهایشان که عموما افزون بر چند صد میلیون برآورد می‌شود بسیار ناچیز برآورد می‌شود اما مشکل همچنان باقی است.

کاهش آمار ساختمان‌های ناایمن تهران/۴۰ درصد حریق‌های بازار به دلیل کابل‌های برق است

وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم اینکه بخشی از اقتصاد کشور در بازار تهران رقم می‌خورد و روزانه یک و نیم میلیون نفر جمعیت در این منطقه تردد می‌کنند اما ۴۰ درصد از حریق‌های بازار به دلیل کابل‌های برق است چرا که حتی خودروهای معمولی سازمان آتش‌نشانی و نردبان‌های ما بواسطه کابل‌های برق آویزان، امکان تردد ندارد.

محمدی تاکید کرد: البته با پیگیری برخی از دوستان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ایمن‌سازی صورت گرفته است.

آمار ساختمان‌های ناایمن تهران کاهش یافت

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تعداد ساختمان‌های ناایمن پایتخت گفت: در حال حاضر از ۱۲۹ ساختمان به ۷۱ ساختمان ناایمن رسیده‌ایم که متاسفانه این ساختمان‌های بسیار پرخطر و مهم از جمله بیمارستان، اماکن تجاری، ساختمان دولتی، کارخانجات و انبارها را شامل می‌شود علی‌رغم پیگیری‌های متعدد اما تاکنون توجهی برای ایمن‌سازی ساختمان نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با شیب سرعت بالایی که در پیگیری‌ها در حال وقوع است بتوانیم تا شهریور ماه و در پایان سال در مورد ساختمان‌های ناایمن پایتخت تعیین تکلیف کنیم البته برای ساختمان‌های ناایمن پرونده قضایی باز کردیم و اسامی این ساختمان‌ها رسانه‌ای شده است.

کاربری اول پلاسکو برای ساخت فیلم بود!

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز با بیان اینکه کاربری اول پلاسکو برای ساخت فیلم بود، گفت: پلاسکو به مرور زمان تبدیل به خیاطی شد. با توجه به اتفاقی که افتاد یعنی از دو ترانسفورماتور به دو برابر و تغییر مصرف آن از بازیگری به خیاطی و همانطور تغییر سرمایش از پیش بینی شده به سیستم‌های کولر گازی، دیگر زیرساخت‌های یک ساختمان ساخته شده و قابل تغییر نیست.

علی کریمی اضافه کرد: در سر تا سر دنیا، تغییر کاربری توسط افراد متخصص و حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

مجری ذیصلاح برق در ساختمان‌ها نداریم!

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه مجری ذیصلاح برق در ساختمان‌ها نداریم، افزود: متاسفانه ما مجری ذیصلاح برق نداریم یعنی در وضعیت کنونی وقتی که مهندسان طراحی و در هنگام اجرا نظارت می‌کنند این در این میان، مجری ذی‌صلاح برق مفعول مونده است چرا که کارگران چه بدون تخصص و چه دوره دیده این موارد را اجرا می‌کنند.

کریمی اضافه کرد: این موضوع حتما باید اجرا و عملیاتی شود. درصورتی که این موضوع در مقررات وجود دارد اما تاکنون مغفول مانده، اجرای این فرایند می‌تواند گام بسیار خوبی به جهت بهبود ایمنی ساختمان در حین ساخت باشد.

نظر شما