شناسهٔ خبر: 5759697 - سرویس بین‌الملل
منبع: جوان | لینک خبر

واشنگتن به واقعيت‌هاي ميداني يمن تن مي‌دهد

ميانجيگري امريكا براي حضور انصارالله در مذاكرات ژنو

روزنامه جوان

در آستانه مذاكرات گروه‌هاي يمني در ژنو پس از درگيري‌هاي شديد با القاعده و وارد كردن ضربات مهلك به تروريست‌ها توانستند كنترل استان جوف در مرز با عربستان را به دست گيرند. يكي از رهبران انصارالله اعلام كرد امريكا از اين گروه خواسته در مذاكرات صلح يمن شركت كند.

صاحب‌خبر -
در آستانه مذاكرات گروه‌هاي يمني در ژنو پس از درگيري‌هاي شديد با القاعده و وارد كردن ضربات مهلك به تروريست‌ها توانستند كنترل استان جوف در مرز با عربستان را به دست گيرند. يكي از رهبران انصارالله اعلام كرد امريكا از اين گروه خواسته در مذاكرات صلح يمن شركت كند.
در شرايطي كه عربستان سعي مي‌كرد با كارشكني در مذاكرات صلح يمن، انصارالله را به عقب نشيني از شهرها وادار كند اما روي زمين نه تنها اين امر ميسر نشده بلكه جنبش انصارالله با كمك ارتش و كميته‌هاي مردمي توانسته كنترل برخي شهرها را به دست بگيرد و با اقتدار در مذاكرات صلح يمن شركت كند. حتي نيروهاي يمني با پيشروي در خاك عربستان برخي مناطق اين كشور را نيز تحت كنترل خود درآوردند. به گزارش فارس، ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن در درگيري با القاعده در مركز استان الجوف واقع در شمال شرق يمن، كنترل اين شهر را به دست گرفتند. الجوف يكي از استان‌هاي يمن است و با استان الجوف عربستان كه شباهت اسمي دارند، متفاوت است. رسانه‌هاي عربي با انتشار اين خبر نوشتند كه هنوز چيزي از پيروزي انصارالله در شهر الحزم نگذشته بود كه جنگنده‌هاي سعودي اين شهر را بمباران كردند. به گزارش واحد مركزي خبر به نقل ازشبكه تلويزيوني المسيره، يگان موشكي ارتش و كميته‌هاي مردمي نيز پايگاه نظامي سعودي الرديف را هدف حملات خود قرار دادند. در اين حمله يك دستگاه خودروي نظامي منهدم شد و شماري از نيروهاي ارتش سعودي كشته يا زخمي شدند.

  ميانجيگري امريكا در مذاكرات ژنو

«عبد الجليل عدنان الشلل» يكي از رهبران جنبش «انصار الله» يمن افشا كرد كه هيئتي به نمايندگي اين جنبش روز يك‌شنبه راهي «ژنو»، پايتخت سوئيس شد تا در مذاكراتي شركت كند كه تحت نظارت سازمان ملل متحد در اين شهر برگزار مي‌شود و انصار الله به آن دعوت شده است. اين عضو جنبش انصار الله گفت: «حمزه علي الحوثي» و «مهدي المشاط» نمايندگان انصار الله در مذاكرات ژنو شمرده مي‌شوند و انتظار مي‌رود، رهبراني از انصار الله كه در «مسقط»، پايتخت عمان حضور دارند، به آنها ملحق شوند. وي با اشاره به اينكه امريكا خواستار حضور انصارالله در ژنو شد، تصريح كرد: واشنگتن در نشست عمان تأكيد كرد عربستان نقشي در عرصه سياسي يمن ندارد. برخي ناظران معتقدند باتوجه به اينكه عربستان پيش از مذاكرات به آتش بس تن نداده، امريكا از انصارالله درخواست كرده در اين مذاكرات شركت كند تا سعودي‌ها بهانه‌اي براي ادامه حملات نداشته باشند. همچنين انتقادهاي اخير سازمان ملل از جنايات آل سعود در يمن و متهم كردن اين كشور به كودك كشي سبب شده واشنگتن به عنوان ميانجي در مذاكرات صلح وارد شود تا بيشتر از اين درگير جنايات عربستان در يمن نشود.

  برگزاري نشست ژنو در موعد مقرر

خبرگزاري آلمان به نقل از يك مقام آگاه كه خواست نامش فاش نشود اعلام كرد مذاكرات ژنو در موعد مقرر برگزار خواهد شد. اين عضو انصارالله يمن كه خواست نامش فاش نشود، اعلام كرد: عربستان در تلاش است موانعي را بر سر راه برگزاري مذاكرات ژنو ايجاد كند اما ما اين اجازه را به سعودي‌ها نخواهيم داد كه شروط خود را بر ماتحميل كنند و مذاكرات را به شكست بكشانند. از سوي ديگر پايگاه اليوم السابع با انتشار خبري اعلام كرد منابع آگاه يمني اعلام كردند دومين هواپيماي سازمان ملل براي انتقال نمايندگان گروه‌هاي يمني به ژنو جهت مشاركت در مذاكرات وارد صنعا شد. هرچند عربستان و منصورهادي پيش شرط پذيرش قطعنامه شوراي امنيت از سوي انصارالله را براي حضور در مذاكرات اعلام كرده بودند، اما قرار شده پيش نويس مذاكرات صلحي كه توسط جمال بن عمر فرستاده سابق سازمان ملل به يمن تهيه شده بود، شرط مذاكرات ژنو باشد.

  تهديد منصور هادي به ترك مذاكرات ژنو

در حالي كه منابع يمني اعلام كردند هيئت انصارالله يمن براي شركت در مذاكرات ژنو صنعا را ترك نكرده، هيئت دولت مستعفي يمن تهديد كرد در صورت شكست مذاكرات ژنو به دليل عدم حضور انصارالله از اين مذاكرات كناره‌گيري مي‌كند. اين در حالي است كه هنوز مخالفت رسمي از سوي جنبش انصارالله با مذاكرات ژنو اعلام نشده است. به باور ناظران، تهديد منصور هادي به خاطر مخالفت با تركيب هيئت‌هاي يمني در مذاكرات ژنو است زيرا افراد يمني حاضر در مذاكرات از لحاظ سياسي كفه را به نفع هيئت‌هاي يمني تغيير مي‌دهند.