خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری در طی سال های اخیر و به خصوص سال گذشته فعالیتهایی در حوزه آموزش عالی داشته است که در این گزارش مجموعه ای از فعالیت های مختلف این وزارتخانه ارائه می شود.
بهره برداری از ۳۷۸ پروژه وابسته به وزارت علوم
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سالهای ۱۳۹۶ تا نیمه اول سال ۱۳۹۹، در مجموع ۳۷۸ پروژه با حجم عملیات ۱،۴۲۴،۷۰۸ مترمربع در مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، با کاربری آموزشی، پژوهشی، خوابگاهی، کمکآموزشی، ورزشی سرپوشیده، ورزشی روباز، اداری، رفاهی، فرهنگی، مقاومسازی خدماتی، یادمان شهدا، محوطهسازی و مدیریت سبز به بهرهبرداری رسیده است به طوری که از مجموع پروژههای بهرهبرداری شده، پروژههای محوطهسازی بیشترین حجم عملیات را با ۲۸.۵ درصد و بعد از آن پروژههای آموزشی با سهم ۲۷.۱ درصد قرار دارد. کمترین درصد حجم عملیات مربوط به یادمان شهدا با سهم یک درصد و خدماتی با ۱۷ درصد است.
افزایش ۱.۴ برابری فضاهای آموزشی
براساس این گزارش، مجموع فضاهای آموزشی وزارت علوم در دولتهای یازدهم و دوازدهم در کشور در این مدت ۱.۴ برابر شده است و از ۴۴۱۱۱۷۴ مترمربع در سال ۱۳۹۲ به ۵۹۷۴۴۱۸ مترمربع افزایش یافته است.
* تحقق دولت الکترونیک با سامانه جامع امور دانشجویی (سجاد)
یکی از کارهای وزارت علوم در راستای تحقق دولت الکترونیک این است که تمامی فرایندهای تعریف شده (حدود ۷۰ فرایند) بهصورت الکترونیک بهعنوان سامانه جامع امور دانشجویی (سجاد) نهایی و عملیاتی کرده است که این کار شامل مزایای مختلف و متنوعی شامل کاهش مراجعین حضوری در حوزه ستاد از ۷۸۴۲۹ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۱۶۳۱۴ نفر تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹، استعلام مدرک تحصیلی بهصورت کاملاً برخط در سراسر کشور از طریق کد صحت QRCODE، انجام تمامی امور تسهیلاتی دانشجویان داخل و خارج از کشور بهصورت غیرحضوری و برخط، کاهش شدید تخلفات احتمالی از جمله جعل مدرک تحصیلی، ایجاد یک نظام یکپارچه با وزارتخانهها و دستگاههای مرتبط از جمله وزارت امور خارجه، وزارت کشور، بانک مرکزی، بانکهای عامل و تمامی دانشگاه های سراسر کشور (دولتی و غیردولتی) است.
* افـزایش پـرداخت وامهای دانـشـجـویـی
آموزش عالی در بخش های مختلف اقدامات قابل توجهی انجام داده است که می توان به ایجاد و راهاندازی و سرویس خوابگاه و اتصال آن به سامانه های خوابگاهی دانشگاههای سراسر کشور، افزایش سرانه فضاهای ورزشی از ۱.۹۶ مترمربع در سال ۱۳۹۲ به ۲.۱ مترمربع در سال ۱۳۹۹ و افـزایش پـرداخت وامهای دانـشـجـویـی از مبلغ ۴،۱۷۶،۸۶۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۶ بـه مبلغ ۵،۲۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد از طرفی تأمین اعضاء هیأتعلمی دانشگاه ها از دانشآموختگان دانشگاه های داخل و دانشآموختگان ایرانی در خارج از کشور از دیگر اقدامات وزارت علوم است همچنین افزایش فرصتهای تحقیقاتی کوتاهمدت برای تقویت دانشجویان دوره دکتری داخل از ۱۸۲۸ مورد در سال ۱۳۹۲ به ۱۸۱۱ در سال ۱۳۹۷ و در سالهای ۹۸ و ۹۹ به علت افزایش شدید قیمت ارز و کاهش اعتبارات ریالی این روند متأسفانه کاهشی بوده است اما پیشبینی برای سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰۰۰ نفر بوده است.
* افزایش دانشجویان خارجی در دانشگاه های سراسر کشور طبق قانون برنامه ششم توسعه
لازم به ذکر است، یکی از پیشرفت هایی که در سال گذشته اتفاق افتاده است افزایش دانشجویان غیرایرانی (خارجی) در دانشگاه های سراسر کشور از ۲۶۵۰۰ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۵۷۶۷۵ نفر در سال ۱۳۹۹ (بیش از دوبرابر) است که مطابق تکلیف قانون برنامه ششم توسعه کشور این دانشجویان از ۱۳۳ کشور هستند همچنین افزایش اعتبارات عمومی و اختصاصی نسبت به سال ۱۳۹۶ با رشد ۲۰۰ درصد در سال ۱۳۹۹همراه بوده است.
* افزایش میزان رشد تولید علم محققان جمهوری اسلامی ایران
میزان رشد تولید علم محققان جمهوری اسلامی ایران هرسال نسبت به سال قبل در پایگاه های معتبر WOS، اسکوپوس شاهد رشد است چراکه ایران با توجه به کیفیت خوب دانشگاه ها از ۱۱۳ کشور دنیا تعداد ۵۸۲۱۱ دانشجوی بین المللی پذیرفته که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند در حال حاضر ۵۸۲۰۰ دانشجوی خارجی در جمهوری اسلامی ایران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان، آموزش پزشکی - دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی تحصیل می کنند همچنین تمامی این افراد به زبان فارسی در ایران تحصیل میکنند به طوری که این دانشجویان در وزارت عتف قبل از آغاز تحصیل در ۱۵ مرکز دانشگاهی، زبان فارسی را فرا میگیرند.
* ۲۳ استاد ایرانی در ۱۶ کشور زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی تدریس می کنند
وزارت علوم در سال ۱۳۹۹ با حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی تعداد ۲۳۰۰ زبان آموز در مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه های کشور مشغول فراگیری هستند تا در صورت گذراندن موفق امتحان سامفا، تحصیل خود را در دانشگاه ها آغاز کنند همچنین در سال گذشته ۲۳ استاد اعزامی از ایران ۳۱ کرسی در دانشگاه های معتبر دنیا زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی تدریس می کنند. از طرفی بر اساس آمارهای گردآوری شده با همکاری وزارت امور خارجه و نامه رسمی این وزارت، در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۰۰۰ دانشجوی خارجی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور کرسیهای زبان و ادبیات فارسی یا ایرانشناسی اشتغال دارند.
* ایجاد۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی در سال۹۹
طرح پایش مهارتافزایی مطابق برنامه سالیانه در دانشگاهها در سال ۱۳۹۹ اجرا شد که بر این اساس ۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی به منظور هماهنگی و ساماندهی فعالیتهای مرتبط با توانمندسازی و اشتغالزایی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور ایجاد شده است. مطابق اطلاعات دریافتی از ۶۶ دانشگاه، تعداد دوره برگزار شده در طرح پایش سال ۹۹، بیش از ۶۰۰۰ و تعداد شرکتکنندگان در این دورهها ۱۹۸ هزار و ۱۴۱ نفر بوده است.در واقع در طرح آمایش آموزش عالی دو هدف و مأموریت اصلی دنبال می شود، این دو هدف یکی تقویت کل آموزش عالی کشور از بابت کیفیت علمی و محدودسازی آموزش عالی کشور است و دومین هدف، اثربخشی اجتماعی دانشگاهها است یعنی دانشگاه باید در محیط اجتماعی و اطراف خود اثر گذار باشد.
* دانشگاههای کشور تاکنون ۸۴۰۰ قرارداد با بخش صنعت داشتهاند
دانشگاههای کشور تاکنون ۸۴۰۰ قرارداد با بخش صنعت داشتهاند که ارزش مالی آنها ۲,۱۰۰ میلیارد تومان است به طوری که کل طرحهای دریافت شده در مشارکت دانشگاهها در بهرهبرداری از مزیت های استانی ۲۶ طرح است که در این راستا بنیاد ملی نخبگان در اجرای ۱۱ طرح، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت سرمایهگذاری در ۵ طرح همکاریهایی صورت است.
* درآمد ۴۵ میلیارد تومانی حاصل از خدمات شبکه آزمایشگاه های علمی
رتبه کیفی ایران در مقالات در اسکوپوس در سال ۲۰۱۹، دارای رتبه ۱۵ و در وبآفساینس ۱۶ بوده است که هم اکنون به رتبه ۱۴ دست یافتهایم همچنین از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ مبلغ ۸۵۶ میلیارد تومان به آزمایشگاههای مرکزی دانشگاهها اختصاص یافته که درآمد حاصل از خدمات شبکه آزمایشگاه های علمی نیز در این بازه زمانی ۴۵ میلیارد تومان بوده است درواقع تعداد آزمایشگاههای مرکزی ذیل شبکه آزمایشگاههای علمی ایران ۱۳۱ آزمایشگاه و تعداد آزمایشگاهها و کارگاههای راهاندازیشده در این دوره هشت ساله، ۱۴۷۵۰ آزمایشگاه است.
انتهای پیام/
نظر شما