شناسهٔ خبر: 45841531 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

تهران؛ مقصد دیپلماسی سازنده

تهران- ایرنا- در حالی که موعد ضرب‌الاجل مجلس برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی روبه اتمام است که دولت بایدن هنوز درباره برجام گام قابل توجهی برنداشته است، البته به نظر می‌رسد که بایدن و تیمش همچنان تصمیم به احیای برجام و بازگشت به این توافق دارند اما این فرایند پیچیده‌ و زمان‌بری خواهد بود.

صاحب‌خبر -

بعد از خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اروپایی‌ها برای تعاملات اقتصادی با ایران، مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساند و در آن ۲ماه به طرف ها برجام مهلت داد که گام اساسی را در لغو تحریم‌های نفتی و بانکی ایران بردارند، درغیر این‌صورت مبتنی‌بر ماده ۶ این قانون توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اجرا خواهد شد. مساله ای که روشن است این است که ایران هیچ اعتمادی به طرف مقابل ندارد و اگر آمریکا گام‌هایی را بردارد که نشان دهد، واقعا مصمم بوده و در این مسیر جدیت دیپلماتیک دارد، ایران هم به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی در یادداشت ها و گزارش هایی به بررسی و تحلیل ابعاد مختلف برجام و لزوم توجه به ابعاد مختلف آن پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

برای قضاوت درباره سیاست برجامی بایدن زود است

 روزنامه شرق به گفت وگو با علی واعظ تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران پرداخت و نوشت: من فکر می‌کنم زود است برای قضاوت، زود است که بخواهیم بگوییم افرادی که الان در تیم آقای بایدن و تیم امنیت ملی ایشان هستند و همان کسانی هستند که در مذاکرات برجام نقش کلیدی بازی کردند، امروز می‌خواهند سیاست متفاوتی را دنبال کنند. به‌طورکلی معمولا دولت‌های جدید در آمریکا دو تا سه ماه طول می‌کشد که از مراحل ابتدایی شکل‌دادن حکومت و استخدام افراد در رده‌های پایین‌تر و انتصاب شخصیت‌های کلیدی توسط کنگره بگذرند و این تازه در شرایطی است که در دوره گذار حکومت قبلی نهایت همکاری را با حکومتی که قدرت را در دست خواهد گرفت، کرده باشد که متأسفانه در دوره آقای ترامپ چنین اتفاقی به‌خوبی نیفتاد؛ بنابراین چهار هفته به گمان من زود است برای اینکه بشود قضاوت کرد درباره اینکه دولت بایدن می‌خواهد دیدگاه و رویکرد متفاوتی را نسبت به برجام دنبال کند.
 

برخی که پیشتر برجام را خیانت می‌دانستند اکنون اصرار دارند آمریکا برگردد

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل پرداخت و آورد: بهشتی پور در ارزیابی خود از مواضع و اظهارات مقامات آمریکایی نسبت به مساله برجام گفت: معتقدم نه فقط پروتکل الحاقی بلکه حتی اگر از ان پی تی هم خارج شویم تا غرب نسبت به رفع تحریم ها اقدام کند، آنها این کار را نخواهند کرد زیرا عاملی نیست که غرب در مورد تحریم ها تجدید نظر کند. باید اقداماتی انجام دهیم که تحریم ها کارآمدی نداشته باشد، برخی تصورشان این است اگر ذخایر اورانیوم یا درصد غنی سازی را افزایش و یا همکاری با آژانس را کاهش دهیم نتیجه این می شود که غرب به تکاپو بیافتد و تحریم ها را لغو کند. تجربه های گذشته نشان داده، تصور باطل غربی ها این است که از این اهرم فشار علیه ایران استفاده کنند، آن ها خوب چیزی پیدا کردند بنابراین مادامی که تحریم ها را کارآمد ببینند آن ها را لغو نمی کنند. بهشتی پور با بیان اینکه باید اقدامی انجام دهیم تا تحریم ها بی اثر یا کم اثر شوند، گفت: عده ای که پیش از این می گفتند برجام خیانت است اکنون اصرار دارند آمریکا به برجام برگردد، اگر برجام بد است و به درد نمی خورد چرا اصرار دارید برگردد.

بازگشت بایدن به برجام را سخت نکنیم

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم عباس موسایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب آورد: اگر دونالد ترامپ در ذیل شعار «اول آمریکا» براساس مولفه‌های قدرت‌ساز این کشور، سیاست خارجی ایالات‌متحده را سازمان و ساماندهی می‌کرد، جو بایدن در تقابلی آشکار با سیاست‌های ترامپیستی و در چارچوب شعار «آمریکای اول» در پی تامین منافع این کشور براساس حقوق / قوانین بین‌المللی است. اگر انعقاد برجام به‌عنوان یک سند بین‌المللی چندجانبه، محصول غلبه سیاست حقوقی و در ذیل پارادایم لیبرالیستی دولت باراک اوباما بود، خروج ترامپ از برجام توسط ترامپ ناشی از غلبه سیاست قدرت‌بنیان و در ذیل پارادایم رئالیستی بود. عبور از ترامپ به بایدن، از منظر علم روابط‌ بین‌الملل، عبور از مکتب رئالیستی قدرت‌بنیان به مکتب لیبرالیستی قانون/حقوق بنیان تعریف می‌شود.دوم؛ غلبه رویکرد رئالیستی در دوران دونالد ترامپ و خروج از برجام، جمهوری اسلامی ایران را تحت شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین فشارهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... قرار داد. شرایطی که به‌درستی از آن به‌عنوان «جنگ اقتصادی» نام برده می‌شود. رژیم صهیونیستی و مخالفان منطقه‌ای ایران با محوریت عربستان در رقم زدن این ناوضعیت، نقشی اساسی بازی کردند. پس از روی‌کارآمدن دولت جدید در آمریکا و شعار بایدن مبنی به بازگشت به برجام، شاهد تحرکات گسترده بازندگان برجام هستیم. از طرفی جمهوری اسلامی ایران که با خروج آمریکا و کاهش تعهدات برجامی سایر اعضا، در چارچوب برجام اقداماتی را انجام داده است، در مواجهه با شرایط جدید، بازگشت در مقابل بازگشت را به‌عنوان سیاست اصولی خود تعریف کرده است. باوجود مصوبه مجلس، اما همچنان سیاست اصولی جمهوری اسلامی مبتنی بر برجام تعریف شده است. 

لغو تحریم‌ها با زمان بندی آمریکاست، نه ایران

روزنامه آرمان ملی در گفت وگویی با دیاکو حسینی، تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری  نوشت: در جایگاهی امروز قرار گرفته‌ایم که به‌واسطه اقدامات سمبلیک و مثبت بایدن، همه طرف‌ها را به این باور رسانده است که امکان راه‌حل دیپلماتیک برای حل مشکلات امروز بیش از هر زمانی دیگری است. در چنین شرایط مثبت و امیدوارکننده‌ای که شکل گرفته است، طبیعتا آژانس، اروپا، چین، روسیه، اروپا و آمریکا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نباید اتفاقی رقم بخورد تا بستر موجود برای حل مشکل از بین برود. از طرف دیگر، دولت ایران در موقعیتی قرار گرفته است که چاره‌ای جز اجرای مصوبه مجلس ندارد و تصور می‌کنم که هدف اصلی گروسی از سفر به تهران این باشد که اجرای این مصوبه سرآغاز اقدامات دیگری نباشد. گروسی می‌خواهد به اهداف ایران و حد و حدود فعالیت‌های ایران پی ببرد، زیرا این مساله بسیار مهم است. سفر گروسی ابهامات را برطرف می‌کند و کشورهای دیگر و آژانس با خیال راحت‌تری می‌توانند قبول کنند که مصوبه مجلس ایران اجرایی شود. 

گفت وگوهای سازنده هسته‌ای

روزنامه ایران به بازتاب گفت و گو «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با علی اکبر صالحی پرداخت و نوشت: موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی و اقدامات داوطلبانه فراپادمانی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف از جمله محورهایی بود که در گفت‌وگوهای «گروسی» در تهران مطرح شد. پیش از این سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه در پنجم اسفند با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، وضعیت جدیدی در روابط ایران با آژانس ایجاد می‌شود، درباره سفر مدیرکل به تهران گفته بود که «گروسی» خودش اظهار علاقه کرد که به ایران بیاید که در این وضعیت جدید نوع جدیدی از همکاری بین ایران و آژانس برقرار شود که همکاری‌های ایران و آژانس کمترین آسیب را ببیند. همچنین علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از سفر مدیرکل به تهران گفته بود که علاوه بر گفت‌وگو با او درباره روند همکاری ایران و آژانس در چارچوب پادمان هسته‌ای و جزئیات دستور کار توقف پروتکل الحاقی، ایران به درز اطلاعات محرمانه آژانس در رسانه‌های غربی هم معترض خواهد شد.

نیازی به خروج از برجام نداریم

روزنامه همدلی به بازتاب سخنان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان پرداخت و نوشت: تمام اقدامات ما در راستای برجام است. ما قوانین کشور را که پارلمان به آن مشروعیت بخشیده، اجرا می‌کنیم. در آمریکا، رئیس‌جمهور می‌تواند از حق وتو برای مخالفت با هر گونه تصمیمی استفاده کند، اما ما در ایران، چنین کاری نخواهیم کرد. وی با انتقاد از درز اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که این اسناد باید محرمانه بماند. رئیس جمهور بایدن با سیاست‌های دونالد ترامپ مخالفت می‌کند اما در حقیقت همان سیاست را دنبال می‌کند. وی گفت: اصطلاح مکانیسم ماشه ساخته آمریکاست و چنین چیزی در برجام وجود ندارد. آمریکایی‌ها برای کنترل اقکار عمومی این اصطلاح را ایجاد کردند. وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج ایران از برجام تاکید کرد که ایران نیازی به این کار ندارد. آمریکا باید بداند که ما نیازی به خروج از برجام نداریم و می‌توانیم از حقوق خود در توافق بهره ببریم. ما توافق نکردیم که آن را کنار بگذاریم، ما مذاکره کردیم که به تعهداتمان عمل کنیم. ما طبق مفاد برجام حق داریم که از اجرای تعهدات‌مان عقب بنشینیم. ظریف با اشاره به رویکرد دولت آمریکا درقبال برجام گفت: تفکر سلطه‌جویانه آنها مبنی بر این است که آنچه مال من است برای من است و آنچه برای توست، قابل مذاکره است.

روزنامه ابتکار در گزارشی به بررسی تصمیم بایدن همزمان با با نزدیک شدن به ضرب الاجل ایران پرداخت و نوشت: در حالی که با پایان ضرب الاجل ایران چیزی باقی نمانده است، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گفته که فشار حداکثری بی نتیجه بود و در حقیقت مشکل را بدتر کرده، حرفی که در مقابل درخواست این کشور مبنی بر اینکه ایران ابتدا به تعهدات خودش بازگردد در تناقضی غیر قابل فهم قرار دارد. آنتونی بلینکن گفته که سیاست به اصطلاح فشار حداکثری در سال‌های اخیر نتیجه‌ای نداشت و در حقیقت مشکل بدتر شده است. در بطن این جمله دو اعتراف مستتر است؛ یکی اینکه عامل به بن بست کشیده شدن روند سیاسی دولت پیشین آمریکاست و دیگر اینکه باز هم این سیاست، حتی به شکل نرم آن راه به جایی نمی‌برد. بلینکن سپس ادعا کرده که ایران هم‌اکنون بسیار به توانمندی تولید مواد کافی شکافت‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای در مدت زمان کوتاه نزدیک شده است؛ حرفی که منشاء و منبع آن جایی نیست جز در سرزمین های فلسطین اشغالی و برخی پایتخت های منطقه که از ابتدا هم دنبال به شکست کشاندن برجام بودند.

دیپلماسی زمان‌بر است

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم اردشیر سنایی  به بررسی نقش دیپلماسی برای احیا برجام پرداخت و نوشت: قابل پیش‌بینی بود که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در امریکا و گام‌های ایران در مسیر کاهش جدی تعهدات، از جمله آغاز غنی‌سازی ۲۰درصدی، تولید فلز اورانیوم و فرا رسیدن موعد توقف اجرای پروتکل الحاقی تلاش‌های مختلفی در راستای بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی به منظور تغییر سمت و سوی ایران شکل گیرد. در حال حاضر ایالات متحده با بهره‌گیری از یک دیپلماسی چندوجهی می‌کوشد تا ضمن استفاده از نتایج فشار حداکثری از شکست این سیاست درس بگیرد. امریکایی‌ها در حالی که تحریم‌های دوره ترامپ را همچنان حفظ کرده‌اند، طی رایزنی‌های گسترده با متحدان اروپایی تلاش می‌کنند مسیری را بگشایند که در انتهای آن هم راه احیای برجام باز شود و هم شرایط برای دستیابی به توافقی جدید یا توافقی مکمل برجام که شامل مشکلات منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک ایران نیز باشد فراهم گردد.

واکنش نماینده روسیه در آژانس به نتایج سفر گروسی به تهران

خبرگزاری ایسنا به بازتاب واکنش  میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران پرداخت و نوشت: رافائل گروسی مدیر کل آژانس با نتایجی مثبت از تهران بازگشته است. اگرچه پروتکل الحاقی ظرف دو روز به تعلیق درخواهد آمد، آژانس و ایران به تفاهم مشترکی رسیدند که حفظ سطح کافی راستی آزمایی را مجاز خواهد ساخت. اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که گروسی برای مذاکره درباره چگونگی فعالیت های آژانس در ایران در پی لغو اجرای پروتکل الحاقی روز گذشته به تهران آمده بود. پس از دیدار رافائل گروسی با مقامات ایرانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترک منتشر کردند. در پی این دیدار، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روح همکاری و اعتماد متقابل تقویت شده که به بیانیه مشترک ۵ شهریور ۱۳۹۹ در تهران منجر شد و اهمیت تداوم آن همکاری و اعتماد را مورد یادآوری و تایید مجدد قرار دادند. سازمان، آژانس را مطلع نمود که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده اند، را از۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد.

رسانه‌های اصولگرا

مادامی که هیچ نشانه‌ای از اقدام آمریکا دیده نشود ایران حاضر به مذاکره نیست

روزنامه فرهیختگان در گفت وگو با دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین‌الملل به تحلیل سفر گروسی به تهران و اقدام ایران برای آغاز کاهش سطح بازرسی‌ها پرداخت و نوشت: توقف اجرای پروتکل الحاقی چه میزان از نظرات‌های آژانس را متوقف می‌کند؟ برخی، درصدهایی را حتی نسبت به تاثیرگذاری این طرح‌ مطرح می‌کنند. بایدن به‌رغم اینکه تمایل دارد به برجام بازگردد و این را قبلا هم اعلام کرده، اما طبیعتا مایل نیست در چارچوب معامله زمانی که ایران تعریف می‌کند، عمل کند؛ ما حتی اگر فرض بگیریم بایدن تصمیم داشت قبل از این مقطع زمانی به برجام بازگردد به‌واسطه این قانونی که مجلس تصویب کرده آن فرآیند عقب افتاده و به همین دلیل عده‌ای از کارشناسان با کارآمدی این قانون در راستای اینکه آمریکا را وادار به لغو تحریم کند، مخالف بودند و آن را بی‌اثر می‌دانستند اما این قانون درحال حاضر باید اجرا شود و در عمل دید که چه توافقی بین ایران و آژانس صورت می‌گیرد. سخنگوی وزارت امورخارجه اعلام کرد ترتیب کلیدی ما شامل تعهد، اقدام و مذاکره است؛ درحالی‌که برخی نظرات دیگری دارند.

با کاهش تعهدات، بازی را به صفر-صفر برمی‌گردانیم

روزنامه صبح نو به گفت وگو با سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران پرداخت و نوشت: بایدن هم مایل است که از تحریم‌های ترامپ به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند،  این تحریم‌ها را نمی‌خواهد مفت و مجانی از دست بدهد. همان کاری که ترامپ می‌خواست علیه ایران انجام دهد را ترامپ هم می‌خواهد انجام بدهد. مرندی گفت: درست است که ترامپ فشارها را به وجود آورد و ادامه داد تا ایران یکسری امتیازات را بدهد اما بایدن هم می‌خواهد همین کار را انجام بدهد. هدف بایدن شبیه هدف ترامپ است و تنها راه ممکن برای ایران که بتواند آمریکا را وادار کند اقدامی انجام دهد، همین مسیری است که امروز دنبال می‌شود و آن این است که هیچ‌کدام از تعهدات برجامی خود را انجام ندهیم و آمریکایی‌ها بدانند که این مسیر فایده ندارد. عدم‌اجرای پروتکل الحاقی به نظر من تاثیر مثبتی دارد و اجرای آن واقع در چارچوب برجام بود و جزو تعهداتی بود که ما در این چند سال انجام دادیم، در صورتی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به هیچ‌کدام از تعهدات خود پایبند نبودند. مرندی افزود: بنابراین با عادی‌سازی برنامه هسته‌ای و کاهش تعهدات خودمان بازی را به صفر-صفر برمی‌گرداندیم که به نظرم خیلی بهتر است. وی در ادامه گفت: طرف مقابل وقتی ببیند ما عمل می‌کنیم، ‌انگیزه‌اش برای اجرای برجام کاهش پیدا می‌کند و چه‌بسا به صفر نزدیک شود.
 
 

به گروسی اعلام‌شد اجرای قانون‌مجلس متوقف نمی‌شود

روزنامه فرهیختگان به گفت وگو با ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پرداخت و نوشت:  از روز ۵ اسفند طبق اعلامی که به دبیرخانه آژانس هم کردیم، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم و سطح نظارت و دسترسی‌ها برای بازرسان آژانس را به سطح پادمانی تقلیل می‌دهیم. ازجمله مهم‌ترین اقداماتی که اجرای آنها متوقف می‌شود دسترسی و بازرسی‌های سرزده‌ مورد تقاضای بازرسان آژانس و همین‌طور دسترسی به اطلاعات دوربین‌های موجود در تاسیسات است. ما فکر می‌کنیم این موضوع در جهت تغییر در اراده طرف مقابل برای اعمال فشار بر ایران موثر است و مجلس هم از تصمیم خود برای اجرای این قانون کوتاه نمی‌آید. رافائل گروسی به تهران آمد. هدف این سفر چه بود؟ آن‌طور که ما مطلع شدیم، گروسی برای پیگیری ترتیبات اجرای این قانون و توقف اجرای پروتکل الحاقی به تهران سفر کرد و مطلع شدیم به ایشان اعلام شده اجرای قانون متوقف نخواهد شد. قانون بدون تنازل اجرا می‌شود. او پیشنهادهایی درمورد ترتیبات کاهش تعهدات ایران داشته که در این سفر ارائه شده است. باوجود این، آن چیزی که روشن است این است که مجموعه حاکمیت از اجرای این قانون حمایت می‌کند و این قانون اجرا می‌شود. پیشنهادهای گروسی نیز شنیده شده و چنانچه لازم باشد بدان پاسخ داده می‌شود.

مجلس بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مُصِر است

خبرگزاری فارس به گفت و گو با مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس پرداخت و آورد: با توجه به توافقی که شب گذشته بین مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفته و جزئیات این توافق برای مجلس مهم بوده است.  مقرر شده است که مسئولین دولتی به مجلس دعوت شده و توضیحات لازم را ارائه دهند؛ برای مجلس عمل به مُرّ قانون و مصوبه مجلس مهم است و کوچکترین تخطی از آن مورد پذیرش مجلس یازدهم نیست. طبق قانونی که مجلس مصوب کرده است و زمان بندی مندرج در آن قرار است فردا (۵ اسفند) تمام نظارت‌های فرا پادمانی به دلیل آنکه طرف‌های مقابل ایران طبق ماده ۳۶ برجام عمل نکردند و روابط بانکی و فروش نفتی ما تغییری نکرده است متوقف شود.  دولت باید طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گزارش اقدامات خود را به مجلس ارائه کند که بر همین اساس بایستی گزارشات فنی را به کمیسیون انرژی و گزارشات نظارتی را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کند تا ارزیابی مجلس از عملکرد دولت محقق شود. ارزیابی فنی و نظارتی مجلس، ارزیابی از اجرای این موضوع در عرصه بین‌الملل و اتفاقات مربوط به منافع ملی در عرصه بین الملل ملاک امر است به همین دلیل دستور رسیدگی فعلی مجلس که رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ است را متوقف کرده‌ایم.

ایران زیر بار زور نمی‌رود

خبرگزاری مهر به گفت و گو با حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان  پرداخت و آورد: آمریکا از ابزارهای مختلف خود برای تحریم جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند و در مقابل، ایران هم باید از ابزارهای تاثیرگذار و تعیین کننده خود مانند غنی سازی اورانیوم و یا خروج از پروتکل الحاقی استفاده کند... د. حاجی بابایی با اشاره به اینکه بنده نمی‌گویم که ما باید کار غیرعقلانی انجام دهیم بلکه می‌گویم که باید از تمام ظرفیت‌هایمان برای تأثیرگذاری استفاده کنیم، ادامه داد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید به طور دقیق اجرا شود و طرف مقابل ما باید بپذیرد که جمهوری اسلامی ایران زیر بار زور نمی‌رود. طرف مقابل هر کاری که می‌خواهد علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد و ما هم باید از حقوق ملت مان دفاع کنیم و اجازه ندهیم که آنان بیش از این تحریم‌های ظالمانه خود را علیه کشورمان وضع کنند. جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به دنبال جنگ، درگیری و حاشیه سازی نیست و ما به دنبال صلح کامل با همه کشورهای دنیا به جز رژیم جعلی صهیونیستی هستیم. حرف اصلی ما آن است که در مقابل کسانی که با زورگویی‌های خود به دنبال آن هستند که مشکلات معیشتی را برای مردم ایجاد کنند، می‌ایستیم.

لزوم پافشاری هدفمند بر مواضع منطقی کشور

روزنامه رسالت به گفت و گو با حمید غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا پرداخت و آورد: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در راهبرد اصلی خود که تضعیف و شکست جمهوری اسلامی ایران است، هیچ تفاوتی ندارند و صرفا تفاوت در تاکتیک‌هاست که به هر یک به دنبال کمترین هزینه و بیشترین دستاورد در این راستا هستند. لذا اذعان به شکست نه از باب سر عقل آمدن آمریکایی‌ها و توقف لجبازی با ایران، بلکه در مخالفت با پیشرفت و جسارت ایران دربرداشتن گام‌های تقابلی است. در حال حاضر دولت بایدن به دلیل قانون مجلس ایران در یک دوراهی گیر افتاده است که باید بین دو گزینه انتخاب کند؛ گزینه اول تداوم پایبندی ایران به اجرای پروتکل الحاقی است و گزینه دوم تسلیم شدن در برابر مهلت اعلام‌شده از طرف جمهوری اسلامی و برداشتن گام‌های عملی طبق برجام. اما به‌طورمعمول اقدامات آمریکا در چنین موقعیت‌هایی ناشی از رویکرد استثنا گرایی و تبختر آمریکایی است که ترجیح می‌دهد، روش غیرمنطقی را که چه‌بسا ضرر بیشتری هم داشته باشد در پیش بگیرد، اما غرور و تصویر خود در عرصه جهانی را مخدوش نکند و متهم به تسلیم در برابر قدرت ایران نشود.