شناسهٔ خبر: 34123221 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز محاکمه شریک مشاور سابق ترامپ

تهران - ایرنا - محاکمه شریک تجاری «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق دولت کنونی آمریکا در حالی در آمریکا آغاز شده است که انتظار می رود این محاکمه روابط تحت فشار کنونی آمریکا و ترکیه را به خطر بیندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه رسانه های غربی، در جلسه محاکمه «بیژن رفیعی کیان» یک بازرگان آمریکایی - ایرانی تبار در دادگاه منطقه ای الکساندریا در ویرجینیا احتمال همدستی وی برای اعمال نفوذ بر دولت آمریکا به نفع ترکیه و به منظور قانع کردن دولت واشنگتن برای استرداد «فتح الله گولن» رسیدگی می شود. گولن متهم به ایفای نقش در کودتای نافرجام ژوئیه سال ۲۰۱۶ در ترکیه است.

یکی از دادستان های آمریکایی در نطق آغازین این محاکمه گفت، فرد متهم در جریان تابستان و پاییز سال ۲۰۱۶ در کمک به پیشبرد مهم ترین اهداف سیاست خارجی ترکیه نقش داشته است.

وی افزود: این کمک در جهت حمایت از استرداد گولن از ایالت متحده آمریکا بوده است.

فلین، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که دوره خدمت کوتاه وی در سال ۲۰۱۷ به عنوان بخشی از تیم نزدیک به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هنوز هم با برخی پس لرزه های حقوقی مواجه شده است در این پرونده به عنوان همدست رفیعی کیان متهم نشده است اما رسیدگی به پرونده رفیعی کیان می تواند بر حکم «اِمِت سالیوان» قاضی دادگاه منطقه ای آمریکا علیه فلین در اواخر سال جاری میلادی در واشنگتن تاثیر بگذارد.

فلین قبلاً موافقت کرده با دادستان های آمریکا همکاری کرده و علیه رفیعی کیان که به «کیان» شهرت دارد، شهادت دهد. او امیدوار بود حکم سبک تری را به دنبال اعلام جرم علیه او در دسامبر سال ۲۰۱۷ در خصوص دروغ به «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه درانتخابات سال ۲۰۱۶ و تماس هایش با مقام های روسیه دریافت کند.

به نوشته رویترز، رفیعی با دو فقره جرم درباره همدستی به عنوان عامل یک دولت خارجی و دروغ به وزارت دادگستری و اقدام به عنوان یک عامل خارجی متهم است. در این پرونده «اکیم آلپتکین» (Ekim Alptekin) تبعه ترکیه ای هلندی تبار نیز متهم است.

این محاکمه درسومین سالگرد کودتا نافرجام ترکیه آغاز می شود که درجریان آن ۲۵۱ نفر کشته و بیش از ۱۵۰۰ نفر زخمی شدند. کودتا در ترکیه تبعاتی برای روابط تحت فشار آنکارا و واشنگتن داشته است.

دادستان ها در آمریکا تلاش می کنند علیه رفیعی کیان و آلپتکین به خاطر همکاری با دولت ترکیه و خودداری از افشای تلاشهای لابی گرایانه خود برای آزادی گولن پرونده سازی کنند.

رویترز نوشت: دولت ترکیه هر گونه دخالت در توطئه برای دور زدن مقررات آمریکا درباره لابی های دولت های خارجی را رد کرده است. در این مقررات از لابی های دولت های خارجی خواسته می شود در وزارت دادگستری نام خود را ثبت کنند.

یک سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در بیانیه ای هر گونه ایده توطئه علیه آمریکا را مضحک خوانده است. در این بیانیه آمده است: ما اساساً با هر گونه اتهامی درباره اقدام غیرقانونی وغلط در آمریکا مخالف هستیم.

وکلای رفیعی کیان نیز اتهامات او را رد کرده و می گویند او در هیچ توطئه ای نقش نداشته و هرگز به دنبال دوری جستن از مقررات آمریکا نبوده است و به عنوان یک جاسوس با هیچ دولت خارجی در ارتباط نبوده است.

وکلای دولتی اکنون دیگر فلین را به عنوان یک شاهد درخشان در پرونده رفیعی کیان قلمداد نمی کنند هرچند که ممکن است درنهایت به پسر مایکل فلین برسند که با شرکت فلین موسوم به «فلین اینتل گروپ» شرکت مشاوره ای همکاری کرده است. وکلای رفیعی کیان، فلینِ پسر را در لیست شاهدان احتمالی این پرونده قرار داده اند.

مایکل فلین قرار بود در دسامبر سال ۲۰۱۸ محکوم شود اما صدور حکم او به تاخیر افتاد زیرا «سالیوان» قاضی این پرونده وی را به فروختن کشور به روس ها محکوم کرد و از وی خواست همکاری با دادستان های دولتی را تکمیل کند.

دادگاه آمریکا رفیعی کیان را بر اساس قانون ثبت عوامل و ماموران بیگانه (فارا)، ارتباط و همکاری تجاری با فلین محاکمه می کند.

نظر شما