شناسهٔ خبر: 29793725 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دبیر رشته مجسمه در جشنواره تجسمی فجر:

جشنواره تجسمی فجر مانند بی‌ینال ونیز «موضوع‌محور» باشد

در حالی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ۴۰ سالگی انقلاب بدون موضوع برگزار می‌شود که به گفته دبیر رشته مجسمه، در بی‌ینال ونیز هم بخش رقابتی حول یک محور می‌گردد و این نکته می‌تواند در جشنواره فجر رعایت شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، روح‌الله شمسی‌زاده ملکی دبیر رشته مجسمه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ‏درباره تفکیک ۱۰ رشته هنرهای تجسمی در جشنواره یازدهم گفت: این تفکیک نباید باعث شود رویدادی با ۱۰ رویکرد مختلف داشته باشیم، بلکه باید هماهنگی میان این ۱۰ رشته وجود داشته باشد. یک رویداد شامل اجزای متفاوتی است که کنار هم قرار گرفتن آنها یک کل منسجم را می‌سازد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر جداسازی رشته‌های هنرهای تجسمی باعث می‌شود نگاه تخصص‌محور در جشنواره به وجود بیاید و بهترین‌ها در هر رشته انتخاب شوند. این نگاه تخصصی باعث شود که در نهایت هماهنگی میان بخش‌ها وجود داشته باشد.

شمسی‌زاده ادامه داد: جشنواره تجسمی فجر سال‌هاست که به صورت فستیوال برگزار می‌شود اما به نظر من امسال تغییرات بنیادین در آن رخ داده است. این جشنواره به لحاظ حجم عملیاتی، مهمترین رویداد تجسمی کشور است، اما باید بررسی شود که تأثیر آن در سال‌های گذشته به اندازه نامش بوده است یا نه. امسال صحبت‌های جدی در شورای سیاستگذاری مطرح شد تا تدابیری برای بازدهی بیشتر جشنواره اندیشیده شود.

دبیر رشته مجسمه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: امسال ملاک انتخاب آثار هنرمندان، پیشرو بودن و فرزند زمان خویش بودن آنهاست و اینکه چگونه این مهم در اثرشان تجلی پیدا کرده است. اما بخش دیگری از آثار در تعامل با گالری‌هایی که در حوزه هنر تجسمی پویا هستند به جشنواره وارد می‌شود. نکته مهم در بخش حضور گالری‌ها این است که آثار متأخری که در جریان برنامه سالانه گالری‌ها به نمایش در آمده‌اند در این جشنواره شرکت داده شود.

این هنرمند اضافه کرد: وقتی اثری در گالری به نمایش در می‌آید یک مسیر آزمون و خطا را طی کرده است. گالری‌ها در طول سال فرآیندی را سپری می‌کنند و از دل آن چند هنرمند را که می‌توانند نماینده اندیشه آنها باشند، در جشنواره معرفی می‌کنند. بدین ترتیب جشنواره تجسمی فجر می‌تواند کارنمای سالانه حوزه تجسمی کشور باشد و مخاطبان برآیندی از کل جریان تجسمی کشور را مشاهده می‌کنند.

شمسی‌زاده درباره موضوعی بودن یا نبودن جشنواره و اینکه در جشنواره امسال موضوع «آزاد‌» است، گفت: بخش عمده رویدادهای هنری که در دنیا برگزار می‌شوند یک درون‌مایه و تم برای آثار در نظر می‌گیرند. اما نکته اینجاست که باید با توجه به زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای فستیوال، فرصتی به هنرمند داده شود تا بتواند به آن موضوع فکر کند.

وی اظهار داشت: با این حال وجود تم و موضوع در یک رویداد هنری الزامی نیست. به عنوان مثال در بی‌ینال ونیز دو بخش وجود دارد، در بخشی که به کشورهای مختلف اختصاص دارد موضوع مطرح نیست، اما بخش رقابتی حول یک محور می‌گردد. این نکته می‌تواند در جشنواره فجر نیز رعایت شود اما مسئله زمان‌بندی بسیار مهم است و در شب اختتامیه جشنواره باید تم سال آینده معرفی شود تا کسانی که قصد شرکت در آن را دارند بتوانند روی آن موضوع تفکر کنند.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه ۱۳۹۷ ‏برگزار ‏می‌شود. ‌در این جشنواره، بیژن غنچه پور، سید مجتبی موسوی و مرتضی نعمت‌اللهی داوری ‏رشته مجسمه را به عهده دارند.‏