شناسهٔ خبر: 22942809 - سرویس فرهنگی
منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش روز اول جشنواره سینماحقیقت؛

استقبال از مستندهای سیاسی و هنری در روز اول حقیقت/ حضور مجید انتظامی برای تماشای «ابوایست»

خبرگزاری شبستان: نخستین روز از یازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با حضور چهره های سیاسی و موسیقی و سینمایی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، یازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت روز گذشته ۱۹ آذرماه در حالی آغاز به کار کرد که همچون هر ساله استقبال زیادی نسبت به فیلم های مستند این جشنواره را شاهد بودیم. این جشنواره صبح روز گذشته از ساعت ۹ صبح قرار بود با اکران فیلم مستند «بانو قدس ایران» که مستندی درباره همسر امام خمینی(ره) بود آغاز به کار کند که قبل از اکران از نمایش در جشنواره کنار گذاشته شد.

 

در این مراسم «سید محمدمهدی طباطبایی نژاد» دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «حسین ترابی» مستندساز پیشکسوت، مرتضی رزاق کریمی، سعادتعلی سعیدپور، علیرضا حسینی، شهنام صفاجو، جعفر صانعی مقدم، مهدی زمانپور کیاسری، پناه برخدا رضایی، دلاور دوستانیان، کاوه بهرامی مقدم و میهمانان بین المللی و اهالی سینمای مستند حضور داشتند. در ابتدای این مراسم حسین ترابی با برش کیک جشنواره یازدهم به شکل نمادین این جشنواره را افتتاح کرد.

 

بر این اساس، در بخش «روزگار ما» یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت که ویژه‌ نمایش مستندهای سیاسی روز جهان است، 15 فیلم به نمایش گذاشته می‌شود که روز گذشته در اولین روز از برپایی جشنواره مستند «ارتش از یاد رفته» به کارگردانی «سگینی آستورپ» فیلم سانس ویژه جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران شد. این فیلم که محصول کشور آلمان است ساعت 22:30 در سالن شماره یک چارسو  نمایش داده شد.

 

 

در این روز همچنین، بزرگان حوزه موسیقی و مستند به جشنواره سینماحقیقت آمدند. مستند «ابوایست» به کارگردانی حسین صادق محمدی ساعت 21 در سالن شماره دو پردیس سینمایی چارسو به نمایش درآمد که پرتره ای از زندگی و آثار مجید انتظامی است در بخش فیلم های بلند مسابقه ملی جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.

مجید انتظامی نیز برای تماشای این مستند به پردیس چارسو آمد.

 

یکی از فیلم های مستندی که در این روز نمایش داده شد، مستند «دست های خالی» بود که درباره نظریات میشل فوکو درباره انقلاب اسلامی ایران و برخی نظرات دیگر جامعه شناسان همچون ژان پل سارتر بود. در این مستند تصاویری از انقلاب ایران و مبارزات مردمی و حضور میشل فوکو، جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی در ایران بود.

برای تماشای این مستند محمدعلی ابطحی نیز به سالن شماره یک پردیس چارسو آمد.

 

از دیگر فیلم های مستندی که روز گذشته مورد استقبال واقع شد، مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» بود که ساخته رضا فرهمند ساعت 18 در سالن شماره یک پردیس چارسو، به نمایش درآمد. این فیلم که با موضوع زنان و کودکان آسیب دیده جنگ در عراق به ویژه زنان داعشی اکران شد، توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد و شلوغ‌ترین اکران را در روز اول به خود اختصاص داد. سالن نمایش این مستند کاملا پر بود و مخاطبان روی پله های اطراف سالن و ایستاده این مستند را دنبال کردند.

 

 

به گزارش شبستان، بخشی با عنوان فیلم خبر تدارک دیده شده که مجموعه نشست‌هایی تحت عنوان «فیلم خبر» برگزار خواهد شد که در آن خبرنگاران این فرصت را خواهند داشت که پرسش‌های خود را از مستندسازان و سایر عوامل فیلم‌های منتخب جشنواره جویا شوند. این برنامه هر روز از ساعت 18 الی 20 با حضور ده کارگردان در غرفه تحقیقات و پژوهش واقع در محوطه طبقه ششم پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

 

در این روز همچنین حبیب رضایی، بازیگر سینما و پگاه آهنگرانی که امسال در جشنواره سینماحقیقت با فیلم مستند «خانه سینما» حضور دارد، در پردیس چارسو حضور داشتند.