بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامیدر نامهای خطاب به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسم «روز کوروش» در روز هفتم آبانماه برای معرفی فرهنگ و تمدنایران شده است تا بار دیگر در شرایطی که به هفتم آبان، روز کوروش نزدیک میشویم،این موضوع بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، وی در نامه خویش عنوان کرده است: « هفتم آبان ماه به عنوان یادروز کوروش معرفی شده که میتواند به فرصتی برایایجاد انسجام ملی، جذب گردشگر و معرفی فرهنگ غنیاین سرزمین تبدیل شود. اما تاکنون به علت عدم برنامهریزی و نبود مدیریت از طرف مسوولین ذیربط نه تنها از آن بهرهبرداری نشده بلکه باعث سودجویی افراد انگشت شمار و برخورد با تعدادی از مردم و جوانانی شده که ارتباطی با افراد فرصت طلب نداشتهاند». اشارهاین نماینده احتمالا به وضعیتی است که سال گذشته، دراین روز، کنار مقبره کوروش شکل گرفت. در ان زمان در میان جمعیت بسیاری که دراین مکان تجمع کرده بودند، معدودی رفتاری غیرشرعی و غیر اسلامیداشتند که باعث انتقادات فراوانی شد. اما واقعیتاین است که وضعیتی که در آن تجمع شکل گرفت، بخشی از رفتارهایی بوده که در طول چهل دهه گذشته، آگاهانه یا ناآگاهانه تلاش کرده همه مظاهر ملی را در مقابل و مغایر مسائل اسلامیقرار دهد، این رفتار افراطی اگر چه امروز تعدیل شده است، اما سایه تندرویهای قبلی هنوز هم وجود دارد و با دامن زدن بعضی مغرضان به آن، دوباره شکل میگیرد.
در دهه شصت، مبارزه و مقابله با سنتهایایرانی سفت و سخت دنبال میشد. ممانعت برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در آن سالها باعث نارضایتیهای زیادی شد و به مرور،این مراسم سنتی را به مراسم پرخطری تبدیل کرد که به جای پریدن از آتش مختصر هیزم، به ساختن ترقههای خطرناک و پرتاب آن از پشت بام به خیابانها تبدیل کرد! همین طور سالها انواع و اقسام خطابهها علیه مراسم سنتی سیزده بدر برای مردم خوانده شد و حتی سعی در برداشتن تعطیلیاین روز شد اما نتیجهای نداد. همهاین مخالفتها بر پایهاین پیش فرض شکل گرفته بود که هر چه سنت ملی است (بخصوص سنتهایی که ریشه در ایام قبل از اسلام دارد) مغایر و علیه اسلام است. در حالی که مردم مسلمان ایران سالها با همین مراسم سنتی زیسته بودند و هیچ آسیبی به اعتقادات آنها زده نشده بود. از سوی دیگر توصیه علی (ع) در فرمانی که به مالک اشتر نوشته، میتوانست دراین خصوص مدنظر همه کسانی قرار گیرد که مخالف این سنتها بودند: «سنت نیکویی را که بزرگان امت به آن عمل کردهاند و رعیت بر آن سنتبهنظام آمده و حالش نیکو شده است، مشکن؛ و سنتی میاور که به سنتهای نیکوی گذشته زیان رساند، آنگاه پاداش نیک بهره کسانی شود که آن سنتهای نیکو نهادهاند وگناه بر تو ماند که آنها را شکستهای». مخالفت با «کوروش» به عنوان نماد ملیایران قبل از اسلام هم براساساین باور غلط (تقابل مظاهر ملی و مسائل اسلامی) در دوران مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی از سوی بعضی افراد تندرو شکل گرفت. شاید مشهورترین مخالفت، مخالفت صادق خلخالی بود که در آن سالها برای مقابله با سلطنت، جزوهای علیه کوروش نوشت و تا بدانجا پیش رفت که گرامیداشت روز تولد کوروش را سیاستی استعماری دانست، آنچنان که: «گاهی مردم را به تریاک و زمانی دیگر مردم را به میگساری و موسیقی و هنر و وقت دیگر آنها را به ورزش و میدان المپیک و بار دیگر آنها را به هیپیگری و درویشی و عرفان موهومیو سپس به لباس و مدپرستی مثل مینیژوپ و ماکسی و میدی و غیره و بالاخره به وسیله سینما و تئاتر و تریا و کاباره و به وسیله مجلات و روزنامههای مزدور و عکسها و فیلمهای سکسی و به وسیله رمان و تاریخ موهومیو روز تولد موش و سگ و گربه و یا کوروش کبیر مشغول کرده و میخواهند که ملت هیچگاه رشد فکری نداشته باشند». ادعاهایی که خلخالی درباره شخصیت کوروش کرده بود به قدری غیر تاریخی، موهن و عجیب بود که سعیدی سیرجانی در یکی از نوشتههای خویش فقط آن را شایسته تمسخر دانست! نوشتهها و گفتههای از نوع خلخالی درباره کوروش کم نبود؛ آن هم در حالی که علامه طباطبایی صاحب تفسیر بزرگ المیزان، دراین تفسیر شخصیت کوروش را با ذوالقرنین تطبیق داده بود. در قرآن مجید، آيههاي 83 تا 99 سوره كهف، از کوروش کبیر با نام ذوالقرنین به عنوان فردی یکتاپرست، صالح، دادگر و انسان دوست و به عنوان یکی از بندگان شایسته و برگزیده خداوند به نیکی یاد میکند. دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی استاد بزرگ تاریخ دانشگاه تهران نیز بیش از پنجاه سال قبل کتابی از ابوالکلام آزاد درباره کوروش را ترجمه و منتشر کرده که به سوالات تاریخی درباره وی پاسخ میدهد. عجیباینجا است که با این همه، هنوز بعضی تندروها ادعا میکنند که کوروش وجود خارجی نداشته و ساخته و پرداخته یهودیها است! نامهای که نماینده شیراز به وزیر ارشاد نوشت، ادامه خواستی بود که پیش ازاین هم بعضی از دلسوزان داشتند. سال گذشته مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامیهم با اشاره به نظر علامه طباطبایی؛ تصریح کرده بود که نگذاریم کوروش را دیگران مصادره کنند. اما آیا بهاین خواسته دلسوزان توجهی میشود؟
به بهانه درخواست از وزیر ارشاد برای برگزاری مراسم روز کوروش
نگذاریم کوروش را دیگران مصادره کنند
صاحبخبر -