شناسهٔ خبر: 15145175 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

معاون وزير صنعت با اعلام داخلي ‌سازي 20 درصدي خودروهاي مشترك خبر داد

مذاكرات خودرويي با 4 شريك جديد

صاحب‌خبر -

پيمان كارگر:بازار ايران تشنه خودرو‌هاي زير 50 ميليون تومان است

گروه صنعت  سمانه عابدي    
هنوز كمپين نخريدن خودروهاي صفر در سال گذشته فراموش نشده است؛ كمپيني كه به دليل بي‌تنوعي و بي‌كيفيتي به وجود آمد. اما حالا خودروسازان تلاش مي‌كنند با ورود خودروهاي جديد رونق را به بازار خودرو بازگردانند و براساس همين وعده‌ها، بازار خودرو ايران مدت‌هاست كه منتظر ورود خودروهاي جديد در رده‌هاي قيمتي مختلف است. در اين ميان، شركاي خارجي خودروسازان پس از توافق برجام به ايران بازگشتند تا همكاري‌هاي خود را با اين خودروسازان آغاز كنند. در همين جهت ايران خودرو با پژو قرارداد بست و سايپا با سيتروئن و البته براساس سال‌ها همكاري، پارس خودرو با رنو همكاري‌هاي خود را ادامه داد. هر چند به نظر مي‌رسد در اين بين چيني‌ها نگران از دست دادن بازار خود در ايران هستند؛ چراكه پارس خودرو با رونمايي از محصول جديد با قيمتي پايين‌تر، رقيبي براي كراس اورهاي چيني شد. معاون وزير صنعت در همين حال از امضاي ۳ تا ۴ قرارداد جديد با خودروسازان خارجي تا پايان امسال و مديرعامل رنو پارس نيز از ورود 5 تا 6 خودرو جديد به بازار خبر داد كه توليد اين خودروها در قرارداد با رنو و نيسان پيش‌بيني شده است. هر چند جزييات همكاري اين خودروسازي با رنو مشخص است اما هنوز هيچ اطلاعاتي درخصوص مذاكرات با نيسان مشخص نيست. البته پارس خودرو پيش از اين با نيسان همكاري داشت اما به دليل تحريم‌ها اين همكاري‌ها قطع شد. با اين حال وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از تجربيات گذشته شرايطي را براي خودروسازان خارجي قرار داده است تا اين خودروسازان ديگر تحت تاثير شرايط نتوانند قرارداد خود با ايران را فسخ كنند. در همين زمينه منصور معظمي در حاشيه مراسم رونمايي از خودرو جديد رنو در ايران(ساندرو استپ وي) گفت: شاخص‌هاي صنعت خودرو در حوزه كيفيت بهتر شده و رضايت‌مندي مشتريان از خودروهاي توليدي بالاتر از گذشته است اما هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت اين است كه تا پايان سال به توليد يك‌ ميليون و ۳۰۰هزار دستگاه خودرو برسد و به موازات آن كيفيت محصولات توليدي را نيز ارتقا دهد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: خودرو يكي از پيشران‌هاي رشد اقتصادي بوده و نظر دولت هم اين است كه اين صنعت به رشد خود ادامه دهد؛ اين در شرايطي است كه در چهار ماهه ابتداي امسال، رشد بخش صنعت به 4.4درصد رسيده و اين شاخص افزايش توليد و صادرات را نشان مي‌دهد. وي تصريح كرد: سياست‌گذاري دولت استفاده از حداكثر توانمندسازي قطعه‌سازان داخلي در توليد خودرو است و با توجه به نيازهاي مردم و مصرف‌كنندگان، خودروسازان هم بايد نياز مخاطبان را تامين كنند. به گفته معظمي، توان داخلي در حوزه قطعه‌سازي و مجموعه‌هاي خودرو وضعيت مناسبي دارد و هر چه توان قطعه‌سازان بالاتر رود، توانمندي توليد داخلي نيز بالا خواهد رفت و راحت‌تر مي‌توان نياز مخاطبان را پاسخ داد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درخصوص سپردن سهم بازار بدون سرمايه‌گذاري به برخي خودروسازان خارجي گفت: اين يك حرف منطقي است كه بازار داخلي نبايد بدون سرمايه‌گذاري و انتقال فناوري در اختيار خودروسازان خارجي قرار گيرد اما به هر حال اين خودروسازان مي‌توانند وارد ايران شده و علاوه بر استفاده از توانمندي‌هاي داخلي، صادرات را هم در حد ۳۰ تا ۴۰‌درصد توليدات خود انجام دهند. رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه توليد محصولات پژو قرار بود با ۷۰‌درصد داخلي‌سازي در ايران آغاز شود، اظهار كرد: سياست توليد وزارت صنعت اين است با حداكثر استفاده از توان داخلي صورت گيرد و اين عدد براي خودروسازان يك الزام است كه اگر از آن تبعيت نكنند، وزارتخانه با آنها برخورد مي‌كند. وي ادامه داد: ورود هر محصول جديد به بازار ويژگي‌هاي خاص خود را دارد و خودروهاي توليدي پژو نيز با ۲۰‌درصد داخلي‌سازي كار توليد خود را در ايران آغاز خواهند كرد؛ چراكه آنها مدل‌هاي جديدي از خودروها هستند كه تاكنون توليد نشده و براي نخستين بار است كه در بازار ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرند. معظمي تصريح كرد: سال ديگر در همين زمان، مدل‌هاي جديدتري از خودرو در ايران توليد خواهد شد كه رضايت‌مندي بيشتر دولت و مردم را در پي خواهد داشت.

 بازار ايران تشنه خودروهاي 30 تا 50 ميليون
 در همين حال، شركاي خودرويي ايران درحال ارزيابي بازار خودرو ايران هستند؛ هر چند به عقيده پيمان كارگر، بازار ايران و خاورميانه تشنه خودروهاي در سگمنت قيمتي 30 تا 50 ميليون تومان است و توليد خودروهاي مانند ساندرو استپ وي و كوئيد بازار ايران و خاورميانه را جواب مي‌دهد؛ درحالي كه ممكن است براي شركاي خارجي توليد در اين سگمنت چندان جالب نباشد. پس رنو پارس اين خودروها را توليد خواهد كرد. در همين حال مديرعامل رنو پارس تاكيد كرد: به دنبال شريك سوم براي توليد خودروهايي مانند كوئيد با حدود 30ميليون تومان هستيم كه علاوه بر يك مدل، خانواده آن را نيز طراحي مي‌كنيم. البته اين خودرو را در بازار هندوستان امتحان كرديم كه موفق بود. در كشور استراتژيكي مانند ايران كه بازار صادراتي دارد حتما مي‌تواند موفق باشد. وي گفت: خودرو رنو كوئيد مطمئنا در ايران توليد خواهد شد. البته هنوز مشخص نيست كه اين خودرو از طريق كدام شريك تجاري ما در ايران توليد شود. كارگر اظهار كرد: قيمت خودرو رنو كوئيد توليدي در برزيل ۶۰۰۰ يورو و در هند ۴۵۰۰يورو است كه البته هنوز قيمت عرضه اين محصول در ايران مشخص نيست. وي در پاسخ به اينكه چرا بر خلاف شركت‌هايي چون پژو و سيتروئن، رنو هنوز قرارداد جديدي با خودروسازان ايراني منعقد نكرده است، گفت: ما ۱۰سال است كه محصولاتمان را در ايران توليد مي‌كنيم ضمن اينكه مثل برخي شركت‌ها نبوديم كه وقتي مشكل پيش آمد از ايران فرار كردند. ما به دليل اينكه در اينجا سرمايه‌گذاري كرده بوديم از ايران نرفتيم. وي ادامه داد: رنو با اجازه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ايران فعاليت مي‌كند و به هيچ عنوان سياست‌هايي كه بر خلاف مواضع وزارت صنعت باشد به شركت ايراني خود تحميل نخواهد كرد. وي ادامه داد: مذاكراتمان براي توليد محصولات جديد با شركاي ايراني ادامه دارد به گونه‌يي كه قصد داريم يكي دو محصول ديگر در ايران توليد كنيم. مديرعامل رنو پارس در پاسخ به اينكه رنو اقدام به توليد مستقل محصولات خود در ايران مي‌كند، اظهار كرد: اين موضوع بستگي به سياست ما و نتيجه مذاكرات با شركاي ايراني دارد البته در صورت لزوم به توليد مستقل در ايران خواهيم پرداخت. وي با بيان اينكه رنو قطعه‌سازان خارجي را به قطعه‌سازان ايراني مرتبط كرده و دانش فني را به ايران منتقل كرده است، اظهار كرد: درحال حاضر ‌درصد توليد داخلي رنو استپ وي ۳۸ است كه تا دو سال آينده به بيش از ۴۰‌درصد خواهد رسيد.

 سرمايه‌گذاري مشترك با شركت «نيسان»
در همين حال ناصر آقامحمدي مديرعامل پارس خودرو، قيمت خودرو ساندرو استپ‌وي اتومات را 52.5ميليون تومان و مدل دستي را 46.5ميليون تومان عنوان كرد و گفت: رنو و نيسان از جمله شركاي استراتژيك ما هستند و برنامه وسيعي براي توسعه پلتفرم و صادرات محصولات توليد مشترك در ايران با آن دو داريم. وي در خصوص از سر‌گيري مجدد توليد نيسان قشقايي نيز تصريح كرد: توليد نيسان قشقايي در دستور كار قرار دارد و به زودي دوباره اين خودرو هم به بازار محصولات باز خواهد گشت. آقامحمدي ادامه داد: محصول جديد نيسان با سرمايه‌گذاري مشترك ميان ايران و اين شركت خودروساز توليد و به بازار عرضه مي‌شود. وي مبني بر استاندارد نبودن خودرو ساندرو استپ وي و اظهارنظر معاون سازمان ملي استاندارد در اين رابطه گفت: استانداردهاي لازم براي توليد خودرو ساندرو اخذ شده و احتمالا سوءتفاهمي در رابطه با اين خودرو براي معاون سازمان استاندارد پيش آمده است.

 توليد محصولات خودرويي كاملا ايراني
از سوي ديگر مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت: برنامه‌ريزي سايپا بر اين است كه تا دو سال آينده سالانه دست‌كم يك محصول كاملا داخلي توليد و پس از آن هر ساله دو محصول توليد و به بازار عرضه شود. مهدي جمالي در جمع خبرنگاران افزود: اين خودرو پيش از اين در كلاس پايين‌تر به صورت ساندرو و تندر90 عرضه شده بود. پس از استقبال از آنها تصميم بر اين شد خودرو در كلاس كراس اوور نيز توليد و وارد بازار شود. جمالي ابراز اميدواري كرد كه با توجه به قيمت و كيفيت ساندرو استپ وي، امسال 20هزار دستگاه وارد بازار شود. به هر حال، از زمان توليد و عرضه خودرو «هاچ بك ساندرو» به عنوان محصول همكاري شركت رنو فرانسه و پارس خودرو نزديك به يك‌سال مي‌گذرد. حجم موتور و حداكثر قدرت اين خودرو مشابه مدل «ساندرو هاچ بك» است اما نزديك به ٥٠ كيلوگرم به وزن و به ترتيب 2، 7و ٥٠ ميليمتر به طول، عرض و ارتفاع اين خودرو اضافه شده است. وزن آن در مدل‌هاي گيربكس دستي ١١٥٨ و اتوماتيك ١١٩٣ كيلوگرم، مصرف سوخت آن در حالت سيكل تركيبي در خودروهاي اتوماتيك و دستي به ترتيب 8 و 6.7ليتر در هر ١٠٠ كيلومتر است. قيمت اين خودرو در حالت دنده دستي 465ميليون و 500هزار ريال و دنده اتوماتيك آن 525ميليون ريال اعلام شده است. اين خودرو قرار است با رنگ‌هاي سفيد، مشكي، قرمز، آبي، خاكستري و نخودي توليد و به بازار عرضه شود. توليد اين خودرو با 25‌درصد ساخت داخل شروع شده و قرار است تا پايان امسال 18هزار دستگاه از اين خودرو توليد و به بازار عرضه شود. براساس اظهارات، مديرپروژه ساندرو استپ وي؛ شرط براي توليد اين محصول قيمت مناسب، كيفيت خوب و گستردگي خدمات پس از فروش همچنين توزيع قطعات و لوازم يدكي آن در شبكه توزيع بود كه اكنون همه اين موارد محقق شده است. موتور اين خودرو از نوع «كي، 4، ان» چهارسيلندر و 16 سوپاپ با 105 اسب بخار قدرت است، مصرف سوخت مدل دستي اين خودرو 6.6 ليتر و مدل اتومات آن 8.4 ليتر است.

 درخواست خودروسازان چيني براي حمايت
در همين حال كه خودروسازان ايراني در حال مذاكره با خودروسازان اروپايي هستند. چيني‌ها نگران از دست دادن بازار خود در ايران هستند كه به گزارش بلومبرگ، انجمن توليدكنندگان خودرو چين خواستار ادامه محدوديت ۵۰ درصدي براي مالكيت خارجي در جوينت‌ ونچرهاي داخلي به مدت حداقل پنج تا هشت سال ديگر شد. «اي شنجي»، معاون دبيركل انجمن توليدكنندگان خودرو چين در مصاحبه‌يي با بلومبرگ گفت: دولت مي‌تواند محدوديت مالكيت شركت‌هاي خارجي در بخش‌هاي مختلف صنعت خودرو را با توجه به آمادگي كامل توليدكنندگان داخلي براي رقابت رفع كند. چين در راستاي يك سياست صنعتي و با اين هدف كه خودروسازان داخلي فناوري و مهارت عملياتي لازم را كسب كنند، شركت‌هاي خارجي را ملزم كرده با شركاي چيني جوينت ونچر تشكيل دهند. پس از اينكه شوشائوشي، رييس هيات‌مديره كميسيون اصلاحات و توسعه ملي در ژوئن اعلام كرد: دولت دنبال برداشتن محدوديت ۵۰ درصدي مالكيت شركت‌هاي خارجي است. بحث درباره اينكه آيا زمان مناسبي براي بازبيني اين سياست است، درگرفت. معاون دبيركل انجمن توليدكنندگان خودرو چين به بلومبرگ گفت: اگرچه نمي‌توان جلو برداشته شدن محدوديت مالكيت خارجي‌ها را گرفت اما اين اقدام بايد به شكل تدريجي انجام بگيرد. موافقان اين سياست مي‌گويند شركت‌هاي دولتي در برابر رقيبانشان حمايت شده و انگيزه آنها براي ساخت برندشان كاهش پيدا كرده است در حالي كه موافقان بر اين باورند كه اين سياست به خودروسازان چيني فرصت داده تا براي مقابله با رقابت جهاني، فناوري و مهارت كافي به دست آورند.

 همكاري مشترك ايران و آلمان در قطعه‌سازي
در همين راستا، تفاهمنامه پنج‌ساله همكاري مشترك سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران و وزارت امور اقتصادي، كار و مسكن ايالت بادن وورتمبرگ آلمان در زمينه تبادل تجربه و هيات‌هاي تجاري با اولويت صنايع قطعه‌سازي خودرو، شيميايي، پلاستيك و... امضا شد. «هارتموت ريچل» مدير صنايع كوچك وزارت امور اقتصادي، كار و مسكن ايالت بادن وورتمبرگ در اين مراسم كه در تهران برگزار شد، گفت: اين تفاهمنامه را از صنايع قطعه‌سازي آغاز و در ادامه، در صنايع نفت وگاز و پتروشيمي فعاليت مي‌كنيم. ريچل افزود: شركت‌هاي صنعتي خودرويي، ماشين‌سازي و قطعه‌سازي در ايالت بادن وورتمبرگ (BW-i) موفق عمل كرده‌اند و صنايع موفقي نيز در زمينه نفت و گاز در اين ايالت وجود دارد كه در زمينه اطفاي حريق تخصصي و سيستم‌هاي ايمني در حال فعاليتند. وي پيشنهاد كرد با توجه به نياز بازار ايران در اين زمينه نشست‌هايي برگزار شود. اين مسوول آلماني گفت: به شما قول مي‌دهم از هيچ همكاري براي اجراي اين تفاهمنامه دريغ نخواهيم كرد. وي ادامه داد: مطمئنم در سفر بعدي، وزير جديد اقتصاد و دارايي ايالت ما و معاون او در ايران حضور خواهند يافت و اين به معناي آن است كه همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي و صنعتي بين شركت‌هاي ايراني و ايالت بادن وورتمبرگ مورد توجه دولت جديد اين ايالت قرار دارد. مدير صنايع كوچك وزارت امور اقتصادي، كار و مسكن ايالت بادن وورتمبرگ اضافه كرد: توسعه همكاري‌هاي مشترك به ثبات در منطقه و رفاه جامعه هر دو كشور كمك مي‌كند.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در مراسم امضاي اين تفاهمنامه گفت: در پنج ماهه گذشته رتبه و تراز تجاري ايران با كشور آلمان افزايش يافته و از رتبه يازدهم به پنجم رسيده است. علي يزداني اضافه كرد: آمادگي براي آغاز همكاري‌هاي مشترك ايران و آلمان ابتدا در زمينه قطعه‌سازي خودرو وجود دارد و پس از آن اولويت با تجهيزات نفت و گاز، پتروشيمي و صنايع ريلي است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: حضور در نمايشگاه‌هاي مرتبط با صنايع كوچك دو كشور و برگزاري نشست‌هاي مرتبط از ديگر بندهاي اين تفاهمنامه است. به گفته وي، برگزاري دوره‌هاي آموزشي، حرفه‌يي و مهارتي براي رشته‌هاي صنعتي اولويت‌دار مانند قطعات خودرو، فناوري اطلاعات، صنايع ريلي و... نيز در نظر گرفته شده است. يزداني زمان اين تفاهمنامه را پنج‌ساله اعلام كرد و گفت: انتظار داريم هرچه زودتر اين تفاهمنامه عملياتي شود. بادن وورتمبرگ يكي از 16 ايالت آلمان به پايتختي شهر اشتوتگارت است كه با 35 هزار و ۷۵۲ كيلومتر مربع مساحت، سومين ايالت بزرگ آلمان به شمار مي‌رود.