شناسهٔ خبر: 15028386 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

تنها فرودگاه خراسان شمالی در ایستگاه انتظار پروازهای بین المللی

فرودگاه بجنورد روی باند توسعه

صاحب‌خبر - پروانه شیری- فرودگاه ها از با ارزش ترین زیرساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از قابلیت های مختلف، در پیشرفت اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند. ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان، فرودگاه ها را لکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف می کنند و وجود فرودگاه های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می دانند.فرودگاه بین المللی بجنورد که همزمان با تأسیس استان، عملیات اجرایی و زیرساختی آن آغاز شد، تاکنون در راستای توسعه و ارتقای ظرفیت های آن تلاش می شد و اکنون این فرودگاه تکمیل شده و با آمدن هواپیمای فلای چک، حتی امکان پذیرش پروازهای بین المللی هم وجود دارد.مدیر فرودگاه بجنورد، توسعه فرودگاه همزمان با ارتقای استانداردسازی ها را یکی از اولویت های کاری ذکر می کند و می گوید: لازمه یک فرودگاه بزرگ، داشتن باند مناسب است که در سال های اخیر برای استانداردسازی آن نیاز به تملک زمین بود که هم اکنون این فرودگاه با 4 هزار و 700 متر طول و زیرساخت لازم برای فرود هواپیمای ایرباس فراهم شده است.«رزاز» می افزاید: هم اکنون چراغ های باند آماده و راه های پرواز در باند جاسازی و تعبیه شده که در راستای استانی شدن و ارتقای فرودگاه به سطح استانی، دستگاه های ناوبری ارتقا پیدا کرده است. به گفته وی، دستگاه «ایرلس» (Airless) که کشور سازنده آن نروژ است، ماه گذشته آن را نصب کردند و اکنون منتظر آمدن هواپیمای فلای چک هستیم.وی با اشاره به این که به دلیل نبود دستگاه ناوبری و تکمیل نشدن پروژه باند، تاکنون بر افزایش پروازها تأکید نداشته ایم، اضافه می کند: اگر به این صورت پرواز می آمد، مشکلات پروازی پیدا می کردیم، اما اکنون که بستر و ظرفیت های پروازی فراهم شده، افزایش پروازها را در اولویت برنامه ها قرار داده ایم.وی خاطرنشان می کند: با توجه به این که خراسان شمالی همجوار با استان های خراسان رضوی، گلستان و کشور ترکمنستان است، ظرفیت های پروازی مناسبی می تواند داشته باشد.وی پایانه جدید را یکی از موارد فرودگاه بجنورد ذکر و اضافه می کند: 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا آخر شهریورماه تکمیل خواهد شد.وی با بیان این که هم اکنون فرودگاه بجنورد از نظر توسعه عرضه و تقاضا، به بلوغ رسیده است، می افزاید: آسفالت و محوطه سازی فرودگاه تا پایان مهر ماه به اتمام می رسد و استفاده از زیرساخت، تأسیسات و پایانه جدید امکان پذیر خواهد بود.«رزاز» با اشاره به این که هم اکنون به غیر از پنج شنبه، هر روز یک پرواز به تهران داریم و چهارشنبه دو پرواز انجام می شود، خاطرنشان می کند: امکان این که پروازها را افزایش دهیم و هفته ای چهار پرواز بعدازظهرها به تهران داشته باشیم نیز وجود دارد و در این باره مکاتبات انجام شده و پیگیر افزایش پروازها هستیم. وی با اشاره به این که گسترش پروازها باید برای شرکت ها توجیه اقتصادی داشته باشد، می گوید: وقتی پروازها را افزایش می دهیم علاوه بر این که شرکت ها نباید متضرر شوند، باید میزان تقاضا نیز بررسی شود که آیا ظرفیت تکمیل می شود یا نه. وی همجواری با کشور ترکمنستان را یکی از ظرفیت های استان می داند که مستلزم اندیشیدن راهکارهایی برای انجام مراودات بین دو کشور در مقام های بالاست و برهمین اساس اظهارمی دارد: با وجود این شرایط باید برنامه ریزی های مناسب، بستر لازم برای ورود و خروج کالا، مسافران زیارتی و سیاحتی در استان فراهم شود، زیرا ظرفیت بزرگی برای ارتقای فرهنگی و اقتصادی است، ضمن این که عمده شهرهایی که با دیگر کشورها همجوار هستند، از این ظرفیت استفاده بهینه می کنند.«رزاز» که محدودیت باند و فعالیت های همزمان برای توسعه باند را از جمله معذوریت های پذیرش پرواز تا یک سال پیش در فرودگاه بجنورد می داند، اضافه می کند: هم اکنون مجوز توسعه و بین المللی شدن فرودگاه بجنورد از هیئت دولت گرفته شده، اما هنوز به دلیل فراهم نبودن بستر لازم، در راستای بین المللی شدن استفاده نشده است.وی که در حال توسعه بودن و نبود چراغ و دکل در فرودگاه را عاملی برای پیگیر نبودن پروازهای بیشتر یا پرواز در شب می داند، می افزاید: هم اکنون این فرودگاه به ظرفیتی رسیده که حتی برای پذیرش پرواز خارجی هم مشکلی نداریم.وی تصریح می کند: یکی از مسائل مهم این است که فرودگاه پرواز نمی گذارد، بلکه زیرساخت فراهم می کند و متولی پرواز در شهرهای بزرگ، آژانس های هواپیمایی هستند که چارتر می کنند، به طوری که 80 درصد هر پرواز در دیگر استان ها مربوط به آژانس هاست، اما در خراسان شمالی به دلیل توسعه فرودگاه بازاریابی نشده و آژانس ها هم فقط دنبال فروش بلیت هستند و اقتصادی کار نمی کنند.وی صنعت گردشگری را یکی از ظرفیت های مهم استان قلمداد می کند و می افزاید: لازم است متولیان امر در این بخش وارد شوند و با بازاریابی در افزایش پروازها تسهیل شود.وی با بیان این که استاندار پیگیر پذیرش برخی پروازهای جدید در استان است، می افزاید: یک پرواز که در شهر انجام می شود، حالت یک مثلث را دارد که یک ضلع آن فرودگاه، یک ضلع آژانس ها و ضلع دیگر مسئولان استان هستند، بنابراین وقتی این اضلاع در کنار هم باشد، پرواز برای آن شهر شکل می گیرد.به گفته وی، شرکتی که به نام استان ثبت می شود، اولین کارشان باید خدمات دهی به استان باشد . وی با اشاره به نصب سخت افزاری و فیزیکی دستگاه ایرلس در فرودگاه بجنورد نیز می گوید: اگرچه وجود دستگاه ایرلس در شرایط دید کم و هوای ابری کمک حال خلبان می شود، این دستگاه در فرودگاه بجنورد به شکل سخت افزاری نصب شده و هنوز نمی توانیم به شکل نرم افزاری بهره برداری کنیم.وی اظهارمی دارد: با آمدن فلای چک و عملیاتی شدن ایرلس، می توانیم طرح ها را به شرکت ها اعلام کنیم تا به این طریق مشکلات پروازی در این فرودگاه برطرف شود. وی تأکید می کند: با آمدن فلای چک و بهره برداری از دستگاه ایرلس، شرکت ها پرواز از فرودگاه بجنورد را متقبل خواهند شد، چون فرودگاه بجنورد در منطقه کوهستانی است و دستگاه ایرلس کمک خوبی برای خلبان خواهد بود.به گفته وی، با عملیاتی شدن دستگاه ایرلس، عمده مشکل لغو پروازها برطرف خواهد شد.وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خراسان که فلای چک یک مرحله آمده بود، چرا کاری از پیش نرفته است؟ می گوید: فلای چکی که در مرحله اول آمد، مربوط به کشور قزاقستان بود و از آن جایی که با محیط فرودگاه و اقلیم ایران آشنایی نداشتند، نتوانستند طرح مد نظر ما را اجرا و دستگاه ها را کنترل کنند و گزارش نهایی آن ها مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشور نبود، در نتیجه آن طرح لغو شد.وی اضافه می کند: اکنون شرکت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران، یک دستگاه هواپیمای فلای چک داخلی خریداری کرده و چون استفاده کننده های آن ایرانی هستند، عمده مشکلات فرودگاه های کشور برطرف شده است.«رزاز» می افزاید: دستگاه ها باید هر شش ماه کنترل شوند به همین دلیل هواپیمای فلای چک در تمام فرودگاه ها به کار گرفته می شود و ما هم منتظریم طرح تحول شرکت سازنده ایرلس که از نروژ است، تحویل و طی شهریور ماه با آمدن فلای چک، طرح عملیاتی می شود. بلندترین باند پرواز کشور معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز با بیان این که با چهار هزار و 300 متر، بلندترین باند پرواز کشور را در فرودگاه بجنورد داریم، می گوید: علاوه بر افزایش طول و روشنایی باند، سالن پایانه جدید نیز طی یکی دو سال اخیر با 60 میلیارد تومان اعتبار، تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد.«علی نیا» با اشاره به این که هم اکنون کشور با کمبود تعداد هواپیما مواجه است، می افزاید: بعضی از هواپیماها به دلیل نقص فنی از مدار پرواز خارج می شوند و برگشت آن ها نیاز به زمان دارد.وی اظهارمی دارد: با این که فرودگاه بجنورد بین المللی است، تاکنون پروازهای خارجی نداشتیم و موضوعیت آن کمرنگ شده است، با این وجود پیگیر برقراری پروازهای بیشتر و حتی بین المللی هستیم.به گفته وی، طی انجام مذاکراتی با یکی دو تا از شرکت ها، در نظر داشتیم پرواز استانبول را نیز برقرار کنیم، اما به دلیل وضعیتی که در تهران پیش آمد این موضوع فعلا لغو شده است.وی اضافه می کند: اگرچه پرواز به عتبات عالیات هم تا حدودی به همین شکل پیگیری می شود، این بخش از کار هم نیازمند تکمیل سیستم کمک ناوبری و عادی شدن وضعیت هواپیماها و پروازهای خارجی در کشور است.وی با اشاره به انجام فلای چک در فرودگاه بجنورد، خاطرنشان می کند: هم اکنون فلای چک انجام می شود و از آن جایی که نقص فنی در سیستم ایرلس وجود دارد، باید شرکت فروشنده نقص آن را برطرف کند، زیرا برای پروازهای خارجی که هواپیماهای خارجی لازم است، باید کمک ناوبری به طور 100درصدی برقرار شود. وی درباره کنسل شدن مکرر پروازهای فرودگاه بجنورد نیز می گوید: از آن جایی که در بجنورد به دلیل شرایط آب و هوایی لغو پروازها زیاد است و امکانات لازم برای انجام پروازهای شب وجود ندارد، تا زمانی که کمک ناوبری ایرلس راه اندازی نشود، انجام پروازهای خارجی امکان پذیر نخواهد بود.وی تأکید می کند: پروازهای خارجی، نباید تأخیر داشته باشد که مسئله ای ایجاد شود، بنابراین تا زمان راه اندازی کمک ناوبری ایرلس، نمی توانیم پروازهای خارجی داشته باشیم.وی یکی از دلایل کاهش ظرفیت های پروازی در کشور را کمبود هواپیما ذکر می کند و ادامه می دهد: مقرر شده است، وزیر راه تعدادی هواپیما خریداری و به ناوگان هوایی کشور اضافه کند که در این صورت گشایشی در افزایش تعداد پروازها ایجاد خواهد شد که امکان برقراری پروازهای خارجی از فرودگاه بجنورد نیز وجود دارد.وی درباره پروازهای شرکت هواپیمایی اترک در فرودگاه بجنورد نیز می گوید: شرکت هواپیمایی اترک در اوایل فعالیت فرودگاه آمد و برای بجنورد و خراسان شمالی مجوز دریافت کرد که هم اکنون پایه اش هم در خراسان شمالی است، به همین دلیل سال گذشته برای تقویت بنیه اش، حمایت هایی انجام دادیم.«علی نیا» اضافه می کند: با وجود این که در نظر داشتیم کمک های مؤثری به هواپیمایی اترک داشته باشیم، اما دو هواپیمای این شرکت در کشورهای خارجی در حال تعمیر است و تنها هواپیمایی هم که داشت، به دلیل نقص فنی از مدار پرواز خارج شد و تا چند ماه هواپیما نداشت. وی تأکید می کند: ما حاضریم کمک کنیم تا پروازهای شرکت هواپیمایی اترک برقرار شود، اما برای جلب اعتماد مردم باید پروازها منظم انجام شود. به گفته وی، هم اکنون پروازها در فرودگاه بجنورد انجام می شود و نسبت به قبل وضعیت خیلی بهتری دارد. مهم ترین نکات پرونده آسفالت و محوطه سازی فرودگاه تا پایان مهر ماه به پایان می رسد و استفاده از زیرساخت، تأسیسات و پایانه جدید امکان پذیر خواهد بود مجوز توسعه و بین المللی شدن فرودگاه بجنورد از هیئت دولت دریافت شده، اما هنوز به دلیل فراهم نبودن بستر لازم، در راستای بین المللی شدن استفاده نشده است ما حاضریم کمک کنیم تا پروازهای شرکت هواپیمایی اترک برقرار شود، اما برای جلب اعتماد مردم باید پروازها منظم انجام شود طی انجام مذاکراتی با یکی دو تا از شرکت ها، در نظر داشتیم پرواز استانبول را نیز برقرار کنیم، اما به دلیل وضعیتی که در تهران پیش آمد این موضوع فعلا لغو شده است