شناسهٔ خبر: 13680694 - سرویس ورزشی
منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

مسی بدون افتخار از تیم ملی خداحافظی کرد

داستان قهرمان بدون جام

صاحب‌خبر -

لیونل مسی فوق ستاره و به ادعای بسیاری بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان بعد از ناکامی در فینال کوپا آمریکا از دنیای بازی‌های ملی خداحافظی کرد. لیونل مسی در بازهم در آستانه رسیدن به یک افتخار بزرگ ملی ناکام ماند. او بعد از جام جهانی 2014 که نتوانست در فینال تیمش را مقابل آلمان به پیروزی برساند این بار در فینال مسابقات کوپا آمریکا و در برابر شیلی ضربه پنالتی مهم آرژانتین را از دست داد و باردیگر دستش از جام کوتاه ماند. لیونل مسی را می توان بزرگترین ستاره تاریخ فوتبال دانست که در رده ملی هیچ جام معتبری را به دست نیاورده است. او همچنین در کنار ستاره های بزرگی چون روبرتو باجو، زیکو و میشل پلاتینی قرار گرفت که در حساس ترین شرایط مهمترین پنالتی ها را خراب کردند. مسی در حالی از دنیای فوتبال ملی خداحافظی کرد که برخلاف تمام افتخاراتی که در طی این سالها در فوتبال باشگاهی به دست آورد عملا هیچ تورنمنت مهمی را با تیم ملی آرژانتین فتح نکرد تا با وجود شکستن رکوردهای فراوان کماکان زیر سایه بزرگانی چون دیه گو مارادونا و ماریو کمپس در فوتبال آرژانتین قرار بگیرد که موفق شدند آرژانتین را به مقام قهرمانی در‌جام جهانی برسانند.
وقتی لیونل مسی پشت اولین پنالتی تیم ملی آرژانتین در فینال کوپا آمریکا قرار گرفت کمتر کسی فکر می کرد تا فوق ستاره‌ای که در این دوره از رقابت‌ها در اوج آمادگی است پنالتی مهم را از دست بدهد. اما مسی که در این تورنمنت 5 گل و 4 پاس گل در کارنامه اش داشت و برای رساندن آرژانتین به فینال مسابقات نمایشی خیره کننده داشت این بار و در فینال مسابقات نه تنها پنالتی سرنوشت ساز اول را که می توانست آرژانتین را از حریف جلو بیاندازد را خراب کرد که از نظر روحی به تیم ملی آرژانتین لطمه زد. آرژانتین در ادامه بازی را در ضربات پنالتی به شیلی باخت تا در آستانه یک افتخار بزرگ دیگر بازهم ناکام بماند. آرژانتین و لیونل مسی دو سال قبل و در فینال جام جهانی 2014 در خاک برزیل نیز می توانستند به مهمترین افتخار فوتبالی در رده ملی برسند اما در بازی فینال بازی را به آلمان واگذار کردند. مسی اما اینبار و بعد شکست در فینال کوپا آمریکا غمگین تر از هرشکست دیگری بود. او پیش از آغاز مسابقات تحت فشار شدید رسانه‌ای به واسطه مسایل و مشکلات مالی و اقتصادی بود و به همین دلیل مسابقات کوپا آمریکا را باانگیزه بسیار بالایی آغاز کرد. او درحالی که بزرگترین رقیبش در‌عرصه فوتبالی کریستیانو رونالدو در یورو 2016 در فرانسه در یورو به سختی تیمش را مرحله به مرحله بالا می آورد آماده و سرحال پا به کوپا آمریکا گذاشت و درحالی که در بازی اول غیبت داشت و در دوبازی بعدی مقدماتی نیز به عنوان بازیکن جانشین به میدان آمد اما 5 گل به ثمررساند و 4 پاس گل در اختیار همبازیانش گذاشت تا نقش اصلی را در رساندن آرژانتین به فینال مسابقات داشته باشد.

  ناکام بزرگ فینال ها
مسی اما باردیگر در فینال ناموفق بود. او در فینال جام جهانی 2014 و درحالی که همه در انتظار نمایش خیره کننده اش برابر آلمان بودند هیچگاه نتوانست درنقش منجی آرژانتین ظاهر شده و در نهایت هم جام به آلمان ها رسید. در فینال کوپا آمریکا هم مسی که دربازی‌های قبلی با نمایش شگفت انگیزش باردیگر تحسین جهانیان را برانگیخت و حتی بازیهای یورو2016 نیز تحت تاثیر هنرنمایی مسی در کوپاآمریکا قرار گرفت اما در فینال بازهم آن مسی خارق العاده و آن ستاره ای که سرنوشت ساز باشد نبود. مسی شاید به همین خاطر از دنیای فوتبال ملی خداحافظی کرد چون احتمالا خودش نیز به این نتیجه رسیده است که او آن قهرمانی که بتواند یک تنه تیم ملی را به افتخارات بزرگ برساند نیست. او با از دست دادن کوپا آمریکا باردیگر این سوال بزرگ را در ذهن علاقمندان به آرژانتین و فوتبال به وجود آورد که آیا مارادونا ستاره بزرگتری بوده یا لیونل مسی؟ حتی این فرضیه که مسی در ساختار تهاجمی و فوتبال هماهنگ بارسلونا است که توانسته اینچنین بدرخشد و شاید هربازیکن دیگری نیز در این سیستم تهاجمی بازی کند بتواند به همان اندازه موفق باشد نیز باردیگر و بعد از ناکامی مسی در کوپا آمریکا قوت گرفته است. با این وصف اما همانطور که گفته شد مسی با وجود آنکه آرژانتین یکی از پرستاره ترین تیم‌های ملی حال حاضر جهان به شمار می آید نقشی غیرقابل انکار در رسیدن آرژانتین به فینال مسابقات داشت. گل های حساس و زیبا و پاس گل هایش از اصلی ترین دلایل رسیدن آلبی سلسته به فینال کوپا آمریکا بود.

  این فینال غم انگیز بود
لیونل مسی برای رسیدن آرژانتین به فینال مسابقانت کوپا آمریکا همه‌کار کرد اما درست در بازی فینال که آلبی سلسته به جادوی مسی نیاز داشت او پنالتی تیمش را نیز به هدر داد تا خودش را در ناکامی دوباره آرژانتین در یک فینال مهم دخیل بداند. مسی شاید به همین خاطر از فوتبال ملی کناره گیری کرد. اوپس از این شکست اظهار داشت: «باورنکردنی است. باز هم به فینال آمدیم اما نتیجه نگرفتیم. برای بار سوم در فینال حضور داشتیم و به دنبال کسب عنوان قهرمانی بودیم. ما تمام تلاش خود را انجام دادیم.» او در حالی که در پایان مسابقه اشک می ریخت ادامه داد: «واقعاً سخت است. این لحظات بسیار سخت و دشوار هستند. در حال حاضر بسیار غمگین هستم. پنالتی را از دست دادم. از این موضوع که به فینال رسیدیم اما قهرمان نشدیم خوشحال نیستم. باز هم تلاش کردم تا با آرژانیتن قهرمان شوم اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.»

  همه باهم برای مسی
بعد از انتشار خبر خداحافظی لیونل مسی از فوتبال ملی مردم و هواداران فوتبال آرژانتین در فضای مجازی بشدت خواستار تغییر رای لیونل مسی شدند.  سرجیو آگوئرو، ستاره تیم ملی آرژانتین نیز  واکنش جالبی به خبر وداع مسی با تیم ملی آرژانتین داشت. آگوئرو پس از سومین ناکامی پیاپی آلبی سیلسته در فینال ها گفت که زمانش رسیده تا به جز مسی ستارگان دیگری از تیم ملی آرژانتین جدا شوند و فرصت را به بقیه بدهند. آگوئرو پس از شکست مقابل شیلی گفت: « بسیاری از بازیکنان در رختکن آرژآنتین تصور می کنند که وقتش رسیده تا فرصت را در‌اختیار بقیه و بازیکنان جوان تر قرار بدهند.»

  لیونل مسی کیست؟
اما لیونل مسی ستاره فوتبال جهان، بازیکنی که بسیاری از کارشناسان او را بهترین بازیکن تناریخ فوتبال جهان می دانند کیست؟  لیونل آندره مسی ۲۴ ژوئن سال ۱۹۸۷ در شهر روساریو آرژانتین بدنیا آمد. در 11 سالگی پزشکان متوجه شدند که او دچار بیماری کمبود هورمون رشد است. باشگاه ریورپلاته که قصد داشت مسی را به خدمت بگیرد به خاطر هزینه معالجه او منصرف شد اما سرنوشت لیونل مسی طور دیگری رقم خورد.

  مهمترین قرارداد فوتبالی روی یک دستمال
کارلوس رکساچ بازیکن و سرمربی سابق بارسلونا در آن زمان به عنوان استعدادیاب به آرژانتین سفر کرده بود و ازطریق اطرافیان متوجه حضور یک استعداد می شود. آنها برای اینکه بازی مسی را ببینند به اجبار به یک زمین تنیس می روند، اما رکساچ به حدی مجذوب استعداد مسی شده که همانجا خواهان عقد قرارداد با او می شود. شرایط آنقدر اضطراری بوده که در نبود کاغذ این قرارداد روی یک دستمال نوشته می شود دستمالی که هنوز توسط اولین مربی مسی نگهداری می شود. بارسلونا قبول می کند که تمامی هزینه های درمان مسی را بدهد ضمن اینکه قبول می کند که خانواده مسی نیز در سفر به اسپانیا همراهش باشند و این آغاز کار لیونل مسی با بارسلونا بود.

  درخشش در بارسا
مسی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ در تیم نوجوانان بارسلونا و پس از آن در تیم مبتدیان A و B بارسلونا بازی کرد و در تیم مبتدیان A توانست ۳۷ گل را در ۳۰ بازی به ثمر رساند.  مسی در فصل ۰۴–۲۰۰۳ با رکوردی عجیب در ۵ تیم مختلف بازی کرد. مسی اولین بازی رسمیش در ترکیب اصلی بارسلونا را در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳ زمانی که ۱۶ سال و ۱۴۵ روز داشت در دیداری دوستانه برابر پورتو انجام داد. کمتر از یک سال بعد، در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴، فرانک ریکارد، مسی را در بازی مقابل اسپانیول به میدان فرستاد تا اولین بازیش را در لالیگا انجام دهد (در حالی که ۱۷ سال و ۱۱۴ روز سن داشت).

  حضور در تیم ملی آرژانتین
فرانک رایکارد سرمربی برسلونا در موفقیت مسی نقش مهمی داشت چرا که به این بازیکن 16 ساله میدان داد و البته نتیجه اش را هم دید. بعد از این بود که  فرانتس بکن بائر و یوهان کرایف ستارگان سابق جهان فوتبال، از مسی به عنوان بهترین بازیکن جهان نام بردند. مسی اما پیشنهاد چشمگیر مسئولان فوتبال اسپانیا برای بازی در تیم ملی جوانان این کشور را رد کرد و خیلی زود لباس تیم ملی کشورش آرژانتین را به تن کرد. او اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۴ در بازی تدارکاتی تیم زیر ۲۰ سال آرژانتین برابر پاراگوئه به میدان رفت. دراین سال همراه آرژانتین به فینال مسابقات جام جهانی زیربیست ساله ها راه یافت و با زدن دوگل از روی نقطه پنالتی نقش اصلی را در قهرمانی آرژانتین ایفا کرد. مسی در این باز‌ها توانست علاوه بر جام قهرمانی، با به ثمر رساندن ۶ گل عنوان بهترین گلزن (کفش طلا) و بهترین بازیكن (توپ طلا) جام را بدست آورد تا رسانه‌های جهان و کشور آرژانتین او را به عنوان جانشین دیگو مارادونا معرفی کنند.اما اولین بازی مسی با لباس تیم ملی بزرگسالان آرژانتین همچون‌آخرینش یک بازی تلخ بود. مسی درحالیکه 18 سال سن بیشتر نداشت در اواسط نیمه دوم بازی با مجارستان به زمین آمد و به خشونت مدافع حریف واکنش نشان داد و اخراج شد.

  سلطان بازی‌های باشگاهی
شاید مسی در فوتبال ملی افتخارات زیادی نداشته است اما در لالیگا و فتبال باشگاهی او سلطان بلامنازع افتخارات است. او در اولین بازی کاملش در ال کلاسیکو هت تریک کرد و جوانترین گلزن بارسا در ال کلاسیکو شد. در همان فصل ۱۴ گل زد که ۱۱ گل آن به ۱۳ بازی آخر باز می‌گشت.  در این سال‌ها مسی افتخارات بزرگی را با تیم بارسلونا بدست آورده است. قهرمانی لالیگا در سال‌های (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۲۰۱۰-۲۰۰۹، ۱۱-۲۰۱۰، ۲۰۱۲-۲۰۱۳ و ۱۵-۲۰۱۴)، قهرمانی در جام حذفی اسپانیا در سال‌های (۰۹-۲۰۰۸، ۱۲- ۲۰۱۱ و ۱۵- ۲۰۱۴)، قهرمانی سوپر جام اسپانیا در سال‌های (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۱۰-۲۰۰۹ و ۱۱-۲۰۱۰)، قهرمانی در سوپر جام اروپا در سال‌های (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸ و ۱۱-۲۰۱۰)، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های (۰۶-۲۰۰۵، ۰۹-۲۰۰۸، ۱۱-۲۰۱۰ و ۱۵- ۲۰۱۴) و قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان در سال‌های (۲۰۰۹ و ۲۰۱۱) همچنین بهترین بازیکن لالیگا در سال‌های (۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، ۲۰۱۲)، بهترین گلزن لالیگا در سال‌های (۲۰۱۰ و ۲۰۱۲)، بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های (۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱)، بهترین گلزن تاریخ باشگاه بارسلونا، بیشترین گل در یک سال با ۹۱ گل و کسب جایزه جایزه آلفردو دی استفانو در سال‌های (۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱) از افتخارات فردی ستاره آرژانتین با پیراهن این تیم اسپانیایی است.

  افتخارات ملی لیونل مسی
لیونل مسی اما در رده ملی هم بازیکن کم افتخاری نیست هرچند هیچ جام بزرگی را با تیم ملی بزرگسالان آرژانتین کسب نکرده است اما افتخاراتی در کارنامه اش به چشم می خورد. قهرمانی در جام جهانی جوانان ۲۰۰۵ - هلند با کسب دو عنوان بهترین گل‌زن و بهترین بازیکن جام، نخستین افتخارات بین‌المللی مسی بود. کسب عنوان بهترین بازیکن جوان جهان در سال‌های (۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸)، بدست آوردن کفش طلای اروپا در سال‌های (۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳) و بهترین بازیکن جام جهانی (۲۰۱۴) از جمله افتخارات او در رده ملی است.

  آرزوهای برآورده نشده مسی
لیونل مسی در اوج جوانی و درخشش در بارسا با مصدومیت مواجه شد و این مصدومیت پیش از جام جهانی ۲۰۰۶  باعث شد تا «پکرمن» سرمربی وقت آرژانتین از این بازیکن بطور کامل در بازی‌ها استفاده نکند. در دومین بازی این جام در ۱۵ دقیقه پایانی بازی با صربستان وارد زمین مسابقه شد و ضمن یک پاس گل زیبا، در دقیقه ۸۸ هم گل ششم تیمش را به ثمر رساند تا جوان‌ترین بازیکن و گل‌زن تاریخ آرژانتین در جام جهانی لقب بگیرد.لیونل مسی در رقابتهای کوپا آمریکا ۲۰۰۷ درونزوئلا، توانست لقب جوانترین بازیکن رقابتها را به خود اختصاص دهد، با عملکردی درخشان، آرژانتین را به فینال رساند اما شکست ۳ بر صفر برابر برزیل، حسرت بالای سر بردن جام را بر دلش گذاشت؛ هرچند جایزه بازیکن جوان جام را بدست آورد.در سال 2010 و در زمان برگزاری جام جهانی لیونل مسی ستاره ای بزرگ بود که انتظار می رفت نقش مارادونا را در آرژانتین پرستاره ایفا کرده و این تیم را به جام قهرمانی برساند. او در این سال  فصل درخشانی را با بارسا با کسب ۶ عنوان قهرمانی تجربه کرده و عنوان بهترین بازیکن جهان در سال ۲۰۰۹ را هم بدست آورد تا نخستین آرژانتینی برنده این جایزه لقب بگیرد. سرمربی تیم ملی آرژانتین هم خود دیه گو مارادونا بود که تمام برنامه های تیمش را براساس مسی چیده بود. صعود مقتدرانه به مرحله بعدی با شکست با 4 مقابل آلمان همراه شد تا مسی و مارادونا ناکامان بزرگ جام لقب بگیرند.

  بازهم شکست در کوپا آمریکا
در سال 2011 مسابقات کوپا آمریکا در کشور آرژانتین برگزار شد و این‌بار نیز مسی نتوانست برای کشورش جام بیاورد و این تیم دریک چهارم نهایی با شکست مقابل اروگوئه حذف شد. در آن مسابقات مسی تنها دو شوت به سمت دروازه داشت تا موج انتقادات هواداران به عملکردش افزایش یابد. حتی برخی رسانه‌ها اعلام کردند مسی برای تیم ملی آرژانتین به مانند بارسلونا بازی نمی‌کند. این فشارها و حرف و حدیث ها باعث شد تا مسی تمام انرژی و انگیزه اش را معطوف به جام جهانی 2014 برزیل کند. او که در عرصه باشگاهی به همه چیز رسیده بود تنها به موفقیت در رده ملی فکر می کرد و چه چیزی لذتبخش تر از قهرمانی با آرژانتین در خاک برزیل. مسی جام را با گل زنی مقابل بوسنی (دوگل) ، یک گل مقابل تیم ملی ایران و دو گل از سه گل تیمش مقابل ذنیجریه آغاز کرد. آرژانتین با پاس گل او که پخته‌تر از هرزمان دیگری بازی می کرد  سوئیس را برد و به مرحله بعدی رفت. او در بازی برابر بلژیک هم پاس گل داد تانشان دهد هدفی جز گرفتن جام ندارد. آرژانتین با پیروزی برابر هلند به فینالی رسید که یک طرفش آلمان قرار داشت که برزیل میزبان را با هفت گل در برابر چشم صدهزار برزیلی له کرده بود. با اینحال آرژانتین و مسی با هدف قهرمانی به فینال آمدند اما در نهایت این‌المان ها بودند که جام را به خانه بردند.

  دوجام از دست رفته در دوسال
در سال 2015 مسابقات کوپا آمریکا درشیلی برگزار شد ، آرژانتین و مسی به فینال رسیدند اما شیلی با 4 گل آرژانتین را درهم شکست تا مسی بازهم ناکام باشد. لیونل مسی امسال در حالی به رقابت‌های کوپا آمریکا 2016 پا گذاشت که قبل از تحت فشار زیادی قرار داشت. از‌طرفی با بارسلونا لیک قهرمانان اروپا را به دست نیاورده بود و از طرف دیگر طی ماههای اخیر درگیر پرونده های مالی و اقتصادی بود. با اینحال مسی با وجود مصدومیت به مسابقات آمد و تیمش را بازهم به فینال رساند اما بازهم در فینال با آرژانتین ناکام بود در حالی که پنالتی مهمی را از دست داد. تمام این فشارها باعث شد تا لیونل مسی ستاره بزرگ فوتبال آرژانتین بدون گرفتن حتی یک جام با تیم ملی کشورش کفشهایش را بیاویزد.

  خداحافظی مسی؛ بحث روز
اما خداحافظی لیونل مسی از فوتبال ملی بازتاب های گسترده ای در‌جهان و بخصوص آرژانتین داشته است. روزنامه ها و مجلات آرژانتینی بعد از شکست این تیم مقابل شیلی تیترهای خود را به لیونل مسی اختصاص دادند. روزنامه معروف آرژانتینی اوله عکسی از ناراحتی شدید مسی پس از شکست مقابل شیلی را روی جلد برده و خطاب به او که خداحافظی اش از بازی های ملی را اعلام کرد، نوشته: «نَرو». نشریه اوی نیز تیتر اصلی اش را به خبر خداحافظی مسی از بازی های ملی، بعد از شکست آرژانتین مقابل شیلی اختصاص داده است. شریه انگلیسی زبان بوئنوس آیرس هرالد هم با تیتر « یک رویای دیگر به پایان رسید» همچون دیگر رسانه ها عکس لیونل مسی غمگین را روی جلد برده است.