شناسهٔ خبر: 9994948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نماينده دائم ايران در سازمان ملل تشريح کرد:

تصويب قطعنامه پيشنهادي ايران با اجماع کليه کشورها در خصوص مقابله با ريزگردها

صاحب‌خبر -

 نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد گفت: قطعنامه پيشنهادي ايران با اجماع کليه کشورها در مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد در خصوص مقابله با ريزگردها به عنوان يک چالش و معضل جهاني تصويب شد.

قطعنامه مقابله با ريزگردها قطعنامه جديدي بود که براي اولين بار در اين مجمع مطرح و با اجماع مورد تصويب قرار گرفت.با تصويب اين قطعنامه در مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد مساله ريزگردها به عنوان يک چالش و معضل جهاني مورد شناسايي قرار گرفت.

غلامعلي خوشرو سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با ايرنا به سوالاتي درباره اهميت تصويب اين سند براي مقابله با پديده ريزگردها بويژه براي کشورمان و کشورهاي غرب آسيا گفت: پديده ريزگردها طي سال‌هاي اخير تبديل به يک مشکل جدي براي تعدادي از کشورهاي منطقه غرب آسيا از جمله جمهوري اسلامي ‌ايران شده است. مردم ما در بسياري از استان‌هاي کشور از اين پديده رنج مي‌برند. ريزگردها طي چند سال اخير همواره تاثير عميقي بر زندگي روزانه مردم کشورمان داشته است. اين پديده علاوه بر تاثيرات آن بر سلامت مردم،خسارت‌هاي جدي اقتصادي و زيست محيطي را بر کشورمان وارد کرده است. وي ادامه داد: مقابله با اين پديده به دليل ابعاد مختلف آن از ظرفيت يک کشور خارج بوده و مستلزم همکاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي بويژه مشارکت سازمان ملل متحد مي‌باشد. براين اساس، پيش‌نويس قطعنامه مقابله با ريزگردها به ابتکار جمهوري اسلامي‌ايران مطرح و مورد حمايت کشورهاي در حال توسعه بويژه کشورهاي غرب آسيا قرار گرفت. خوشرو در پاسخ به اين سوال که تهيه اين قطعنامه چه مدت زمان برد و اين چندمين قطعنامه در اين مورد است؟ تصريح کرد: اين قطعنامه طي مدت دو ماه گذشته در سازمان ملل متحد مورد مذاکره قرار گرفت و متن نهايي آن روز گذشته با اجماع کليه کشورهاي عضو سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.اين قطعنامه اولين قطعنامه‌اي است که در سازمان ملل متحد براي مقابله با پديده ريزگردها تصويب شده است.

در واقع با تصويب اين قطعنامه مساله ريزگردها و اثرات منفي اين پديده در کشورهاي متاثر از آن مورد شناسايي جهاني قرار گرفت. وي همچنين درباره اينکه اين قطعنامه چه تعريفي از ريزگردها دارد، عنوان کرد: در اين قطعنامه چهار نکته مهم در پاسخ به اين سوال به روشني در مورد ريزگردها مطرح شده است.اول اين که در اين قطعنامه، پديده ريزگردها به عنوان معضلي جدي و مهم براي دستيابي به توسعه اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي در کشورها و مناطق متاثر از آن تعريف شده است.نکته دوم اين که به روشني ذکر شده پديده ريزگردها در چند سال اخير آسيب‌هاي اجتماعي و اقتصادي قابل توجهي را به ساکنان اين کشورها و مناطق وارد کرده است.سوم هم همکاري‌هاي منطقه‌اي و جهاني و مشارکت و نقش سازمان ملل متحد و ظرفيت‌سازي‌هاي لازم براي کشورهاي متاثر از ريزگردها مورد توجه قرار گرفته است و نکته چهارم اينکه قطعنامه بر ضرورت اقدامات فوري براي مقابله با مساله ريزگردها تاکيد مي‌کند.

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اين سوال که اين قطعنامه چه زمينه‌هايي را براي تقويت همکاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي بويژه با مديريت سازمان ملل متحد معرفي کرده است؟ گفت: اول اين که اين قطعنامه ضمن تاکيد بر ضرورت‌هاي لازم براي همکاري‌هاي منطقه‌اي و جهاني براي مقابله با پديده ريزگردها، به نقش سازمان ملل متحد در پيشبرد چنين همکاري‌هاي پرداخته است.

دوم اين که از نهادها، آژانس‌ها، برنامه‌ها و منابع مالي سازمان ملل متحد بويژه برنامه عمران ملل متحد، برنامه توسعه ملل متحد، سازمان هواشناسي جهاني، سازمان بهداشت جهاني، کنوانسيون مقابله با بيابان‌زايي و کليه سازمان‌هاي منطقه‌اي ديگر دعوت مي‌کند تا ضمن توجه به مساله ريزگردها در پيشبرد ظرفيت‌هاي لازم براي مقابله با اين پديده به کشورهاي متاثر از پديده ريزگردها بويژه از طريق اجراي پروژه‌هاي منطقه‌اي، تبادل اطلاعات، کارشناس و افزايش همکاري‌هاي فني از جمله از طريق سيستم پايش و پيش‌بيني کمک کند.

نکته آخر هم اين که علاوه بر آن قطعنامه از کليه کشورهاي متاثر از پديده ريزگردها، نهادهاي مرتبط سازمان ملل متحد، سازمان‌هاي منطقه‌اي و ديگر سهامداران دعوت مي‌کند تا در راستاي اجراي اهداف اين قطعنامه تلاش کنند.

خوشرو در پايان تاکيد کرد: در واقع با اجرا و عملياتي شدن مفاد اين قطعنامه به عنوان اولين قطعنامه سازمان ملل متحد براي مقابله با پديده ريزگردها ظرفيت مناسبي براي گسترش همکاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي بويژه براي کشورمان و کشورهاي غرب آسيا بوجود آمده است.انتظار ما آن است که با گسترش همکاري بويژه ميان کشورهاي منطقه و با مشارکت و حمايت سازمان ملل متحد شاهد کاهش تاثيرات منفي ريزگردها بويژه در کشورمان باشيم.

نظر شما