شناسهٔ خبر: 9970111 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

سخنگوی سازمان ثبت احوال خبر داد

احتمال استعلام پیامکی شماره ملی در روز انتخابات

صاحب‌خبر -

احتمال استعلام پیامکی شماره ملی در روز انتخابات،  افزایش آمار تولد و ازدواج در روستاها، اعلام تعرفه قانونی مجلس برای صدور کارت هوشمند ملی و عضویت 14 میلیون ایرانی در تلگرام از مهمترین مباحثی بود که محمد ابراهیم طریقت، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفته ثبت احوال برگزار شد، به آنها اشاره کرد و توضیحاتی را ارائه داد.

تلاش برای فراهم کردن امکان استعلام پیامکی شماره ملی افراد در روز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از مهمترین موضوعاتی بود که با توجه به در پیش رو بودن انتخابات در این 2نهاد سیاسی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور به آنها اشاره کرد.
البته وی این توصیه را نیز به مردم کرد که کارت شناسایی ملی یا کارت هوشمند ملی را به منظور رأی دادن ارائه دهند. دیگر اینکه لازم است رأی دهندگان از آخرین شناسنامه صادر شده خود به منظور رأی دادن استفاده کنند؛ چرا که ممکن است برخی افراد بیش از یک شناسنامه داشته باشند.

 یک سوم ایرانی‌ها شناسنامه مکانیزه دارند
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در صحبت‌های خود از آمار صدور شناسنامه‌های جدید مکانیزه هم سخن گفت، اینکه یک سوم جمعیت کشور دارای شناسنامه نمونه جدید پایگاه محور بوده و از سال85 به متولدان و افراد 15سال به بالا شناسنامه‌های جدید داده شده است و درپایگاه اطلاعات جمعیتی کشور آخرین شماره مسلسل را در اختیار اعضای صندوق‌های رأی می‌گذاریم.

 2میلیون نفر کارت ملی ندارند
طریقت از افرادی که به هردلیلی تاکنون هیچ نوع کارت شناسایی دریافت نکرده‌اند، درخواست کرد هرچه زودتر برای دریافت این اوراق هویتی اقدام کنند. این درحالی است که طبق اظهارات وی حدود 2میلیون نفر از افراد 18 سال و بالاتر شناسنامه خود را تعویض کرده‌اند، اما نه کارت شناسایی ملی را دارند و نه کارت هوشمند ملی دریافت کرده‌اند.

 کاهش احتمال سوء‌استفاده از اوراق هویتی در انتخابات
طریقت همچنین اظهار کرد: ستاد انتخابات کشور از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در زمینه احراز هویت بهره می‌برد و افرادی که 18 سال به بالا و در قید حیات هستند فقط یک بار و دریک حوزه انتخابیه می‌توانند درانتخابات شرکت کنند و همراه داشتن کارت شناسایی ملی یا کارت هوشمند ملی الزام است.
به عبارتی متولدان سال 76 که تا تاریخ هفتم اسفندماه سال آن سال متولد و وارد ۱۸سال شده‌‌اند، می‌توانند در انتخابات امسال شرکت کنند. اما سازوکار درنظر گرفته شده برای کاهش احتمال سوء‌استفاده از اوراق هویتی بحث دیگری بود که وی به آن پرداخت. اینکه کارت ملی دارای بارکدی است که بدون اشتباه و با سرعت بالا شماره ملی فرد را به‌کار می‌گیرد، تا اطلاعات رأی دهنده از پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور بازیابی شود و بعد از رأی دادن مشخص می‌شود که فرد در یک نقطه از کشور رأی داده است. براین اساس امکان رأی دادن مجدد او سلب می‌شود.
به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال بعد از انتخابات ظرفیت مهمی در کشور برای اشخاصی که به عنوان کاندیدا یا احزاب، مسئولان یا تحلیلگران از سوی سازمان ثبت احوال به وجود می‌آید و اطلاعات رأی دهندگان را با حفظ محرمانگی می‌توان در اختیار آنها قرار داد. این اطلاعات شامل گروه سنی و جنسی مشارکت کنندگان در انتخابات می‌شود.

 افزایش ۱۱درصدی ازدواج در روستاها
رشد 4.5درصدی آمار ولادت و افزایش ۱۱درصدی ازدواج در روستاها و کاهش 6.2درصدی ازدواج در شهرها نسبت به 9ماهه سال گذشته نیز از دیگر محورهایی بود که طریقت در این نشست خبری به آنها اشاره کرد.ضمن اینکه آمار طلاق نیز در این بازه زمانی در شهرها 1.9درصد و در روستاها 30درصد رشد کرده است. البته یکی از دلایل جهش آمار طلاق در روستاها افتتاح دفاتر طلاق در مناطق روستایی است، زیرا پیش از این روستاییان برای طلاق به شهرها مراجعه می‌کردند و طلاق آنها جزو آمار مناطق شهری محسوب می‌شد. از سوی دیگر 14درصد طلاق‌ها در یک سال اول پس از ازدواج و 49درصد از طلاق‌ها در پنج سال اول پس از ازدواج در کشور رخ می‌دهد. نکته دیگر اینکه براساس بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد رابطه طلاق و تحصیلات در مردان معکوس بوده به عبارتی مردانی که تحصیلات دیپلم به پایین دارند بیشتر از همسران خود جدا می‌شوند، درشرایطی که زنان با تحصیلات دیپلم به بالا بیشتر طلاق گرفته‌اند.

 تعرفه قانونی مجلس برای کارت هوشمند ملی
در ادامه این نشست خبری وی توضیحاتی را نیز درباره تعرفه قانونی مجلس برای صدور کارت هوشمند ملی ارائه داد؛ براین اساس تعرفه مورد نظر ۱۷هزار و ۲۰۰تومان است که به حساب خزانه واریز
 می شود. البته این تعرفه‌ها براساس نوع خدمات، همچنین در استان‌های مختلف، متفاوت است و از سوی دیگر دفاتر پیشخوان و خدمات پستی نیز کارمزدی برای خدمات خود دریافت می کنند که این کارمزدها در کمیسیونی در وزارت کشور تعیین شده است.

 مراقب سودجوها باشید
سخنگوی سازمان ثبت احوال این هشدار را هم به افراد می‌دهد که اخیرا مشاهده شده است، عده‌ای سودجو با مراجعه به خانه‌ها، اقدام به دریافت وجه نقد از مردم برای کارت هوشمند کرده‌اند که این موضوع به هیچ عنوان از سوی ثبت احوال انجام نشده و غیرقانونی است.
دیگر اینکه تاکنون پنج میلیون نفر برای دریافت کارت هوشمند مراجعه کرده‌اند و۹۰درصد این افراد کارت های هوشمند را گرفته و مابقی نیز به زودی دریافت می‌کنند.البته قرار است تا پایان سال صدور کارت های هوشمند به هفت میلیون برسد و برای سال آینده نیز پیش‌بینی کردیم که ۱۵ تا ۲۰میلیون کارت صادر شود. ضمن اینکه کارت اولی‌ها، ۱۵سال تمام و اشخاصی که برای آنها کارت صادر می‌شود، فقط کارت هوشمند دریافت می‌کنند، همچنین افرادی که قصد اصلاح اسناد هویتی خود را دارند، نیز برایشان کارت هوشمند صادر خواهد شد.

 39درصد جمعیت کشور 30 تا 64ساله‌اند
درحال‌حاضر 23.4درصد (17.5میلیون نفر) جمعیت کشور را افراد زیر ۱۵سال، 31.5درصد (23.7میلیون نفر) جوانان ۱۵تا ۲۹سال، 39.3درصد (29.5میلیون نفر) میانسالان ۳۰ تا ۶۴سال، همچنین 5.7درصد (4.2میلیون نفر) از ایرانی‌ها نیز سالمندان ۶۵سال و بیشتر تشکیل می‌دهند. آمار و ارقامی بود که وی در این نشست آن را
به اطلاع رسانه‌های خبری ‌رساند.

 عضویت 14 میلیون ایرانی در تلگرام
طریقت در سخنان خود گذری هم به آمارهای سازمان فناوری اطلاعات زد که نشان می‌دهد درحال حاضر ضریب نفوذ استفاده از تلفن همراه در کشور به ۱۱۵درصد رسیده است و همچنین ۱۴میلیون نفر عضو شبکه تلگرام هستند که ۸۲درصد این کاربران زیر ۱۸سال سن دارند.

نظر شما