شناسهٔ خبر: 9962681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

روز ثبت‌نام مقامات رسمی درخبرگان

صاحب‌خبر - آرمان: پنجمین روز ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، با حضور و ثبت‌نام رئیس‌جمهور در وزارت کشور آغاز شد. دیروز همچنین چهره‌های سرشناس زیادی برای ثبت‌نام خبرگان در محل‌های تعیین‌شده حضور یافتند. رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در اولین دقایق شروع‌ به کار هیات‌های ثبت‌نام با حضور در ستاد انتخابات کشور کاندیدای دوره بعدی مجلس خبرگان شد. ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از روز پنجشنبه (26 آذر) در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور آغاز شده و تا چهارشنبه
(2 دی) ادامه دارد. از دیگر داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری که در روز پنجم ثبت‌نام کرد معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری بود. حجت‌الاسلام محسن قمی گفت: هرچه تعداد نامزدهای انتخابات بیشتر باشد بر شور انتخابات افزوده می‌شود و مردم هم می‌توانند انتخاب کنند البته باید تفاوت انتخابات خبرگان را با مجلس و ریاست جمهوری لحاظ کرد. وی اظهار کرد: مجلس خبرگان از ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی اجتناب داشته و خواهد داشت. مجلس خبرگان محل تجمع خبرگان مورد اعتماد ملت و محل اتحاد است. حجت‌الاسلام قمی افزود: امام فرمودند هر کس حداقل شرایط را می‌تواند داشته باشد مکلف به حضور در این عرصه است. مشروعیت نظام برعهده مجلس خبرگان رهبری است و به واسطه همین مجلس است که مردم به نظام اعتماد می‌کنند. وی با بیان اینکه مجلس خبرگان برای تقویت اصل رهبری بوده و خبرگان پشتوانه آزادی کشورند، تصریح کرد: اعضای خبرگان باید بصیرت داشته و تصمیم‌پذیر نباشند. آنچه در متن قانون اساسی آمده رصد شرایط رهبری است و این رصد هم به دور از جنجال با همراهی امام و رهبری انجام شده است. معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: شورای رهبری در نسخه اول قانون اساسی بود ولی در پیش‌نویس به دلیل برخی ملاحظات برداشته و تبدیل به رهبر شد نه شورای رهبری. وجود آیت‌ا... خامنه‌ای بعد از امام ثابت کرده که این شیوه بهتر است. همچنین حجت‌الاسلام عباسعلی اختری، آیت‌ا...عباس قائم مقامی و حجت‌الاسلام سیدهاشم حمیدی نیز با حضور در ساختمان وزارت کشور داوطلب کاندیداتوری پنجمین دوره مجلس خبرگان شدند.
 مصباح یزدی هم داوطلب خبرگان شد
نماینده آیت‌ا... محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) هم دیروز در محل فرمانداری قم حاضر شد و نام وی را برای پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ثبت کرد. آیت‌ا... سیدعلی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نیز با مراجعه به ستاد مرکزی انتخابات استان فارس مستقر در فرمانداری شیراز، حضور خود به‌عنوان کاندیدای مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد. محمدرضا عباسی‌فرد نماینده دور سوم مجلس خبرگان و دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی نیز دیروز برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان پنجم از حوزه انتخابیه لرستان ثبت‌نام کرد. حجج‌اسلام رضا برقعی، محمد بهرامی خشکار، حسن جعفری، علیرضا مستشاری، علیرضا رحمانی و امان‌ا...فدایی نیز در روز پنجم ثبت‌نام، کاندیدای مجلس خبرگان شدند. نماینده آیت‌ا... طبرسی نماینده ولی‌فقیه در مازندران نیز به نیابت از وی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان در دوره پنجم ثبت‌نام کرد. عصر دیروز همچنین آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در حالی که مهدی و فاطمه هاشمی، قدرت‌ا... علیخانی و غلامعلی رجایی وی را همراهی می‌کردند در پنجمین دوره انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرد.
 آمار معاون سیاسی فرمانداری تهران
معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران نیز در آغاز روز پنجم ثبت‌نام از داوطلبان مجلس خبرگان اعلام کرد: 20 نفر از 46 نفر متقاضی مجلس خبرگان رهبری در تهران دارای تحصیلات حوزوی هستند. علی‌اصغر ناصربخت به ارائه آماری از تعداد داوطلبان متقاضی شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری پرداخت و با بیان اینکه در پایان روز دوم نام‌نویسی از داوطلبان متقاضی شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجموع 249نفر در وزارت کشور و فرمانداری تهران ثبت‌نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد 34 نفر زن و 4 نفر از اقلیت‌های دینی و مذهبی بوده‌اند. وی در مورد سن متقاضیان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم تصریح کرد: چهار نفر از متقاضیان 30سال، 53 نفر بین 36 تا 40سال، 53 نفر بین 46 تا 50سال و 4 نفر بین 71 تا 75سال داشته‌اند. سایر داوطلبان نیز رده‌های سنی دیگر را شامل می‌شوند. ناصربخت در مورد مدرک تحصیلی این متقاضیان نیز یادآورشد: 53 نفر دارای مدرک دکترا، 188 نفر دارای مدرک فوق لیسانس و 9 نفر دارای مدرک لیسانس هستند که مدرک تحصیلی این 9 نفر با احتساب مدرک معادل، فوق لیسانس محسوب می‌شوند. معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران با بیان اینکه تاکنون 46 نفر از حوزه انتخابیه تهران در وزارت کشور و فرمانداری تهران برای مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: از میان این 46 نفر 2 نفر زن هستند. وی در مورد میانگین سنی این افراد هم گفت: 3 نفر از متقاضیان عضویت در مجلس خبرگان رهبری 30ساله و 6 نفر نیز بالای 75 سال سن دارند. رئیس ستاد انتخابات فرمانداری تهران خاطرنشان کرد: 20 نفر از متقاضیان خبرگان رهبری دارای تحصیلات حوزوی و الباقی نیز دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

نظر شما