شناسهٔ خبر: 9944025 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تا انتخابات 7 اسفند (67)؛

روز شلوغ ثبت‌نام به پایان رسید/ اخبار پشت پرده از جریان انتخابات

بخش خبری الف، 30 آذر 94

صاحب‌خبر -
ستاد انتخابات کشور امروز با حضور رییس جمهور و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پرکاری را پشت سر گذاشت.

پنجمین روز ثبت نام انتخابات خبرگان رهبری در حالی به پایان رسید که آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و آیت‌الله مصباح یزدی هم امروز به جمع نامزدهای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری پیوستند.

رییس جمهور صبح پنجمین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان پنجم به وزارت کشور آمد، از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و سپس با ارائه مدارک خود به عنوان کاندیدای این انتخابات ثبت نام کرد.


وی سپس در جمع خبرنگاران حضور یافت و درباره اهمیت جایگاه دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی صحبت کرد.

رئیس دولت یازدهم گفت: افرادی که خود را صالح می‌دانند به بعضی دغدغه‌هایی که از گوشه و کنار گفته می‌شود اعتنا نکنند. کشور ما کشور قانون است و شورای نگهبان بی‌تردید بر مبنای قانون عمل می‌کند. دولت، وزارت کشور، هیأت‌های اجرایی، استانداران و فرمانداران نیز بر مبنای قانون عمل می‌کنند. اگر هم در گوشه‌ای در اجرا تخلف صورت گیرد این دولت با شدت با آن برخورد می‌کند، زیرا ما در پی برگزاری یک انتخابات صددرصد سالم، شکوهمند، رقابتی و با مشارکت حداکثری هستیم. ان‌شاءالله دولت با هماهنگی و همکاری با شورای نگهبان این مهم را تأمین می‌کند.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی هم ساعت ۱۶ به ستاد انتخابات کشور آمد و برای نمایندگی در مجلس خبرگان پنجم اعلام آمادگی کرد. محسن هاشمی، فاطمه هاشمی و قدرت‌الله علیخانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را همراهی کردند.


از حدود ظهر امروز خبری در شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه کارناوالی در طرفداری از آیت‌الله هاشمی در میدان فاطمی شکل گرفته است که با حضور خبرنگاران در میدان فاطمی کذب بودن خبر مشخص شد.

علیخانی لحظاتی قبل از ورود آیت الله هاشمی به خبرنگاران گفت که به زودی از حوزه قزوین برای انتخابات مجلس ثبت نام خواهد کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی هم امروز از طریق نماینده خود در انتخابات خبرگان ثبت نام کرد. همچنین آیت‌الله دستغیب در شیراز، آیت‌الله محسنی قمی و حجت الاسلام قائم مقامی مهمترین شخصیت‌هایی بودند که امروز برای پنجمین دوره انتخابات خبرگان ثبت نام کردند.

امروز در سومین روز ثبت‌نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان فعلی و پیشین مجلس هم برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور آمدند. مهدی کوچک زاده و محمود نبویان با هم آمدند که حضور این دو مورد توجه زیاد خبرنگاران و عکاسان قرار گرفت.

کوچک زاده که چندی پیش استعفای خود را از مجلس نهم اعلام کرده بود در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره چرایی حضور در ستاد انتخابات کشور گفت که استعفایش برای اعتراض به روندی است که نه با جمهوریت نظام و نه با اسلامیت آن سازگاری ندارد و آمده است تا روند گذشته خود را ادامه دهد.

الیاس حضرتی هم که برای تکمیل مدارک خود به ستاد انتخابات کشور آمده بود با محمود نبویان خوش و بش گرمی کرد و به خبرنگاران گفت ما با هم برادریم و تنها تفاوت دیدگاه داریم.

ابراهیم نکو، علاء الدین بروجردی، موسی الرضا ثروتی، سید علی طاهری، یعقوب جدگال و حسین مظفر در ستاد انتخابات و سیامک مره‌صدق هم در فرمانداری تهران ثبت نام کردند.

شهربانو امانی و جلال جلالی زاده از نمایندگان دوره ششم مجلس نیز برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند تا اصلاح طلبان، امروز هم سهمی در ثبت نام کنندگان داشته باشند.

طبق آخرین اطلاعات موجود تا پایان امروز، ۲۷۰۲ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۳۵۰ نفر برای انتخابات خبرگان رهبری در سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند.

امروز علاوه بر شخصیت‌های سیاسی چهره‌های غیر سیاسی مختلفی هم برای ثبت نام در انتخابات پیش رو به ستاد انتخابات کشور آمدند.

حاشیه ها
*ثبت‌نام فردی که ادعا می کرد اختلاس ۳ هزار میلیاردی در بانک صادرات را کشف کرده است از حاشیه های روز سوم نام نویسی از داوطلبین دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرمانداری تهران بود.

*سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس نهم امروز در فرمانداری ثبت‌نام کرد. از نکات جالب امروز حضور فردی بود که ادعا می کرد بازرس بوده و گروهی که در آن حضور داشته اختلاس ۳ هزار میلیاردی در بانک صادرات را کشف کرده اند.

*جوانی ۳۰ ساله نیز که خود را نماینده دهه شصتی ها می نامید ، درباره دلیل ثبت‌نام خود می گفت: چون بیکار بودم برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردم. انسانی معمولی هستم و تلاش دارم خلاء دهه شصتی ها را پر کنم.

خانمی ۳۳ ساله کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی که عنوان می‌کرد به خاطر اراده قوی اش در انتخابات ثبت‌نام کرده، می‌گفت: دوست داشتم در انتخابات شرکت کنم اما دوستانم هم من را خیلی تشویق به این کار کردند و به همین دلیل برای کاندیداتوری مجلس ثبت‌نام کردم.

*خانمی ۴۷ ساله نیز با بیان اینکه تنها شوهرش از ثبت‌نام او خبر دارد ، اظهار می کرد: دکترای فقه و حقوق هستم و بدون اطلاع دادن به دو فرزندم برای ثبت‌نام اقدام کردم. امروز همچنین یک فرد غیرروحانی نیز در فرمانداری تهران برای انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد ومحمد معتقد لاریجانی فرماندار سابق شمیرانات ، غلامعباس آقا علی خانی نماینده دوره پنجم مجلس و سید حسن الحسینی نماینده دوره سوم اراک در فرمانداری تهران برای حضور در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند.

*هنگام ورود آقاي روحانی به محل ثبت نام، وزیر کشورهم او را تا همراهی کرد که به نظر به لحاظ قانونی محل اشكال است. سیستم های گرمایی محل ثبت نام روی درجه ای تنظیم شدند که هوا سالن گرم نشود. تمامی بنرهای محل ثبت نام بخاطر حضور آقاي روحانی عوض شده بود.


شوخی خبرنگاران با کوچک زاده: شما برای استعفا آمدی؟


اخبار انتخابات
*محسن هاشمی در ستاد انتخابات کشور گفت: تا پایان مهلت ثبت نام فرصت باقی است و تصمیم قطعی خود را خواهکم گرفت. وی اضافه کرد: اگر کاندیدا شوم ، از تهران ثبت نام می کنم.
*آقاي «علي نيكزاد» وزير سابق مسكن و شهرسازي در صورتي كه راي لازم را در شهر تهران نداشته باشد از حوزه انتخابيه «رباط کریم و بهارستان» نامزد انتخابات مجلس دهم خواهد شد. گفته مي شود دليل اصلي حضور وي در اين حوزه انتخابيه اين است كه در ميان شهرهاي مختلف بهترين پروژه مسكن مهر در اين منطقه انجام شد و رضايت بالايي نسبت به آن شكل گرفته است.

آقاي ابراهيم نكو نماينده فعلي رباط کریم مورد حمايت مديران دولتي اين منطقه قرار دارد. همچنين قرار است برادر نيكزاد از حوزه انتخابيه «اردبیل، نمین، نیر و سرعین» وراد رقابت هاي انتخابات مجلس مي شود.
*حزب کارگزاران به سه شرط سر لیستی آقاي عارف در تهران را پذیرفته است.

شرط اول این است که درباره نواب رئیس اول و دوم مجلس آینده با حزب کارگزاران تفاهم داشته باشد.
شرط دوم این است که آقای عارف ستاد مستقل نداشته باشد. بدين معنا كه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در هیچ جای کشور ستاد تشکیل ندهند و صرفا در ستادهایی که حزب کارگزاران تشکیل می‌دهد شرکت کنند.
شرط سوم این است که در صورت برنده شدن در انتخابات یک شورایی بیرون از مجلس شکل بگیرد و تصمیمات اصلی برای مجلس آینده در آن شورای بیرونی گرفته شود.
در صورتي كه آقاي محمدرضا عارف با اين شروط موافقت نمايد حزب کارگزاران سازندگي نيز با سر لیستی وي در تهران دیگر مخالفت نخواهد کرد.

*آقاي آرش میراسماعیلی چهره سرشناس جودو ایران قصد دارد از حوزه خرم آباد کاندیدای حضور در مجلس شود.

یک نامزد انتخابات مجلس: حامی دکترین احمدی‌نژاد هستم/ می‌دانم رد صلاحیت می‌شوم
صبح امروز یک فرد کم بینا به نام علیرضا محمدبیگی‌نیا نامزد انتخابات مجلس شد که خود را احمدی‌نژادی معرفی می کرد و شعارش «نماینده بدون تبانی» بود.
حسین باستانی تحليل گر بي بي سي مي گويد: هرچند برجام، برگ برنده مهم روحانی در انتخابات است، اما عدم تحقق وعده‌های غیرهسته‌ای او ممکن است به ضررش تمام شود/ اصول‌گرایان با برجسته کردن عدم تحقق وعده‌های اقتصادی و بین‌المللی، و رأی دهندگان به روحانی و اصلاح‌طلبان -البته اگر بخواهند- با مانور بر عدم تحقق وعده‌های سیاسی امنیتی می‌توانند ناکارآمدی دولت را اثبات کنند.
برخی اصولگرایان از حمیدرضا مقدم فر معاون سابق فرهنگی سپاه خواسته اند تا در انتخابات مجلس دهم ثبت نام نماید که وی از پذیرش این موضوع خودداری و وظیفه اصلی خود را نشر نامه رهبر انقلاب در عرصه بین الملل ذکر کرده است.

نظر شما