شناسهٔ خبر: 9931864 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بررسی کارکرد احزاب در کرمانشاه

استان‌ها > کرمانشاه - فارس نوشت: کارکرد احزاب سیاسی کرمانشاه با تعاریف یک حزب مطابقت نداشته و فعالیت‌های مقطعی و نداشتن پایگاه مردمی موجب شده نتوانند اقدامات اثربخشی انجام بدهند.

صاحب‌خبر -

انتخابات همواره در کشور ما با استقبال از سوی مردم مواجه شده و با نزدیک شدن به هر انتخاباتی به‌راحتی می‌توان شاهد شور و نشاط حضور در این عرصه سرنوشت‌ساز از سوی مردم بود.

ملت ایران به‌خوبی دریافته که مشارکت در انتخابات با تعیین سرنوشت تک به تک افراد رابطه‌ای معنادار دارد، بدین معنا که افراد با حضور در پای صندوق‌های رای و انتخاب افراد مورد نظر خویش به افرادی مسئولیت‌هایی در مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری واگذار می‌کنند تا نماینده و وکیل آنان باشند.

کاندیداهای انتخاب شده در هر کدام از حوزه‌های ذکر شده دارای اختیاراتی هستند که در راستای خدمت به مردم می‌توانند از آن بهره بگیرند و برای پیشرفت و تعالی میهن اسلامی تمام تلاش و توان خویش به‌کار بگیرند.

با نزدیک شدن به ایام انتخابات، همان‌طور که بدان اشاره شد تب و تاب سخن گفتن در مورد کاندیداها و سخن گفت کاندیداها، رقابت‌ها، تبلیغات، فعالیت‌های انتخاباتی، ارائه گزارش‌های عجیب و غریب، بیان برنامه‌های معقول و... بالا می‌گیرد.

نکته مورد توجه در این میان حضور احزاب سیاسی است که غالبا چنان وارد این عرصه می‌شوند که گویی سر از انزوا، سکوت، رکود، بی‌برنامگی و خاموشی برآورده و به انجام اقدامات انتخاباتی و صدور لیست‌های کوتاه و بلند کاندیداها با شعارهای پر طمطراق می‌پردازند.

یک حزب سیاسی متشکل از افرادی است که داوطلبانه برای دنبال کردن یک هدف مشترک بر مبنای یک چهارچوب مورد توافق اعضاء در جامعه اعلام موجودیت می‌کند و می‌تواند فعالیت‌های مختلفی در راستای پیشرفت و توسعه جامعه و کشور بردارد.

جوامع سنتی با توجه به اینکه افراد و گروه‌های اجتماعی در آن نقش بسیار زیادی برای سنت‌ها و ارزش‌های قومی قائل هستند، احزاب قدرتمند و اثرگذار چندانی در آن جوامع وجود ندارند.

احزاب باید دارای اساسنامه و مجوز فعالیت باشند و وظایف قانونی و اختیاراتی همچون عضوگیری، آموزش اعضاء، فعالیت در تمام طول سال و حضور در انتخابات دارند.

براساس گزارش فارس، کارکردهای احزاب سیاسی کرمانشاه چندان با تعریف یک حزب مطابقت نداشته و فعالیت‌های این احزاب تنها در برهه‌های زمانی نزدیک به انتخابات اوج می‌گیرد.

*اقدامات محفلی احزاب و نداشتن پایگاه مردمی در کرمانشاه

اغلب احزاب سیاسی در کرمانشاه پایگاه مردمی قوی و اثرگذاری در بین مردم ندارند و با اقدامات محفلی و مجالس دورهمی در انتخابات مختلف ورود پیدا می‌کنند که به همین دلیل چندان اقدامات شاخص و اثربخشی نمی‌توانند از خود نشان بدهند.

*مشت و لگد روش گفتمانی احزاب  در کرمانشاه

با این اوصاف طی مدت اخیر شاهد چندین درگیری بین احزاب در کرمانشاه بوده‌ایم که در این درگیری‌ها زد و خورد فیزیکی، فحاشی، پرتاب اجسام سخت به‌سوی یکدیگر، برچسب زدن به هم، تهدید و اختلاف نیز به‌وقوع پیوسته که خطر ناپختگی سیاسی احزاب کرمانشاه را به‌وضوح نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، هنگامی احزاب سیاسی که باید نماد و الگویی برای افراد جامعه باشند دست به چنین اقداماتی می‌زنند، چگونه می‌توانند داعیه نقش‌آفرینی صحیح در انتخابات و در جامعه را داشته باشند؟

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه گفت: احزاب در سطح کشوری معمولا فعالیت‌های بیشتری نسبت به سطح استانی دارند.

علیرضا قاسمی با اشاره به اینکه اغلب احزاب در کرمانشاه شاخه‌ای از احزاب و دارای ویژگی‌های محلی هستند، عنوان کرد: اغلب احزاب در تمام سال فعال نیستند و با نزدیک شدن به انتخابات تحرک خود را آغاز می‌کنند.

*فعالیت مقطعی احزاب سیاسی در کرمانشاه

وی چهارچوب فعالیت احزاب را مواردی همچون آموزش و ترغیب مردم به مشارکت سیاسی برشمرد و گفت: احزاب در کرمانشاه با شروع انتخابات فعال می‌شوند و غالبا هدف خود را پیروزی کاندیداهای مورد نظر خویش برای دریافت سهم بیشتر قرار می‌دهند.

قاسمی با بیان اینکه بافت سنتی در احزاب سیاسی کرمانشاه وجود دارد و با دید رقیب به سایر احزاب نگاه می‌کنند، ادامه داد: احزاب باید فعالیت مشخص و منطقی با یکدیگر داشته باشند، اما اغلب احزاب در الفبای مسائل سیاسی مانده و خصمانه با یکدیگر برخورد می‌کنند.

*احزاب با ادعا قادر به ترغیب مردم نیستند

به گفته این استاد دانشگاه، هنگامی که احزاب در درون ساختار و بدنه خویش دچار اختلاف و انشقاق هستند، قادر نخواهند بود با ادعا مردم را به کاری ترغیب کنند.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه رازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: ما در مسئله تحزب گام‌های نخست را برمی‌داریم و نمی‌توان انتظار داشت در حال حاضر اقدامات مهمی توسط احزاب انجام شود.

سهراب دل‌انگیزان با بیان اینکه تفکرات بومی هنوز در افراد وجود دارد، خاطرنشان کرد: اقدام در چهارچوب دموکراسی تنها راه پیشرفت جامعه است و برای این نیاز به تحزب وجود دارد.

وی فعالیت‌های سیاسی در جامعه را نیازمند تحرک احزاب شناسنامه‌دار دانست و گفت: نیازمند مهارت بیشتر افراد در حل دیپلماتیک مشکلات هستیم و احزاب باید در این زمینه آموزش ببینند.

*درگیری درون حزبی حاکی از عدم آموزش است

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه آموزش مهارت‌های دموکراتیک به‌صورت آزمون و خطا توسط احزاب انجام می‌شود، ادامه داد: درگیر شدن افراد در احزاب سیاسی به‌دلیل آموزش ندیدن است که به مرور یاد می‌گیرند بدون دعوا مسائل را مطرح کنند.

وی با تصریح بر اینکه پذیرش کلمه حزب یعنی پذیرش قاعده بازی، بیان داشت: احزاب پایگاه قدرت در ایران نیستند و تجربه حزبی یک تجربه سیاسی جدید در ایران است.

دل‌انگیزان با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از دولت‌ها حزبی تشکیل نشده‌اند، عنوان کرد: دولت‌ها از افراد مطرح استفاده کرده‌اند و قدرت روابط شخصی در انتخاب مدیران بیشتر از روابط حزبی است.

*احزاب باید روش گفتمان صحیح را یاد بگیرند

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود اختلاف احزاب در کرمانشاه و رخ دادن درگیری‌های متعدد در بین آن‌ها، تصریح کرد: در حال تمرین تحزب هستیم و باید روش گفتمان صحیح را احزاب یاد بگیرند.

یک کارشناس مسائل سیاسی به خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: حزب دارای ویژگی‌های خاصی است و کارکردهای سیاسی احزاب دارای تعریف مشخصی است.

*دور بودن احزاب از کارکردهای اصلی خویش در کرمانشاه

رضا محمدی ماهیت احزاب در کرمانشاه را بسیار دورتر از تعریف اصلی آن دانست و بیان داشت: احزاب در مقطع انتخابات از تعطیلی درآمده و شروع به فعالیت‌های انتخاباتی می‌کنند و بیشتر به‌دنبال کسب قدرت هستند تا اینکه وظایف تعریف‌شده برای احزاب را محقق کنند.

*نقش پررنگ قوم‌گرایی و عدم استقبال مردم از احزاب

این کارشناس مسائل سیاسی به نقش پررنگ قوم‌گرایی و پیوندهای قومیتی در کرمانشاه اشاره کرد و متذکر شد: هنوز بسیاری از افراد مفاهیم نوین و لازمه‌های تحزب را در خود نهادینه نکرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اگر احزاب به شکل کامل موفق به تربیت افراد در درون احزاب براساس اصول تحزب شده بودند امروز بسیاری از مشکلات را در درون احزاب مشاهده نمی‌کردیم، اضافه کرد: احزاب تاثیرگذاری زیادی در جامعه و بر افراد ندارند.

محمدی برگزاری جلسات ضعیف و بی‌رونق احزاب سیاسی در کرمانشاه را نشان‌دهنده پایگاه ضعیف مردمی آن‌ها و اثرگذاری کم‌رنگ در جامعه ارزیابی کرد و گفت: احزاب سیاسی در کرمانشاه بیشتر اقدام به برگزاری جلسات محفلی و صدور مرقومه‌هایی با عناوینی همچون بیانیه کرده‌اند.

*ناتوانی احزاب در حل مشکلات درون حزبی در کرمانشاه

وی با اشاره به عدم آشنایی اغلب افراد جامعه با کارکرد و اقدامات احزاب سیاسی، ادامه داد: احزاب سیاسی در کرمانشاه طی سال‌های اخیر بیشتر درگیر جدل و تخریب یکدیگر بوده و نشان داده‌اند هنوز قادر به حل مشکلات خویش نیستند و مهارت حل مسئله را به‌صورت صحیح ندارند.

به گفته محمدی، احزاب سیاسی استان کرمانشاه غالبا قادر نبوده مطالبات مردم را پیگیری کرده و اقدامی اثربخش در راستای منفعت عمومی و پیشرفت جامعه انجام بدهند.

*احزاب سیاسی نقش مناسبی در جامعه ایفا نکرده‌اند

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمانشاه اظهار کرد: احزاب سیاسی در برهه‌های مختلف نقش مناسبی ایفا نکرده و امروز شاهد اثرگذاری نه‌چندان زیاد این تشکل‌های اجتماعی در جامعه هستیم.

محمد کرمی‌راد وجود اختلافات درون احزاب را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد: برخی از احزاب متشکل از چند نفر هستند و هنوز در حوزه عضوگیری و ارائه آموزش‌های لازم برای انجام اقدامات موثر نتوانسته‌اند گام بردارند.

وی تعصبات قومی و پایبندی به سنت‌ها را در بین افراد را بسیار قوی‌تر از اثرگذاری احزاب سیاسی عنوان کرد و گفت: احزاب سیاسی در استان کرمانشاه نتوانسته مطالبات مردم را پیگیری کنند.

براساس این گزارش ، احزاب در جوامع توسعه‌یافته تشکل‌هایی برای پروراندن تفکرات مختلف سیاسی و اجتماعی افراد بوده و هر حزبی شعارها، ساختار، برنامه‌ها، اهداف، چهارچوب و اثرگذاری مختص به خود را دارد.

احزاب سیاسی در استان کرمانشاه باید گام به گام پیش رفته و ابتدا مشکلات درون حزبی را از طریق آموزش حل کرده و سپس با داشتن برنامه‌های مشخص و قوی در دل جامعه جای خود را باز کنند تا بتوانند از وضعیت فعلی به‌سمت انجام اقدامات توسعه‌ای حرکت کنند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما