شناسهٔ خبر: 9923889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان:

مسامحه‌ای در احراز صلاحیت ها نخواهیم داشت

صاحب‌خبر -

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ممکن است برخی سیاسیون حرف‌های کلی در دیدارهایی که با علما و اعضای شورای نگهبان دارند مطرح کنند، تاکید کرد: این مذاکره به هیچ وجه به معنی مسامحه در مورد احراز صلاحیت‌ها تلقی نمی‌شود.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در خصوص رایزنی با برخی از فقهای شورای نگهبان به منظور تسهیل احراز صلاحیت‌ ها اظهار داشت: اینکه برخی اشخاص از جناح‌های مختلف با اعضای شورای نگهبان دیدارهایی داشته‌اند را رد نمی‌کنم اما از طیف رسمی بودن دیدار‌ها در مورد صلاحیت‌ها به هیچ‌وجه هیچ‌کدام از ما قادر به اظهارنظر و طرح وعده‌ای نیستیم، چرا که بررسی صلاحیتها باید در یک تصویر جمعی و با رعایت آیین و شرایط آن به عمل آید. وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، تاکید کرد: ممکن است برخی سیاسیون حرف‌های کلی در دیدارهایی که با علما و اعضای شورای نگهبان دارند مطرح کنند اما این مذاکره به هیچ وجه به معنی مسامحه در مورد احراز صلاحیت‌ها تلقی نمی‌شود و تنها قانون در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد. همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در برنامه «متن و حاشیه» در پاسخ به این سئوال که قانون چه تکلیفی را برای دولتمردان در امر انتخابات مشخص کرده و آیا اساسا دولتی‌ها می‌توانند در زمینه انتخابات تبلیغات حزبی داشته باشند، گفت: قانون مشخص کرده است چه کسانی می‌توانند وارد انتخابات شوند و چه کسانی نمی‌توانند، اما تاکید می‌کنم که هیچ مقام و مسئول دولتی نمی‌تواند از امکانات دولتی بر‌له و یا علیه کسی استفاده کند. در ادامه وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشور برای کاهش رد صلاحیت‌ها با شورای نگهبان رایزنی می‌کند، گفت: در این زمینه قطعا هیئت‌های اجرایی و نظارت می‌توانند کمک‌های لازم را انجام دهند. یعنی اگر اسناد و مدارک محکمی دارند که فردی در گذشته متهم به کاری بوده و همان موجب رد صلاحیتش شده بود و اما اکنون او در دادگاه تبرئه شده است می‌توانند در این زمینه ورود کنند، قانون گفته‌ است که اگر کسی رد صلاحیت شد دلایل آن بیان شود تا آن‌ها حق دفاع داشته باشند. وزیر کشور همچنین تاکید کرد: بنده صد درصد نظارت استصوابی را قبول دارم چرا که یک قانون است و خلاف آن نمی‌توان عمل کرد. محمدحسین مقیمی رئیس‌ستاد انتخابات کشور هم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا آماری از حضور چهره‌های مطرح برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان دارید؟ گفت: همه چهره‌ها برای ما مطرح هستند و سعی ما هم این نیست که بین کاندیداها فرقی قائل شویم و آمار مربوط به آنان را جدا کنیم. وی افزود: تلاش برای برگزاری سالم و قانونی انتخابات است. مقیمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات برخی مبنی بر اینکه ستادی برای ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس در خانه ملت ایجاد شود؟ گفت: خیر، چنین چیزی نخواهد بود و همه افراد حتی نمایندگان فعلی باید برای ثبت‌نام به وزارت کشور یا حوزه‌های انتخابیه مراجعه کنند.از سوی دیگر،  سیدشریف حسینی عضو هیأت رئیسه مجلس از هماهنگی هیأت رئیسه برای حضور یک شعبه از فرمانداری تهران در محل مجلس شورای اسلامی خبر داد.
وی به ایسنا گفت:‌ بر اساس هماهنگی‌های انجام گرفته از سوی هیأت رئیسه مجلس از روز یکشنبه یک شعبه از فرمانداری تهران در محل مجلس شورای اسلامی برای ثبت‌نام کاندیداهای دهمین مجلس شورای اسلامی حضور یافته است.

 آخرین آمار ثبت‌نام شدگان
علی پورعلی‌مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور نیز با حضور در جمع خبرنگاران، از ثبت‌نام 1609 داوطلب در سراسر کشور برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: حدود 83 نفر از این تعداد خانم هستند. وی افزود: 235 داوطلب نیز برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند که تنها  4 نفر از کاندیداهای ثبت‌نام شده برای مجلس خبرگان خانم هستند. گفتنی است، طی روز گذشته چهره‌های شناخته شده‌ای برای ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان مراجعه کردند. آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان، آیت‌الله مقتدایی عضو کنونی مجلس خبرگان، آیت‌الله باقری‌کنی و حجت الاسلام‌والمسلمین‌رییسی از جمله این اشخاص بودند.
 

نظر شما