شناسهٔ خبر: 9901066 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

معاون شهردار تهران: كاش جان مردم پايتخت به اندازه صنعت خودرو اهميت داشت

صاحب‌خبر -

ايسنا| معاون حمل و نقل شهرداري تهران با انتقاد از شرايط آلودگي هوا گفت: دولت‌ها در 10 سال اخير اراده‌اي براي توسعه حمل و نقل عمومي نداشتند. سيد جعفر تشكري هاشمي با اشاره به وضعيت آلودگي هواي پايتخت با بيان اينكه بارها و بارها اعلام كرده‌ايم كه آلودگي هوا، مهم‌ترين چالش تهران است كه اگر تداوم پيدا كند به يك فاجعه ملي بدل مي‌شود، گفت: بيشترين آلايندگي پايتخت مربوط به منابع متحرك است كه در اين ميان خودرو و موتوسيكلت‌هاي فرسوده بيشترين آلودگي را توليد مي‌كنند. بايد مشخص شود مسووليت كاهش آلودگي هواي پايتخت برعهده چه كسي است. معاون شهردار تهران با طرح اين سوال كه چرا مردم پايتخت بايد سالانه صدها گرم ذرات آلاينده را استنشاق كنند؟ ادامه داد: چرا بايد ميزان مرگ و مير و متوفيان بهشت زهرا در روزهاي آلاينده حدود 20 درصد افزايش داشته باشد و از حدود 150 نفر به 180 نفر برسد. چرا بايد عزت و كرامت مردم تهران براي سوار شدن به واگن مترو و اتوبوس شلوغ بي‌آرتي شكسته شود، دولت 2750 ميليارد تومان وام براي خودروهاي سواري پرداخت كرده است كه با آن مي‌توانستيم حداقل 2750 اتوبوس دو كابين وارد ناوگان اتوبوسراني كنيم و حداقل روزانه 5/5ميليون نفر مسافر را جابه‌جا كنيم. معاون حمل و نقل شهرداري تهران افزود: دولت‌ها در 10 سال اخير اراده‌اي براي توسعه حمل و نقل عمومي نداشتند كه اين مساله جاي تاسف دارد و در اين ميان برخي دولت‌ها آبپاشي با هواپيما و فعال‌سازي فواره‌ها را راه‌حل آلودگي هوا مي‌دانستند و به حمل و نقل عمومي كمك نمي‌كردند و بعضي دولت‌ها نيز با علم كامل به توسعه حمل و نقل عمومي به عنوان تنها راهكار كاهش آلودگي هوا، باز هم كمكي نمي‌كنند و در عوض تزريق ميلياردها وام براي خريد خودروهاي آلاينده را در دستور كار قرار مي‌دهند و اين در حالي است كه اين مساله تنها به ورود ده‌ها هزار خودروي آلاينده و بي‌كيفيت به خيابان‌ها كمك مي‌كند. تشكري هاشمي با بيان اينكه كاش به جان كودكان و سالمندان پايتخت به اندازه صنعت خودرو اهميت مي‌داديم، گفت: با شرايط موجود پيش‌بيني روزهاي بدتر از امروز، دور از انتظار نيست. وي پيشنهاد داد: يك بسته امدادي اضطراري شامل راهكارهاي مقطعي از جنس تصميمات امروز توسط كميته اضطرار كاهش آلودگي هوا در كوتاه‌مدت در‌نظر گرفته شود؛ اما راه‌حل نهايي يك بسته كامل حمايتي با محوريت توسعه حمل و نقل عمومي براي طولاني مدت در دستور كار قرار گيرد.