شناسهٔ خبر: 9900291 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نام‌نویسی انتخابات خبرگان ادامه دارد

نامزدهای مجلس دهم به میدان آمدند

845 نفر برای انتخابات پارلمان و 147 نفر برای انتخابات خبرگان داوطلب شدند

صاحب‌خبر -

حاشیه ها

 به گفته حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور، «تاکنون جوان‌ترین داوطلب انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری متولد 20 آذرماه 1366 با 28 سال سن و مسن‌ترین فرد متولد اول مهرماه 1302 با 92 سال سن است.»
 سید محمد غرضی با انتشار یک پیام ویدئویی آمادگی خود را برای ثبت‌نام در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد. او در این پیام که در فضای مجازی منتشر شده است، می‌گوید: «کسی که می‌خواهد در خبرگان شرکت کند، حتماً نباید روحانی باشد؛ من هم چون بیش از ۶۰ سال به فقه شیعه عمل کرده‌ام، در موقعیتی که پیدا شده، می‌روم و امتحان می‌دهم؛ اگر قبول شدم، ان‌شاءالله در این مجلس شرکت می‌کنم.»
 حجت‌الاسلام بهرام شجاعی، از حوزه انتخابیه تهران کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شد.
 روز گذشته طلبه‌ای که می گفت 26 سال دارد، برای شرکت در انتخابات خبرگان نام‌نویسی کرد. پدر وی به خبرنگاران گفت: «پسرش از رده علمی و فقهی بالایی برخوردار است و اگر جزو رده‌های اول رأی نیاورد، از انتخابات انصراف خواهد داد.»

ثبت نام داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کلید خورد. روز گذشته و همزمان با سومین روز از نام‌نویسی نامزدهای انتخابات پنجمین مجلس خبرگان رهبری، داوطلبان حضور در پارلمان نیز برای اعلام کاندیداتوری راهی ستاد انتخابات کشور و فرمانداری ها شدند. همزمانی ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی باعث شد حوزه‌های نام‌نویسی شلوغ‌تر از دو روز ابتدایی ثبت نام‌ها باشد. هرچند که داوطلبان سرشناس انتخابات مجلس شورای اسلامی ترجیح دادند در روز اول نام‌نویسی نکنند، اما تا پایان وقت اداری، 845 نفر متقاضی حضور در پارلمان  ثبت نام کردند. به گفته مسئولان وزارت کشور در تهران 82 نفر نامزد حضور در انتخابات مجلس شدند که از این تعداد، 10 نفر خانم بودند. شمار بالای داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات کشور باعث شد متقاضیان دقایقی نسبتاً طولانی روی صندلی انتظار بنشینند تا نوبت نام‌نویسی و تحویل مدارک آنها شود. چرا که تنها در یک ساعت ابتدایی، 25 نفر فقط در ستاد انتخابات کشور برای پارلمان ثبت نام کردند. در میان داوطلبان روز نخست، چهره شماری از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس دیده می‌شد.
نام نویسی روحانیون شاخص
سومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان با حضور روحانیون نام آشنا  در مراکز ثبت نام همراه بود. دقایق ابتدایی صبح دیروز آیت‌الله محمدعلی تسخیری، دبیرکل سابق مجمع تقریب مذاهب با حضور در ستاد انتخابات کشور، اعلام کاندیداتوری کرد. ساعتی بعد، آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی فقیه حقوقدان و پدر همسر سید حسن خمینی- در حالی که دو روحانی دیگر او را همراهی می‌کردند- وارد ستاد انتخابات شد و از حوزه انتخابیه تهران برای انتخابات خبرگان ثبت نام کرد. آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان نیز از چهره‌هایی بود که با حضور در فرمانداری گرگان، به صورت رسمی کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شد. حوالی ظهر دیروز حجت‌الاسلام ابراهیم معادی به نمایندگی از آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد  در فرمانداری این شهر حاضر شد تا مراحل ثبت‌نام وی را انجام دهد. پسر آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی نیز به نمایندگی از پدرش با حضور در فرمانداری قم از حوزه انتخابیه مشهد ثبت نام کرد. داماد آیت‌الله مؤمن هم به نمایندگی از وی در فرمانداری قم حضور یافت و نام وی را برای پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت کرد.
مطابق آیین نامه ثبت نام کاندیداها، داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی حتماً باید هنگام نام‌نویسی در مکان ثبت نام حضور داشته باشند اما انتخابات مجلس خبرگان چنین شرطی ندارد. با این همه، آیت‌الله ابراهیم امینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  ترجیح داد با حضور در ستاد انتخابات کشور اعلام کاندیداتوری کند. بعدازظهر دیروز هم آیت‌الله سید محمود علوی وزیر اطلاعات با حضور در ستاد انتخابات، نامش را در فهرست نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نوشت. محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان و آیت‌الله حسین شاهرودی از علما و اساتید اخلاق شهر تهران از جمله روحانیونی بودند که برای شرکت در انتخابات خبرگان نام‌نویسی کردند. به گفته سخنگوی وزارت کشور، تا پایان وقت اداری دیروز 147 نفر برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری داوطلب شدند.
هیأت‌های اجرایی مشترک شد
علاوه بر عکاسان، خبرنگاران و نامزدهای انتخابات، مجریان انتخابات حضور پررنگ و مداومی در ستاد انتخابات کشور داشتند. محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور و علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور به طور مستمر به میان خبرنگاران آمده و آخرین آمار و اخبار را ارائه می‌کردند. چنان که مقیمی صبح دیروز و پیش از آغاز نام‌نویسی مجلس دهم، خبر داد: «با توافقی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان به عمل آمده، قرار است معتمدان هیأت‌های اجرایی خبرگان و مجلس شورای اسلامی یکسان باشند.»
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفندماه و به صورت توأمان برگزار شود. متقاضیان حضور در انتخابات مجلس خبرگان تا دوم دی‌ماه و داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تا چهارم دی ماه فرصت دارند در فرمانداری 207 حوزه انتخابیه نام‌نویسی کنند.

نظر شما