شناسهٔ خبر: 9896657 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

سناريوهاي تشويقي و تنبيهي مربوط به کارت هاي سوخت بنزين

صاحب‌خبر -

 پيشنهادات مربوط به سرنوشت کارت هاي سوخت بنزين که در بين آنها سناريوهاي مختلف تشويقي و تنبيهي در نظر گرفته شده به دفتر بيژن زنگنه، وزير نفت ارسال شده و قرار است وي تصميم نهايي را اتخاذ و براي تصويب به هيات دولت پيشنهاد دهد.

به گزارش ايرنا، هم اکنون، بيشتر دارندگان خودرو در زمان مراجعه به جايگاه ها، از کارت سوخت جايگاه داران استفاده مي کنند که باعث به حاشيه رفتن کارت هاي سوخت شخصي شده است.

از روز پنجم خردادماه سال جاري که وزارت نفت سهميه بندي بنزين را متوقف و قيمت ها را يکسان سازي کرد، ترديدها و گمانه زني ها درباره نحوه استفاده از کارت هاي سوخت بنزين ادامه داشته است.

با توجه به هزينه هنگفتي که براي راه اندازي سامانه هوشمند سوخت، صرف شده و به دليل اطلاعاتي که از طريق کارت هاي سوخت از وضعيت مصرف بنزين و گازوييل در کشور، جمع آوري مي شود، دولت تمايلي براي کنار گذاشتن اين کارت ها ندارد.

در صورت حذف سامانه هوشمند و کارت سوخت، وزارت نفت، مهم ترين ابزار براي جمع آوري دقيق ميزان مصرف خودروها که در جلوگيري از قاچاق سوخت نيز کاربرد دارد را از دست مي دهد.

براساس گزارش ها، تعداد کارت هاي سوخت بنزين فعال در کشور حدود 16 ميليون عدد است. تعداد 837 هزار کارت سوخت نيز براي خودروهاي ديزلي صادر شده است.

تعداد کارت هاي سوخت فعال بنزين براي خودروها تا 31 شهريورماه امسال تعداد 11 ميليون و 973 هزار عدد و کارت سوخت موتورسيکلت 3 ميليون و 912 هزار عدد بوده است.

دولت براي افزايش انگيزه مردم براي استفاده از کارت هاي سوخت، طرح هايي را در دست بررسي دارد. در ميان طرح هاي متعددي که تاکنون براي تداوم استفاده از کارت سوخت ارايه شده، دو طرح تنبيهي و تشويقي در اولويت قرار دارد.

در ماه هاي اخير و با يکسان سازي نرخ بنزين، رانندگان، انگيزه اي براي استفاده از کارت سوخت شخصي ندارند به طوري که ميزان استفاده از اين کارت ها کاهش چشمگيري يافته است.

برخي جايگاه داران ادعا مي کنندکه بسياري از رانندگان، ديگر تمايلي به استفاده از کارت سوخت شخصي ندارند به طوري که 80 تا 90 درصد خودروها در زمان مراجعه به پمپ بنزين ها به جاي کارت سوخت شخصي از کارت سوخت جايگاه داران استفاده مي کنند.

محسن روحاني مدير سامانه هوشمند سوخت شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در گفت و گو با ايرنا اين ادعا را رد کرده و گفته است: آمار دقيقي هنوز آماده نشده اما استفاده نکردن 80 تا 90 درصد رانندگان از کارت سوخت شخصي، درست نيست.

بر اساس طرح تشويقي، براي آن دسته از دارندگان خودرو که در زمان مراجعه به جايگاه ها به جاي کارت سوخت جايگاه داران از کارت هاي سوخت شخصي استفاده کنند، جايزه اي تعلق مي گيرد.

جوايزي که تاکنون پيشنهاد شده شامل سهميه هاي خاص و يا تخفيف در قيمت بنزين است که البته هيچ کدام نهايي نشده اند.

اگرچه پرداخت جايزه به عنوان يکي از راه هاي تشويق استفاده از کارت سوخت مطرح است، اما با توجه به کمبود منابع مالي دولت و وزارت نفت، احتمال موافقت با تخفيف در قيمت بنزين در زمان سوختگيري با کارت هاي سوخت شخصي منتفي است.

همچنين با توجه به اينکه وزارت نفت تلاش کرده است سهميه بندي را حذف کند، بعيد است که دوباره با اختصاص سهميه هاي ويژه براي خودروهايي که با کارت شخصي سوختگيري مي کنند، موافقت کند

از جمله سناريوهاي جدي که در حال حاضر مطرح و در دست بررسي قرار دارد، اعمال سياست هاي تنبيهي براي استفاده از کارت سوخت شخصي است.

براساس اين سناريو، دارندگان خودرويي که در زمان مراجعه به پمپ بنزين ها، از سوختگيري با کارت شخصي خودداري و به جاي آن از کارت جايگاه داران استفاده کنند، ناچار خواهند بود که يک هزينه اضافي به جايگاه داران پرداخت کنند. هر چند مبلغ و سازوکار اين سناريوي تنبيهي هنوز نهايي نشده، اما اين سناريو يکي از جدي ترين گزينه ها به شمار مي رود. بر اساس يکي از پيشنهادات که البته هنوز نهايي نشده، قرار است نرخ بنزين براي رانندگاني که کار سوخت شخصي خود را فراموش کنند، ليتري 1200 تومان محاسبه شود که البته

عباس کاظمي، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي درگفت و گو با ايرنا، اين ادعا را تکذيب کرده است.

کاظمي در اين باره گفت: ادعاي افزايش قيمت بنزين به 1200 تومان درصورت عدم استفاده از کارت سوخت شخصي صحت نداشته و چنين پيشنهادي توسط وزارت نفت مطرح و بررسي نشده است.

وي افزود: برخي پيشنهادات درباره نحوه حفظ کارت سوخت در وازرت نفت، بررسي شده، اما تاکنون هيچ طرحي نهايي و تصويب نشده است.

در ميان طرح هاي مختلفي که براي سرنوشت کارت سوخت ارايه شده، تبديل اين کارت به کيف پول الکترونيکي از مهم ترين پيشنهادات به شمار مي رود که احتمال تصويب آن بيش از ساير طرح ها است.

بيژن زنگنه وزير نفت نيز چندي پيش درباره سرنوشت کارت هاي سوخت گفته بود: شايد از اين کارتها بتوان به عنوان کيف پول الکترونيکي با قابليت پرداخت اعتباري استفاده کرد که اين موضوع مي تواند به صورت يک مشوق در نظر گرفته شود.

سجادي، مديرعامل شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي نيز به احتمال استفاده از کارت هاي سوخت به عنوان کارت هاي پرداخت الکترونيک اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله راهکارهاي استفاده از کارت سوخت، در حال حاضر، بحث پرداخت الکترونيک با اين کارت ها است وديگر طرح ها تنها در حد صحبت مطرح شده و قطعي نيست.

هر چند در هفته هاي اخير، چندين گزينه و سناريوي تشويقي، تنبيهي و خنثي درباره سرنوشت کارت سوخت بنزين مطرح شده، اما هيچ کدام از آنها، نهايي نشده اند.

پيگيري هاي ايرنا نشان مي دهد که طرح هاي پيشنهادي از شرکت هاي زيرمجموعه به دفتر وزير نفت ارسال شده است تا وي درباره سرنوشت اين کارت ها، تصميم گيري کند. اين پيشنهادات پس از جمع بندي توسط وزير نفت براي بررسي و تصويب نهايي به هيات دولت تحويل داده مي شود.

بنابراين، تا زماني که پيشنهاد نهايي دستگاه هاي دولتي مرتبط با کارت سوخت و از جمله وزارت نفت، در هيات دولت، بررسي و تصويب نشده است، بايد منتظر ماند و رانندگان نيز بهتر است که کارت سوخت خود را تا آن زمان، حفظ کنند تا با تصويب احتمالي سناريوهاي تنبيهي، غافلگير نشوند.

برچسب‌ها:

نظر شما