شناسهٔ خبر: 9852589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اسوشيتدپرس : روسيه براي بهبود روابط با آمريکا اعلام آمادگي کرد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/09/26
اسوشیتدپرس در گزارشی از مسکو به قلم ولادیمیر ایساچنکو نوشت :
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد روسیه آماده بهبود روابط با آمریکا و همکاری با هر کسی است که به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا انتخاب شود.
پوتین افزود مذاکرات وی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که اوایل این هفته برگزار شد نشان داد واشنگتن آماده حرکت در جهت حل مسائلی است که تنها از طریق تلاش های مشترک قابل حل است.
جان کری روز سه شنبه در تلاش برای کاهش اختلاف ها با روسیه برسر یک روند انتقال سیاسی در سوریه گفت مسکو و واشنگتن می توانند برای پیشرفت در جهت پایان دادن به جنگ در سوریه با یکدیگر همکاری کنند.
وی در نشست با پوتین تاکید کرد مسکو و واشنگتن قادرند با همکاری یکدیگر به پیشرفت قابل توجهی در حل بحران سوریه دست یابند.
پوتین در کنفرانس خبری سالانه خود که صدها خبرنگار روسی و خارجی در آن حضور داشتند ، در ارتباط با روابط تیره روسیه با برخی از همسایگان خود تصریح کرد به عقیده وی امکان حل تنش ها با ترکیه تحت رهبری فعلی این کشور وجود ندارد اما خواستار حل هر چه سریعتر بحران در اوکراین است.
سرنگون شدن هواپیمای جنگی روسیه توسط نیروی هوایی ترکیه نزدیک مرز سوریه باعث شد این دو کشور به شدت دچار تنش شوند.
ترکیه مدعی شد جت جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود اما روسیه چنین چیزی را رد کرده است.
از زمان پایان جنگ سرد تاکنون این نخستین بار است که یک عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) جت جنگنده روسیه را هدف قرار می دهد و سرنگون می کند.
روسیه پس از این حادثه به افشاگری درمورد دست داشتن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و خانواده وی در معاملات نفتی با گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) پرداخت.
پوتین در ادامه اظهاراتش در این کنفرانس خبری گفت عملیات نظامی روسیه در سوریه تا زمانی که روند سیاسی به منظور حل بحران در این کشور آغاز نشده است ادامه خواهد یافت اما این وظیفه سوری هاست که تصمیم بگیرند چه زمانی به درگیری ها پایان دهند و به منظور برگزاری مذاکرات برسر یک میز بنشینند.
پوتین تاکید کرد :« ما قصد نداریم از خود سوری ها ، سوری تر باشیم.»
وی همچنین اطمینان داد برغم سیر نزولی بهای نفت ، نشانه هایی از ثبات اقتصادی در روسیه وجود دارد.
رئیس جمهور روسیه گفت هواپیماهای جنگی روسی از آغاز عملیات هوایی مسکو علیه تروریست ها در سوریه یعنی از سی ام سپتامبر امسال هزاران پرواز بر فراز سوریه انجام داده اند و این عملیات هوایی تا زمانی که روند حل سیاسی بحران در سوریه آغاز نشده است ادامه می یابد.
پوتین تصریح کرد مطمئن نیست که روسیه نیاز به پایگاه نظامی دائم در سوریه داشته باشد زیرا سلاح های جدید روسیه ازجمله موشک های کروز دریا پایه و هوا پایه به مسکو امکان می دهد دشمن را از راه دور هدف قرار دهد.
وی گفت روسیه از پیش قطعنامه آمریکا درباره سوریه برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می کند. روسیه و آمریکا همچنین درمورد ضرورت کمک به تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه و ایجاد ساز و کارهای کنترل و نظارت برای انتخابات آینده این کشور توافق داردند تا سوری ها خودشان درمورد رهبر آینده شان تصمیم گیری کنند.
161/132

نظر شما