شناسهٔ خبر: 9821101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

« ابتکار» از برگزاری انتخابات الکترونیکی در اسفندماه امسال گزارش می‌دهد؛

می‌توانیم یا نمی‌توانیم ؟

صاحب‌خبر - گروه سیاسی- علی فراهانی: در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن مراکز و سازمان‌های دولتی و خصوصی، رشد قابل توجهی داشته است. سیستم‌های الکترونیکی مانند دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، شهر الکترونیکی و اخیرا رای‌گیری الکترونیکی روز به‌روز در حال نفوذ در زندگی روزمره مردم است. اکنون در حالی که در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هستیم اطلاع و آگاهی از این موضوع که چرا در ایران رای‌گیری به صورت الکترونیکی برگزار نمی‌شود و یا تا چه حد امکان تحقق این نوع انتخابات وجود دارد، برای بسیاری از مخاطبان جالب و مهم است. در کشور ما در سال 1378 برای اولین بار بحث استفاده از تجهیزات الکترونیکی و رایانه ای برای برگزاری انتخابات مطرح شد، اما تاکنون این بحث عملی نشده است.
انتخابات الکترونیک در تمام حوزه‌های انتخابیه امکان پذیر نیست
روز دوشنبه در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، علیرضا براتی، معاون مرکز توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت کشور در ارتباط با انتخابات الکترونیک گفته است، انتخابات الکترونیک موضوع جدیدی نیست و در سال 1390 این شیوه انتخاباتی در 14 حوزه انتخابی سراسر کشور برگزار شد و همان تجربه قرار است برای امسال نیز تکرار شود. وی با اشاره به اینکه انتخابات الکترونیک به صورت کامل و در تمام حوزه‌های انتخابی امکانپذیر نیست، ابراز کرد: طبق برنامه‌ای که ما طرح‌ریزی کرده‌ایم هر سال می‌توانیم 20 تا 30 درصد به ظرفیت حوزه‌های انتخابی به شیوه الکترونیک اضافه کنیم یا به عبارتی می‌توانیم بگوییم که اکنون این شیوه برگزاری انتخابات تنها در یک پنجم ظرفیت حوزه‌های کل کشور امکانپذیر است.وی در ارتباط با تعداد حوزه‌هایی که قرار است امسال در انتخابات مجلس و خبرگان به صورت الکترونیکی به اخذ آرای مردمی بپردازند، گفت: ما اسامی حوزه‌های انتخابیه را به شورای نگهبان جهت تایید ارائه داده‌ایم و هر زمان که شورای نگهبان این لیست را تایید کند اسامی حوزه‌ها را منتشر خواهیم کرد. ما در حال حاضر در تمامی نقاطی که به شورای نگهبان پیشنهاد داده‌ایم آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم.
برگزاری انتخابات الکترونیک در 9 کلان شهر
چندی پیش، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه مراسم رونمایی از تمبر دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا برای برگزاری انتخابات الکترونیکی با شورای نگهبان به یک جمع‌بندی کلی رسیده‌اید؟ اظهار کرد: پروسه انتخابات زمانی تکمیل خواهد شد که اخذ و شمارش آرا انجام شود. وی افزود: انتخابات در ایران در چند دوره به صورت الکترونیکی برگزار شده است، اما قسمت نهایی‌اش که اخذ و شمارش آراست به صورت الکترونیکی انجام نمی‌شد. وزیر کشور افزود: امسال بنابراین شده که در 9 کلان شهر مراحل پایانی انتخابات که شمارش اخذ رای است به صورت الکترونیکی برگزار شود. وی تصریح کرد: مراحل سخت افزاری نیز با همکاری و نظارت شورای نگهبان از ابتدا مورد تایید قرار گرفت و مرحله دوم که نرم افزاری است با حضور کارشناسان مشترک در حال بررسی است و تا این لحظه همه اقدامات با هماهنگی شورای نگهبان بوده است. رحمانی فضلی درباره شفافیت زیاد صندوق اخذ رای و انتقادات شورای نگهبان نیز خاطر نشان کرد: صندوقی که به شورای نگهبان ارائه شده توسط مسئولان این مجموعه مورد تایید قرار گرفته است و ما نیز همان مدل تایید شده را تولید کرده‌ایم.
هماهنگی‌ با شورای نگهبان
همچنین حسینعلی امیری، سخنگوی شورای نگهبان درباره اجرایی شدن انتخابات الکترونیک در اسفندماه امسال گفته است، این دوره از انتخابات با دوره‌های قبل متفاوت است؛ چراکه براساس مصوبه وزارت کشور، در بخشی از کشور انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که طی آن انتخابات ۲۵ فرآیند دارد که زیرساخت‌های آن فراهم شده است.‌ وی تاکید کرد: در انتخابات دوره قبل انتخابات الکترونیکی در ۱۴ نقطه از کشور برگزار شد. وی افزود: هماهنگی‌های لازم در جهت برگزاری انتخابات الکترونیکی با شورای نگهبان صورت گرفته است و اصلاحات لازم بر روی دستگاه انجام شده و در حال حاضر سخت افزار آن تایید شده است. سخنگوی وزارت کشور در پایان اضافه کرد: هم اکنون در مراحل تهیه نرم افزار هستیم که بعد از تکمیل شدن برای تایید نهایی تحویل شورای نگهبان داده می‌شود.
در حال بررسی هستیم
از طرفی دیگر، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان در مورد الکترونیکی شدن انتخبات امسال تاکید کرد: در مورد انتخابات الکترونیکی، بخشی از اطلاعات مربوط به نرم‌افزار به شورای نگهبان ارائه گردیده، لذا ما در حال بررسی آن هستیم و متعاقباً نظر خود را اعلام خواهیم نمود.
بودجه دولتی برای انتخابات الکترونیک
چندی پیش محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه لایحه قانون جامع انتخابات تهیه و به دولت ارجاع شده است، اظهار کرد: دولت بودجه یک سوم را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی به وزارت کشور ارائه کرده است. وی افزود: از 25مرحله فعالیت انتخاباتی، 23مرحله آن ماشینی و تنها 2مرحله رای گیری و شمارش آن ماشینی و الکترونیکی نیست. رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: سخت افزار انتخابات به صورت الکترونیکی به تایید شورای نگهبان رسیده و به دنبال تهیه نرم افزار آن هستیم. مقیمی ادامه داد : 160 میلیارد تومان برای برگزاری الکترونیکی انتخابات به وزارت کشور داده شده است. وی با اشاره به الکترونیکی شدن انتخابات گفت: نرم افزار برگزاری الکترونیکی انتخابات توسط کارشناسان داخلی تهیه شده است. روز گذشته مقیمی با بیان اینکه اخذ یک سوم از آرای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به صورت الکترونیک است، گفت: لازم است پس از آماده شدن نرم‌افزار آن را به تایید شورای نگهبان برسانیم و علاوه بر آن باید تا دو هفته آینده حوزه انتخاباتی که آرای آن‌ها به شیوه الکترونیک اخذ می‌شود نیز به تایید این شورا برسد. او در ادامه تصریح کرد: پس از آنکه قرار شد یک سوم رای‌گیری مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به صورت الکترونیک انجام شود درصدد تهیه سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم برآمدیم. در حال حاضر نرم‌افزار تهیه شده است و در حال رفع ایرادات فنی آن هستیم.
الکترونیکی شدن انتخابات برای کاهش تخلفات و شبهات
روز یکشنبه، دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس به طرح الحاق یک تبصره به ماده ٩ قانون انتخابات مجلس درخصوص الکترونیکی‌کردن انتخابات ایراد گرفت. در این ایراد آمده‌است که فارغ از مسائل و ملاحظات فنی، این طرح دارای ایرادات اساسی حقوقی است. حجت‌الاسلام محسن‌ رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که پیشتر در همایش سراسری اصلاح‌طلبان از لزوم الکترونیکی‌شدن انتخابات در راستای شفافیت و کاهش تخلفات و شبهات سخن تاکید کرده‌بود در این باره گفته است، ایرادات مرکز پژوهش‌ها به حدی نیست که اصل طرح را زیر سوال ببرد و می‌توان به‌راحتی این ایرادات را برطرف ساخت. وی با بیان اینکه به‌جای کارت‌های معمولی می‌شود مانند همه‌جای دنیا کارت الکترال دارای بارکد تهیه شود افزود: در این صورت امکان صدور دوکارت برای یک‌فرد وجود ندارد. رهامی اضافه کرد: یکی از ایراداتی که به طرح گرفته شده بحث بار مالی آن‌ است که به ادعای مرکز پژوهش‌های مجلس بیشتر از تعرفه کاغذی بار مالی دارد. پاسخی که می‌شود به آن داد این است که اگر وزارت کشور خودش داوطلب اجرای آن باشد به‌جای اینکه طرح با امضای نمایندگان به مجلس برود می‌تواند با لایحه دولت برود که این اشکال اول منتفی شود. به دلیل اینکه اشکال اصل٧۵ قانون‌اساسی صرفا به بحث بار مالی د‌رباره طرح‌های مجلس اشاره دارد. این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: اشکال دیگری که به این طرح وارد شده مربوط به عدم تناسب جرم و مجازات است، درحالی که این اشکال جدی قانون‌اساسی نیست که جلو اجرای طرح گرفته شود و قابل‌حل است. مطلب مهم دیگر که در این طرح دیده شده و مرکز پژوهش‌ها اشکال عمده گرفته این است که مشخص نشده که چه قسمتی از انتخابات مشمول این طرح می‌شود. آیا بخشی از روند انتخابات یعنی رای‌دادن یا کل فرآیند از ثبت‌نام تا نظارت و شمارش و اعلام نتیجه باید الکترونیکی شود؟ که به نظر من این نقد وارد است و باید همه فرآیند انتخابات از ابتدا تا انتها الکترونیکی شود.

نظر شما