شناسهٔ خبر: 9769373 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد

بیش از 7.5 میلیون مترمکعب برف‌روبی در بارش برف و کولاک آذرماه سال جاری

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در بارش برف و کولاک آذرماه سال جاری ضمن نمک‌پاشی در محورهای مواصلاتی اتسان بیش از 7.5 میلیون مترمکعب برف‌روبی نیز انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حامد مانی‌فر در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که یکشنبه شب در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: از 35 هزار تن ماسه و نمک در کولاک اخیر 5هزار و 500 تن که حدود 16 درصد کل نمک و ماسه دپو شده بود را توزیع کردیم.

وی افزود: برای توزیع این میزان از نمک و ماسه از367 سرویس کامیون استفاده شد و میزان برف‌روبی نیز بیش از 7.5 میلیون مترمکعب بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: در برخی از نقاط مانند کهک حدود 4.5 کیلومتر انباشت برف داشتیم که پاک‌سازی آن‌ها تا روز گذشته ادامه داشت.

مانی‌فر ادامه داد: برای پاک‌سازی راه‌های مواصلاتی استان 250 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین مورد بهره‌برداری قرار گرفت و برای آماده نگهداشتن این ماشین‌آلات سوخت کافی داشتیم.

وی با بیان اینکه در این مقابله با بحران فقط دو دستگاه از ماشین‌آلات راهداری خراب بودند و قابلیت استفاده نداشت، عنوان کرد: در مجموع 46 دستگاه ماشین‌آلات که نصف آن‌ها متعلق به بخش خصوصی و بقیه متعلق به شهرداری‌ها بود، مورد استفاده قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه مسافران 15 استان کشور به صورت مستقیم وارد استان قزوین می‌شوند، میزان ترافیک استان حدود 15 درصد کل کشور است درحالی که مساحت استان قزوین کمتر از یک درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

مانی‎‌فر گفت: استان قزوین پنجمین استان کشور به لحاظ برخورداری از گردنه است و این نشان می‌دهد که در حوزه راه باید توجه ویژه‌ای به استان قزوین شود.

وی بیان کرد: در شرایط عادی فقط از محور کرج به سمت قزوین روزانه حدود 250 هزار دستگاه خودرو از محورهای مواصلاتی استان عبور می‌کند و در ایام تعطیلات این تعداد به حدود 500 هزار دستگاه خودرو نیز افزایش می‌یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: سه محور استان قزوین به صورت آزادراهی کار می‌کنند که نگهداری از آن‌ها کار دشواری بوده و نیازمند اعتبارات ویژه است.

مانی‌فر اضافه کرد: عمر ماشین‌آلاتی که در راهداری در اختیار داریم حدود 25 سال است و با توجه به پراکندگی این ماشین‌آلات در سطح استان باید یک مدیریت قوی و تخصصی روی آن‌ها وجود داشته باشد که در بحران آذرماه سال جاری این امر محقق شد.

وی ادامه داد: سرعت وزش باد در بارش برف و کولاک آذرماه سال جاری 58 کیلومتر بر ساعت بود که آمارها نشان می‌دهد این میزان سرعت وزش باد در 50سال گذشته در استان قزوین بی‌سابقه بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین خاطرنشان کرد: بسیاری از مسیرهای مواصلاتی استان قزوین دارای دو راه ورودی و خروجی است که در شرایط بحرانی باید مدیریت دقیقی روی آن‌ها داشته باشیم و سعی کنیم مسیرهای دارای اولویت را مشخص کرده و تمرکز بیشتری روی آن داشته باشیم که این امر نیز نیازمند همکاری استان‌های هم‌جوار است.

مانی‌فر اظهار کرد: وضعیت خودروهای عبوری از محورهای مواصلاتی استان به لحاظ برخورداری از سوخت کافی و وسایلی از قبیل زنجیر چرخ باید کنترل شود.

وی افزود: در بحران اخیر عمده مشکل ما در بازکردن راه خودروهایی بود که در راه مانده بودند این در حالی است که می‌توان این انرژی را برای بازکردن راه صرف کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان اینکه محورهای مواصلاتی استان قزوین دومین تردد را در سطح کشور دارد، اضافه کرد: یک تیم اطلاع‌رسانی دقیق در شرایط بحرانی باید داشته باشیم تا گزارش دقیق به مردم بدهد زیرا اگر مردم در جریان عملکرد دستگاه‌های اجرایی باشند ضمن داشتن آرامش خاطر بیشتر می‌توانند همکاری بهتری نیز با دستگاه‌ها داشته باشند.

مانی‌فر یادآور شد: اعتبارات حوزه راهداری در استان کافی نیست و با توجه به اینکه استان قزوین در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور واقع شده است باید توجه بیشتری به بحث اعتبارات راهداری این استان شود.

انتهای پیام/77010/م40/پ3003

http://fna.ir/N55PWX