شناسهٔ خبر: 9660209 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«ایران» گزارش می‌دهد

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گرانی یا منطقی شدن قیمت

صاحب‌خبر -




  سهیلا یادگاری


با اعلام آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما، نرخ پروازها  در برخی مسیرها افزایش قابل توجهی یافت که این موضوع برخلاف اهداف آزادسازی است.
سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس تکلیف قانونی، نرخ بلیت هواپیما را در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد اعلام کرد. سه هدف اصلی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ارتقای ایمنی، ایجاد رقابت در سرویس‌دهی و فراهم شدن زمینه انتخاب برای مسافران عنوان شده است. اما از هفته گذشته که آزادسازی نرخ بلیت به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد تنها اتفاق مهم بعد از ابلاغ آزادسازی، افزایش چند برابری بلیت هواپیما بویژه در برخی مسیرها مانند پروازها به سمت مشهد است.
آنطور که رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید برای رسیدن به اهداف طرح آزادسازی به زمان نیاز است و تنها چند روز بعد از اجرای آن نمی‌توان ارزیابی درستی از دستیابی به اهداف آزادسازی ارائه کرد.وی تأکید می‌کند افزایش قیمت بلیت اصلاً جزو اهداف آزادسازی نیست بلکه متنوع‌سازی قیمت‌ها در روزهای مختلف سال هدف این طرح در تعیین نرخ بلیت است. با افزایش قیمت بلیت در چند روز گذشته بیشتر شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمت‌ها را خارج از دستورالعمل خود اعلام کرده و علت آن را تخلف برخی آژانس‌ها و سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت عنوان کرده‌اند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی تأکید می‌کند در چشم انداز آزادسازی نرخ بلیت هواپیما سیر صعودی قیمت‌ها هیچ جایگاهی ندارد بلکه برعکس شرکت‌ها به‌خاطر جلب نظر مردم باید قیمت‌ها را معقول کنند.
به گفته جعفرزاده بعد از اجرای برجام و رفع محدودیت هایی که سال‌ها بر صنعت هواپیمایی کشور حاکم شد، برای افزایش رقابت بین شرکت‌های داخلی و رقابت منطقه‌ای و جهانی چاره‌ای جز آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نیست.وی با تأکید بر اینکه ایجاد تغییرات و نوسازی ناوگان از سوی شرکت‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد، می‌گوید: برای اینکه رقابت شانه به شانه‌ای با شرکت‌های هوایی منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم نوسازی ناوگان در دستور کار است که با نوسازی ناوگان رقابت میان شرکت‌ها به‌وجود می‌آید و زمینه انتخاب برای مردم نیز بیشتر می‌شود.
وی می‌گوید: شرکت‌ها باید توان نوسازی ناوگان را داشته باشند تا به مرحله رقابت برسند. با آزادسازی قیمت‌ها شرکت‌ها باید به سمت نوسازی ناوگان و تأمین قطعات مناسب برای جایگزینی قطعات فرسوده حرکت کنند.
افزایش چند برابری حجم پروازها، افزایش پوشش پروازی فرودگاه‌ها و سرویس‌دهی در فرودگاه‌هایی که در حال حاضر پروازی ندارند از دیگر اهدافی است که به گفته جعفرزاده با قانون آزادسازی نرخ بلیت در آینده‌ای نزدیک اجرا می‌شود. از سوی دیگر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما توان عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی، سرویس دهی و نوسازی ناوگان هوایی کشور را تضمین خواهد کرد. براساس قانون آزادسازی نرخ بلیت که به ایرلاین‌ها ابلاغ شده نرخ بلیت هواپیما در ۱۷۰ مسیر آزاد اعلام شده اما ۸۷ مسیر همچنان جزو مسیرهای حمایتی دولت قرار خواهد داشت. همچنین پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، دولت صرفاً نقش نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی را خواهد داشت و نرخ گذاری از حیطه وظایف دولت خارج می‌شود.
 

نظر شما