شناسهٔ خبر: 9561796 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث فرهنگی | لینک خبر

آزادسازی نرخ بلیت ۱۷۰ مسیر پروازی داخلی

سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ۱۷۰ مسیر پروازی و مسیرهای حمایتی را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد.

صاحب‌خبر -
 خبرگزاری میراث فرهنگی – حمل  ونقل - عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما گفت:  مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت را موظف کرده بود تا نرخ بلیت هواپیما را در یک مقطع شناور و در مقطعی دیگر کاملا آزاد کند. در حال حاضر آزادسازی نرخ بلیت را در 170 مسیر انجام داده‌ایم و مسیرهایی که هنوز آزادسازی نرخ‌ها در آن‌ها انجام نشده است مسیرهای پروازی به مقاصد مناطق کمتربرخوردار هستند و باید در این مقطع توجه بیشتری به آن‌ها شود و این مسیرها همچنان مشمول قیمت‌گذاری هستند .
متن کامل دستورالعمل‌ آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی  به شرح زیر است :
1 -هدف: اجرای بند (ب) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و مصوبه دهم اردیبهشت ماه 1393 شورای عالی هواپیمایی موضوع آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی
 
مقدمه: به منظور بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافرین و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور جمهوری اسلامی ایران، آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی اعم از پروازهای برنامه‌ای و دربستی بر اساس شرایط مندرج در این دستورالعمل اجرا می‌گردد .
 
2 -کلیات
ماده 1: تعاریف
 
در این دستورالعمل عناوین و اصطلاحات به شرح ذیل تعریف گردیده‌اند :
 
1-1 -سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری
 
1-2 -کمیته راهبری: کمیته‌ای متشکل از مدیرکل دفتر نظارت، مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین‌الملل و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی
 
1-3 -دفتر نظارت: دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی
 
1-4 -انجمن: انجمن شرکت‌های هواپیمایی
 
1-5 - شرکت هواپیمایی (خط هوایی) : شخص حقوقی که مطابق قوانین هواپیمایی کشوری تاسیس و پس از اخذ تاییدیه‌های لازم و پروانه بهره‌برداری در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل مسافر و بار و پست در پروازهای بازرگانی (تجاری) فعالیت دارد .
 
1-6 - شرکت حمل‌کننده: کلیه شرکت‌های هواپیمایی که عهده‌دار حمل مسافر، بار و محمولات پستی یا هر گونه خدمات دیگر مربوط به چنین حمل و نقل هوایی است .
 
1-7پرواز بازرگانی (تجاری) : پروازی است که توسط شرکت‌های هواپیمایی مجاز به حمل بار، مسافر و محمولات پستی و یا قصد انتقاع انجام می‌گردد .
 
1-8پرواز برنامه‌ای: پروازی است که مطابق جدول زمان‌بندی شده (برنامه پروازی)، با مسیر منظم   و به طور مرتب و یا متناوب برای استفاده عموم اجرا می‌گردد .
 
1-9 - پرواز غیربرنامه‌ای: پروازی است، غیربرنامه‌ای که تمام ظرفیت‌ یک هواپیما به صورت دربست در اختیار بهره‌بردار (چارترکننده) قرار گیرد .
 
1-10 - کنوانسیون ورشو و اصلاحات آن: کنوانسیون تعیین حدود مسئولیت‌های شرکت‌های هواپیمایی ایران در پروازهای داخل کشور در سال 1364 و اصلاح بعدی آن در سال 1391 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است .
 
1-11 - بلیت: سندی است که با اشکال کاغذی و یا الکترونیک توسط شرکت هواپیمایی صادرکننده (و یا حمل‌کننده) و یا نمایندگی فروش آن صادر می‌گردد که مشتمل بر شرایط قرارداد فی ما بین مسافر و شرکت هواپیمایی است و به موجب آن شرکت هواپیمایی مکلف به پذیرش مسافر، بار همراه وی می‌باشد .
 
1-12 - کانال‌های توزیع :
 
1-12-1 -سیستم‌های ذخیره، کنترل و توزیع ظرفیت پروازهای برنامه‌ای (CRS)
 
1-12-2 - سیستم‌های توزیع ظرفیت پروازهای برنامه‌ای (GDS)
 
1-13 -کانال‌های فروش :
 
الف) پروازهای برنامه‌ای :
 
1-13-1 - دفاتر فروش (شعب) خطوط هوایی
 
1-13-2 -دفاتر نمایندگی فروش (دارای مجوز بند الف)
 
1-13-3 - دفاتر نمایندگی کل فروش
 
1-14 - پروازهای غیربرنامه‌ای
 
1-14-1 دفاتر فروش (شعب) خطوط هوایی
 
1-14-2 - دفاتر نمایندگی فروش (دارای مجوز بند الف)
 
1-14-3 - دفاتر خدمات گردشگری (مجاز به صدور ملیت نمی باشند)
 
3 -الزامات آزادسازی
 
ماده 2: شرکت‌های هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی هستند .
 
2-1 -آزادسازی پروازهای داخلی صرفاً مشمول پروازهای برنامه‌ای خواهد بود که الزاماً از طریق کانال‌های توزیع شرکت‌های هواپیمایی عرضه گردد .
 
2-2 -رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است .
 
2-3 -ارائه آمار عملکرد مالی و اقتصادی شرکت‌ها به صورت ادواری و یا در بازه‌های مورد نظر سازمان ضروری است .
 
2-4 -پرداخت کارمزد شناور (Commission) و یا کارمزد ثابت (Fixed Service fee) به نمایندگان فروش امکانپذیر گردد .
 
2-5 -پروازهای برنامه‌ای از کانال سیستم‌های ذخیره و توزیع جا (Crs.GDS) عرضه گردد .
 
2-6 -پروازهای برنامه‌ای در قبال صدور بلیت شرکت‌ هواپیمایی و توسط دفاتر فروش شرکت‌های هواپیمایی و یا دفاتر خدمات مسافرتی هوایی مجاز عرضه گردد .
 
2-7 -اعمال نظارت کافی بر دفاتر خدمات مسافرت‌های هوایی در خصوص اطمینان از فروش با  نرخ اعلامی شرکت هواپیمایی صورت گیرد .
 
2-8 - برخورداری از زیرساخت‌های بازرگانی و کانال‌های استاندارد توزیع و فروش ضروری است .
 
2-9 - درج نرخ، شرایط فروش و استرداد بلیت و اطلاع‌رسانی آن از طریق وب‌سایت شرکت هواپیمایی الزامی است .
 
4 - روش اجرا
 
ماده 3: این دستورالعمل با رعایت موارد ذیل اجرا می‌گردد .
 
 3.1 -به منظور ایجاد فضای رقابتی و رونق هر چه بیشتر فرودگاه‌های کشور مسیرهای پروازی از لحاظ نرخ و شبکه پروازی در دو گروه مسیرهای مشمول آزادسازی نرخ و مسیرهای حمایتی مطابق جدول شماره یک پیوست دسته‌بندی شده است .
 
3.2 -در خصوص مسیرهای حمایتی نرخ بلیت به مدت یکسال، توسط سازمان هواپیمایی کشوری تعیین و اعلام می‌گردد، پس از دوره یکساله این مسیرها نیز با صلاحدید سازمان مشمول آزادسازی نرخ خواهند گردید .
 
5 - نظارت بر اجرا
 
ماده 4: نظارت سازمان بر جریان آزادسازی پرواژهای داخلی در قالب اعمال حاکمیتی خود تحت تدابیر و ساز و کارهای ذیل می‌باشد .
 
4.1 - ایجاد فرصت‌ها و شرایط یکسان برای شرکت‌های هواپیمایی جهت ارائه خدمات به مسافران و تعادل در توزیع شبکه پروازی
 
4.2 -اتخاذ تدابیر لازم به منظور ایجاد فضای کسب و کار و ارتقای رقابت‌پذیری سالم نسبت به نحوه ارائه خدمات شرکت‌های هواپیمایی
 
4.3 -پایش و ارزیابی مستمر و موثر فعالیت شرکت‌های هواپیمایی به منظور اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم‌های لازم جهت ارتقای سطح ایمنی و کیفیت پروازها
 
4.4 -انجمن موظف است اطلاعات و مستندات مربوطه در خصوص نحوه اجرای مطلوب آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی را ضمن ساماندهی و بررسی روند عملکرد شرکت‌ها هر 2 ماه یکبار به دفتر نظارت ارائه نماید .
 
4.5دفتر نظارت موظف است گزارش عملکرد و روند اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی را هر 3 ماه یکبار به ریاست سازمان آزادسازی ارائه نماید .
 
6 - ضمانت اجرایی
 
ماده 5: سازمان می تواند در جهت اعمال نظارت بر فعالیت های شرکت های هواپیمایی در حوزه آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی در صورت مشاهده تخلف شرکت ها از مفاد مقررات این دستورالعمل به شرح ذیل تصمیم گیری نماید :
 
1. تذکر و اخطار کتبی با تعیین مهلت مناسب جهت رفع اشکال
 
2.محدود نمودن حوزه فعالیت شرکت از لحاظ پروازهای برنامه‌ای و دربستی
 
3.محدود نمودن مسیرهای پروازی شرکت از لحاظ مناطق جغرافیایی داخلی با خارجی
 
4.تعلیق فعالیت شرکت طبق بند ب تبصره (1) ماده 6 قانون سازمان هواپیمایی کشوری
 
تبصره 1: اتخاذ تصمیم و اعمال برخوردهای مندرج در بندهای 1 و 2 بر عهده سازمان است .
 
تبصره 2: اتخاذ تصمیم و اعمال برخورد مندرج در بند 3 بر عهده کمیته راهبری آزادسازی است
 
تبصره 3: اتخاذ تصمیم و اعمال برخورد مندرج در بند 4 بر عهده شورای‌عالی هواپیمایی است .
 
7 - سایر موارد
 
ماده 6: بلیت هایی که قبل از تصویب این دستورالعمل فروخته شده اند مشمول طرح آزادسازی نرخ ها نمی گردند
 
ماده 7: این دستورالعمل در 7 بند و 7 ماده و 3 تبصره تدوین و از تاریخ 1394.09.15 قابل اجرا می باشد .
 
لیست مسیرها و شبکه‌های پروازی مشمول آزادسازی
 
برهمین اساس، طبقه بندی مسیرهای پروازی در کشور در قالب آزادسازی نرخ‌ها و شبکه پروازی به شرح ذیل است :
 
1.مسیرهای مشمول آزادسازی
 
شاخص‌های مسیرهای مشمول آزادسازی
 
* فرکانس پروازی بالا
 
* وجود حداقل 3 شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر
 
* مسافت کم مسیر و امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین
 
* تمامی مسیرهای منتهی به فرودگاه کیش، قشم و فرودگاه های شهرهای نفتی است که تمامی پروازهای آن ها به صورت دربستی کامل بین شرکت ملی نفت و سازمان های زیرمجموعه و با هدف جابجایی پرسنل صورت می گیرد .
 
* مسیرهای جدید که هم اکنون پروازی توسط شرکتهای هواپیمایی در این مسیرها برقرار نیست و در آینده فعال خواهد شد .
 
2.مسیرهای حمایتی
 
شاخص‌های مسیرهای حمایتی
 
* فرکانس پروازی پایین
 
* عدم وجود حداقل 3 شرکت هواپیمایی فعال در آن مسیر
 
* مسافت بالای مسیر و عدم امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین
 
* مسیرهای مربوط به مناطق محروم
 
جمع بندی آماری مسیرهای مشمول آزادسازی و حمایتی
 
تعداد کل مسیرها: 257 مسیر
 
الف) مسیرهایی که آزادسازی نرخ در مورد آن‌ها انجام می گردد .
 
تعداد مسیرها: 170 مسیر (66 درصد کل مسیرها)
 
- مسیرهای منتهی به جزایر کیش و قشم: 26 مسیر
 
- مسیرهای منتهی به شهرهای نفتی: 37 مسیر
 
- مسیرهای جدید: 72 مسیر
 
ب) مسیرهایی که در مورد آنها سقف برخی (به مدت یکسال) تعیین خواهد شد. (مسیرهای حمایتی)
 
تعداد مسیرها: 87 مسیر (34 درصد کل مسیرها)
 
 
لیست مسیرهای جدید پروازی

 

لیست مسیرهای حمایت

 

لیست مسیرهای مشمول آزادسازی