شناسهٔ خبر: 9561405 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گلستان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری دانشجو:

پیاده روی اربعین یک رسانه است تا اسلام واقعی و رحمانی را به جهان معرفی کند

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گلستان گفت: از دستاوردهای پیاده روی اربعین می‌توان به نزدیکتر شدن آرمان‌های جامعه اشاره کرد که به موجب آن صدای اسلام بسیار رساتر صادر و ابلاغ می‌شود، در واقع این پیاده روی یک رسانه است تا اسلام واقعی و رحمانی را به جهان معرفی کند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-استان گلستان؛ جهان تشیع و یا فراتر از آن جهان اسلام زنده به مکتب اهل بیت(ع) خاصه امام مهربانی‌ها، امام شافع، امام دستگیر، امام عطشان، امام بی سر و خاص‌ترین الگوی بشریت حضرت امام حسین (ع) است؛ امامی که تمام هستی خود را از عشیره و اصحاب و جان و مال فدای اسلام کرد تا هست و نیست اسلام از او جان بگیرد پس دور از انتظار نیست تا صحنه پیاده روی عشاق این امام در اربعین به صحنه‌ای برای صدور اسلام ناب محمدی (ص) بدل شود.

 

دو سال متوالی است که به یمن برکت امنیت در جمهوری اسلامی، پیاده روی اربعین حسینی (ع) شکلی متفاوت به خود گرفت و میلیون‌ها زائر از جهان اسلام از پیر و جوان و حتی از جانباز و زمین گیر و بیمار نیز بی تفاوت به مشقت راه، عاشقانه به سمت کربلای حسینی به راه می‌افتند و به چهره‌ها که نگاه می‌کنی گویی بر بال فرشتگان قدم می‌گذارند که نه رنجشی و نه خستگی در آن مشاهده می‌شود، جمعیتی که مقام معظم رهبری اخیرا در درس خارج فقه خود می‌فرمایند به آنان غبطه می‌خورند و این حرکت عظیم را از شعائر الهی می‌نامند.


آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفتگوی خبرنگار خبرگزاری دانشجو در گرگان با حجت الاسلام سیدجواد محمدزاده، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان گلستان در رابطه با پیاده روی اربعین سید و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.

 

 

چرا پیاده روی اربعین از شعائر الهی ست؟(استحضار دارید که مقام معظم رهبری این پیاده روی را از شعائر الهی برشمردند و از آنجاییکه شعائر الهی معنای خاصی دارند این سوال پیش میآید که چه چیز در این پیاده روی موجب این نامگذاری از سوی رهبر معظم انقلاب شده است؟)


بر اساس آیات قرآن کریم هدایت الهی شامل افرادی می‌شود که صفت تقوی داشته باشند آنجا که خداوند در سوره مبارکه بقره صراحتا می‌فرمایند: «الم*ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین»


سفارش به تقوا در روایات و احادیث ائمه اطهار (ع) نیز زیاد مورد تأکید قرار گرفته است برای مثال حضرت امیرالمومنین علی (ع) در وصیت نامه خویش خطاب به امام حسین (ع) ایشان را به تقوا رهنمون ساخته و می‌فرمایند: «اوصیکم بتقوی الله» از این مناظر پیداست در نگاه دینی اصلی‌ترین سرمایه انسانی «تقواست»؛ در نگاه ماه رمضان نیز در بحث فلسفه‌ی روزه داریم: «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»، از این رو «تقوا» یکی از مهم‌ترین فرائضی است که در جنبه‌های مختلف دین به آن توصیه شده‌ایم.


تقوا در ادیان مختلف اعم از مسیحیت، زرتشتی و بودایی نیز وجود دارد اما تقوای اسلامی تعریف متفاوتی دارد؛ در تقوای اسلامی دیگر سخن از عبادت فردی و سیر و سلوک فردی فراتر می‌رود و تقوای خانواده و تقوای جامعه تعریف می‌شود که به مراتب از تقوای فردی مهم‌تر نیز است.


 در این تعریف، یکی از مظاهر تقوا، «تقوای حکومت» است که حفظ حکومت و حفظ آرمان تشیع و اسلام از جمله ارکان این نوع از تقوا به شمار می‌رود که از این حیث می‌توان گفت مهم‌ترین شعار و مصداق تقوا «پیاده روی عشاق حسینی» در اربعین است چرا که حفظ حکوت اسلامی و آرمانهای آن یکی از دستاوردهای این رزمایش عظیم میلیونی به شمار می‌رود از همین جهت نیز است که مقام معظم رهبری این پیاده روی عظیم را از شعائر الهی دانستند. «من یعظم شعائر الله فان الله من تقوی القلوب».


از طرفی در این پیاده روی غیر اینکه تقوای الهی جامعه و جهانی ثبت می‌شود، موجبات گسترش اسلام در جهان و دیگر قاره‌ها نیز فراهم می‌آید، در واقع کاری که از خیلی از عبادات مانند نماز و روزه فردی پدیدار نمی‌شود در این پیاده روی اتفاق می‌افتد، برای مثال در این پیاده روی میلیونی دل‌ها به هم نزدیک می‌شود و در نتیجه‌ی آن ایمان‌ها مستحکم‌تر می‌شود و بی شک جماعتی که به حق باشند دست خدا نیز با آنان است.


از دیگر دستاوردهای این پیاده روی می‌توان به نزدیکتر شدن آرمان‌های جامعه اشاره کرد که به موجب آن صدای اسلام بسیار رساتر صادر و ابلاغ می‌شود، در واقع این پیاده روی یک رسانه است تا اسلام واقعی و رحمانی را به جهان معرفی کند.


همچنین دیدیم که در این پیاده روی انفاق عملی در موکب‌ها و ستون‌ها تحقق پیدا می‌کرد ضمن اینکه مسلمانان سرتاسر جهان-چه آنان که با پای جسم رفته بودند و چه آنان که با دیدن تصاویر آن پای دل خود را روانه کردند-به یک اجتماع واحد میلیونی بدل شدند، در این شرایط که وحدت جلوه علنی پیدا کرد وعده الهی را نیز محقق شده می‌بینیم که تمامی این دستاوردها از شعائر الهی بودن این حرکت زیبا حکایت دارد.


 
به عنوان سوال دوم به نظر حضرتعالی چرا مردم این قدر از این پیاده روی استقبال میکنند؟


دلیل این استقبال در کلام ولی خدا و نائب بر حقش پدیدار می‌شود، بنابر فرموده امام راحل این «محرم و صفر» است که اسلام را زنده نگه داشته است و یا اینکه ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم، همانطور که در پرسش اول برشمردیم محرم و صفر موجب بروز شعائر الهی شدند.


به طور جزئی‌تر اگر بخواهیم نگاه کنیم استقبال مردم چند عامل خواهد داشت:


۱-فطرت الهی و پاک مردم که هر وقت ندایی الهی را می‌شنوند سراسیمه حاضر خواهند شد تا جان خود را نیز فدا کنند که نمونه آن را در جامعه اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس و هم اکنون در شهدای عزیز مدافع حرم می‌بینیم.


۲-دلیل دوم نقش علما وروحانیون در تبیین اندیشه اسلام و مکتب امام حسین (ع) است. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «مداد العلما افضل من دماء الشهدا»


علما و بزرگانی بوده‌اند که توانستند مفهوم ولایت و محبت اهل بیت (ع) را با زبان و قلم و سخنرانی و برگزاری جلسات روشنگرانه به مردم برسانند و خود علمدار حرکت انقلاب و اسلام شوند.


۳-ایجاد بستر آرام و با امنیت حکومت جمهوری اسلامی ایران است در واقع به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته است امنیت را در این وانفسای امنیتی جهان و منطقه، در عراق و در مسیر تردد زائرین برقرار کند مردم رغبت بیشتری را پیدا کرده‌اند و با یک اطمینان خاطر خود را عازم این سفر کردند.


۴-دلیل چهارم ولایت است. از سال گذشته که مقام عظمای ولایت بحث اربعین و پیاده روی این روز را مطرح فرمودند مردم ولایت مدار ایران و جهان، گوش به فرمان امامشان سراسیمه حرکت کردند.

 

چرا شیعیان عراق نسبت به زوار حسینی (ع) اینقدر خاضعانه رفتار می‌کنند؟


در سیره و مکتب اهل بیت (ع) به نقش ابی عبدالله (ع) در روشنگری و هدایت مردم اهمیت والایی داده شده است و در همین راستا امام حسین (ه) در این عبارت که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» چراغ هدایت نیز لقب گرفته‌اند.


تشیع و مکتب اسلام تواسنته است در کشور عراق با قرار گرفتن مرکزیت علمی و مرجیعت دینی در نجف اشرف از گذشته تا کنون، پایگاهی مستحکم برای دین مبین و روشنگر اسلام بسازد که این امر روز به روز بیشتر محقق شد و یکی از ثمرات آن نیز عشق و ارادت بی حد و حصر مردم عراق به شیعیان امیرالمومنین و زائران سیدالشهدا (ع) است که نمونه آن در این پیاده روی‌ها زیاد مشاهده شد.


ناگفته نماند صبرو استقامت مردم و علما و مرجعیت شیعی در حکومت‌های غاصب و فاسد مانند حکومت صدام ملعون باعث شد امروز برکت محبت اهل بیت (ع) در آنان فزونی پیدا کند که این خود از کرامت این خاندان به شمار می‌رود.

 

و اما نقش پیاده روی اربعین در تبلیغ اسلام واقعی و حقانیت مکتب اهل بیت علیهم السلام چیست؟


امروزه غرب به ویژه آمریکا سعی دارد بوسیله داعش، القاعده، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تکفیری چهره واقعی اسلام ناب محمدی (ص) را پنهان کرده و با نشان دادن چهره ای مذموم و غیرواقعی، جهان را از روی آوردن به این دین مبین و روشنگر بترساند، در این شرایط همانطور که گفتم پیاده روی اربعین حسینی (ع) به عنوان یک رسانه مردمی با جلوه‌های خاصی از محبت و همبستگی که به نمایش می‌گذارد می‌تواند این نقشه شوم غرب را خنثی کرده و اسلام رحمانی و واقعی را به دنیا معرفی کند.


اسلام معرفی شده در جهان بوسیله استکبار و ایادی آن اسلام خون ریز و سفاک است اما در پیاده روی اربعین هر آنچه که مشاهده می‌شود محبت، ایثار و گذشت، انفاق، اطعام، پذیرایی، عشق به خدا و محبت به اهل بیت اسلام (ع) است که تفکر غلط القا شده در رابطه با اسلام حقیقی را خنثی می‌کند.


این پیاده روی می‌تواند راهی برای همه گیر کردن اسلام ربانی باشد که با کم‌ترین اسلام ناب، اسلام خمینی، اسلام انقلاب اسلامی و اسلام امام خامنه ای (مدظله العالی) را به زیبایی صادر می‌کند.

 

نقش پیاده روی اربعین در راهنمایی و هدف نمایی حرکت مستضعفین جهان چیست؟(واقفیم که جریان اربعین جریان هنرنمایی مستضعفین عالم هست)

 

در حکومت حضرت مهدی (عج) یکی از اتفاقاتی که می‌افتد محبت مردم به همدیگر است، در روایات متعدد می‌خوانیم که در زمان ظهور «امنیت، اخلاق و انفاق» در جهان فراگیر خواهد شد.


انقلاب جمهوری اسلامی ایران نیز انقلاب پابرهنگان علیه کاخ نشینان بود که این جنبه از آن یکی از علائم و مقدمات ظهور است، انقلاب اسلامی محل تجمع اصحاب حق است و پیاده روی اربعین نیز یکی دیگر از مصادیق اصحاب عشق و عدالت خواه جهان به شمار می‌رود که زیر پرچم عدالت امام حسین (ع) جمع شده‌اند از این رو قدرت این پیاده روی در راستای قدرت انقلاب اسلامی با همان نقش‌ها و اثرگذاری‌هاست.


در واقع پیاده روی اربعین حسینی (ع) یک رزمایش مومنین و مومنات از منظر ایمان به خداست که بعد از حج ابراهیمی بالاترین اجتماع به شمار رفته چه بسا حتی بالاتر از کعبه و مکه مکرمه نیز باشد.

نظر شما