شناسهٔ خبر: 9549083 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

پیشخوان خبر/ فلسفه پیاده روی اربعین

رئیس مرکز گفتگوی ادیان گفت: زوار حسینی می خواهند بگویند که اسلام اصیل محمدی(ص) آن چیزی که داعش و یا سایر گروه های تکفیری-تروریستی تبلیغ می کنند نیست و واقعیت دین اسلام را می توان در سیره عملی امام حسین(ع) که منشا آزادی و عدال خواهی است جستجو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، طی یکی دو سال اخیر شاهد حضور میلیون ها نفر زائری هستیم که تمام تلاش خود را می کنند تا با پای پیاده خود را به کربلا برسانند. این فرهنگ پیاده روی اربعین حسینی اگرچه در ابتدا از ایران شروع شد اما بر اساس گزارشهای دریافتی مشخص شده  که زوار دیگری از سایر کشورها و حتی مذاهب دیگر نیز خود را تا اربعین به حرح مطهر سید و سالار شهیدان می رسانند تا به آن مقام شامخ ادای احترام کنند. اما سوال این است که این فرهنگ چه آثار و برکاتی برای مسلمانان جهان دارد؟ دکتر علی‌ محمد حلمی رئیس مرکز گفتگوی ادیان، خاتمی خوانساری محقق علوم اسلامی این موضوع را در برنامه پیشخوان خبر بررسی کردند.

دکتر علی‌ محمد حلمی با اشاره به چرایی فرهنگ پیاده روی اربعین گفت: ما اگر به این اجتماع عظیم توجه داشته باشیم به این سوال می رسیم که چه شد در طول سال گذشته و امسال میلیون ها انسان از ایران و سایر کشورها، با زبان و نژاد مختلف تا اربعین حسینی خود را به کربلا می رسانند؟ واقعیت این است که این حرکت میلیونی متاثر از فضای متشنجی است که در حال حاضر دنیا را فراگرفته است. دنیایی که تبعیض، ظلم و فساد و خشونت آن را در تاریکی فروبرده و در این بین آزادگی و عدالت طلبی خاندان رسالت همانند گوهری با ارزش بیش از بیش می درخشد و دنیای غرق در تاریکی ما را روشن کرده است.

 

 

رئیس مرکز گفتگوی ادیان در ادامه افزود: مردم با حضور میلیونی خود در کربلای معلی آن هم در روز اربعین این پیام را به دنیا می رسانند که به اهداف و آرمان های نهضت حسینی(ع) وفاداراند زیرا حسین(ع) را الگوی آزادی و آزادگی می دانند، زوار حسینی می خواهند بگویند که اسلام اصیل محمدی آن چیزی که داعش و یا سایر گروه های تکفیری-تروریستی تبلیغش را می کنند نیست و واقعیت دین اسلام را می توان در سیره عملی امام حسین(ع) جستجو کرد.

او با اشاره به اشتیاق سایر ادیان به دین اسلام خاطرنشان کرد: زمانی که سایر ادیان با مرام و دیدگاه های اسلام واقعی روبرو می شوند به ما خرده می گیرند که چرا این دین توام با رافت و مهربانی را زودتر به این دیان الهی معرفی نکرده ایم، دلیل این رفتار آنها این است که تا کنون با چهره ای از اسلام آشنا شده اند که جز خشونت و وحشیگری چیز دیگری برای گفتن نداشته ولی وقتی رفتار زواری را می بینند که با یکدیگر چقدر مهربان هستند خود فهمیده اند که آنچه از داعش و تروریستها دیده اند، اسلام واقعی نبوده است.

حلمی در ادامه افزود: فرهنگ پیاده روی اربعین حسینی باعث می شود تا مردم با معارف حسینی(ع) آشنا شوند و این حلقه انسجام بخش عدالت خواهی، وجهه ملی پیدا می کند و در مرحله بعد شکل و شمایلی منطقه ای و در نهایت صورتی جهانی به خود می گیرد.

 

 

خاتمی خوانساری دیگر میهمان این برنامه با اشاره به تاریخچه پیاده روی اربعین گفت: در درجه اول باید این نکته را در نظر داشت که اربعین تنها به امام حسین(ع) تعلق دارد و این موضوعی است که شخص پیامبر اکرم(ص) نخستین بار آن را به جابر گفته بود و از پیش خبر داده بودند که او در اربعین حسینی(ع) در کنار مزار حسین(ع) خواهد بود و در آنجا عزاداری خواهد کرد.

این محقق علوم اسلامی در ادامه افزود: فلسفه پیاده روی برای زیارت بقاع متبرکه سبقه ای تاریخی دارد زیرا حتی امام حسن(ع) وقتی می خواستند به مکه مشرف شوند با وجود مرکب، پیاده از مدینه به سمت مکه حرکت می کردند. چرایی این عمل را می توان در ادب و احترام نهفته در دل این کار جستجو کرد زیرا این پیاده روی به معنی عرض ادب و ارادت ویژه است که طبیعتا برکات خاص خودش را دارد، دعا و راز و نیاز و دریافت معارف بیشتر را می توان از آثار و برکات آن دانست.

 

 

صالحی نژاد خبرنگار صدا و سیما نیز در ارتباط مستقیم  از مسیر نجف تا کربلا درباره حال و هوای زوار حسینی(ع) گفت: بسیاری از زوار ابتدا به زیارت حضرت علی(ع) رفتند تا با کسب اجازه از ایشان به زیارت فرزند شهیدشان آن هم با پای پیاده مشرف شوند. زوار حسینی(ع) در این سفر طولانی نه تنها احساس خستگی نمی کنند بلکه همچنان مشتاقند تا هرچه زودتر خود را به کربلای معلی برسانند.

 

دانلود

نظر شما