شناسهٔ خبر: 9536360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

مقصر اصلی در جریان مدیریت زائران ایرانی: دولت ایران، دولت عراق یا مردم؟

صاحب‌خبر -

سرویس بین الملل خرداد: وزارت کشور عراق روز دوشنبه از مقام های ایرانی گلایه کرد که اجازه ورود ده ها هزار نفر از زائران شیعه مسلمان ایرانی را به آن کشور داده اند و عراق با موجی از زائرانی مواجه شده که بدون دریافت ویزا به آن کشور سفر کرده اند.

 

به گزارش خرداد، خبرگزاری "رویترز" این موضوع را گلایه مندی بی سابقه دولت عراق از ایران اعلام کرده است. رویترز در ادامه می افزاید:"این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای اشاره کرده که نیروهای امنیتی عراق روز یکشنبه با موجی از زائران ایرانی مواجه شدند که با پای پیاده به سمت کربلا برای شرمت رد مراسم سالانه مذهبی اربعین حسینی سفر کرده بودند. این خبرگزاری افزوده است که در جریان این رویداد نرده ها پایین کشیده شده و چندین مرزبان نیز مجروح شده اند.

 

دولت عراق اعلام کرده که فشار وارد شده از آن رو صورت گرفته تا نیروهای امنیتی عراق وادار شوند اجازه ورود غیر قانونی و بدون ویزا را به زائران بدهند. وزارت کشور عراق در بیانیه خود طرف ایرانی را مسئول دانسته و مدعی شده که دولت ایران و ونهادهای مسئول به وظایف و تعهدات خود عمل نکرده اند و جلوگیری لازم را برای عدم ورود زائران بدون ویزا انجام نداده اند.

 

خبرگزاری رویترز تنش ایجاد شده را  بی سابقه می داند و می نویسد:"بسیاری از سیاستمداران شیعه عراقی از جمله نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق روابط نزدیکی با ایران داشته اند و در دوران زمامداری صدام جسین دیکتاتور پیشین عراق به در ایران پناه گرفته بودند. هم چنین اکنون ایران به دولت عراق و گروه های شبه نظامی مبارز در آن کشور کمک زیادی در مبارزه علیه داعش می کند".

 

 این خبرگزاری اشاره می کند که فیلم های منتشر شده نیز نشان می دهد که زائران نیروهای امنیتی و مرزبانان عراقی را مجبور به باز کردن مسیر عبور کرده بودند.

 

این گزارش در حالی منتشر می شود که "مصطفی قاسمی" نماینده سازمان حج و زیارت در عراق از دستگیری تعدادی از زائران ایرانی که بدون ویزا وارد خاک عراق شده بودند خبر داده است. او اشاره کرده زائرانی که بدون ویزا به عراق سفر می کنند باید بدانند که با چنین کاری هم خود و هم مجموعه خادمان اربعین را دچار چالش می کنند. او خواسته بود تا زائرانی که قصد سفر به عراق را دارند ایران را با چالش های حاشیه ای روبرو نکنند.

 

پیش تر خبرگزاری ها از دستگیری 200 تا 300 نفر از افرادی خبر داده بودند که بدون ویزا قصد سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را داشتند. "سعید اوجدی در گفت و گو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم گفته بود که این افراد از سوی دولت عراق به ایران بازگردانده شده بودند و او توصیه کرده بود که زائران مرزهای چزابه و شلمچه را انتخاب کنند زیرا تراکم جمعیت در مرز مهران بسیار بالاست.


علیرغم آن که دولت عراق دولت ایران را مسئول مشکلات ایجاد شده و مدیریت نادرست می داند مقام های ایرانی اعلام کرده اند شواهد نشان می دهند که بی توجهی و عجله تعدادی از زائران و عدم دریافت ویزا سبب شده تا هم مدیریت ورود انان توسط نیروهای امنیتی دچار اختلال شود و هم دولت عراق با مشکل مواجه شود. 


برچسب‌ها:

نظر شما