شناسهٔ خبر: 9511400 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ازدحام کم سابقه زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران

ایلام - ایرنا - مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام این روزها و در آستانه اربعین حسینی شلوغ ترین ایام خود را سپری می کند به طوری که این شهر 15 هزار نفری اکنون بیش از 100 هزار زائر را در خود جای داده است که منتظر ورود به عراق برای شرکت در آیین های اربعین هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از پایانه مرزی مهران، این مرز اکنون در مقایسه با روزهای گذشته شاهد حضور کم سابقه زائرانی است که مشتاقانه برای شرکت در آیین های اربعین حسینی به این منطقه مرزی غرب کشورمان آمده اند که نزدیکترین مرز به عتبات عالیات است.
تعداد زائران به حدی زیاد است که اتوبوس های در نظر گرفته شده برای انتقال آنها از پارکینگ ها به پایانه مرزی جوابگوی نیازها نیست و مردم پس از پارک خودروهای خود در پارکینگ بزرگ در نظر گرفته شده در خارج از شهر مهران، مسیر 13 کیلومتری میدان امام شهر مهران تا پایانه مرزی را با پای پیاده طی می کنند.
بسیاری از این افراد بدون گذرنامه و روادید هستند و با تصور اینکه در روزهای پایانی اجازه خروج آنها برای شرکت در اربعین حسینی داده می شود خود را به به مرز مهران می رسانند ولی پلیس کنترل شدیدی بر موضوع روادید و گذرنامه دارد و بررسی مدارک زائران بشدت در پایانه انجام و از خروج افراد بدون گذرنامه و روادید جلوگیری می شود.
تعداد زیادی از اتباع کشور افغانستان نیز اکنون در شهر مهران و پایانه مرزی حضور دارند و از مسئولان به ویژه نیروی انتظامی می خواهند اجازه خروج آنها را که بدون مدارک قانونی هستند از مرز مهران بدهد حال آنکه بر اساس اعلام ستاد مرکزی اربعین اتباع خارجی باید برای شرکت در آیین های اربعین از مرز شلمچه تردد کنند.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا اتباع افغانی 2 مرتبه تاکنون با استفاده از اتوبوس ها به شهرهای دیگر منتقل شده اند ولی برخی دیگر از آنها در حال ورود به شهر مرزی مهران هستند.
تعدادی زیادی از زائرانی که طی روزهای گذشته وارد خاک عراق شده بودند هم اکنون در حال برگشت هستند که همین موضوع بر شلوغی شهر مهران افزوده است این افراد از کمبود امکانات بخش حمل و نقل به ویژه از کوت تا زرباطیه و بالعکس به شدت گلایه دارند.
بر اساس اعلام مسئولان، اعزام زائران به آیین های اربعین در مدت 10 روز انجام می شود ولی بازگشت آنها در کمتر از سه روز صورت می پذیرد که همین موضوع لزوم تدابیر ترافیکی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و بروز حوادث رانندگی را دو چندان کرده است.
با وجود توصیه های مسئولان به زائران برای مدیریت سفر و انتخاب مرزهای شلمچه و چزابه برای بازگشت شان به کشور، باز هم بیشتر زائران به دلیل نزدیکی شهرهای مذهبی عراق به مهران، این مرز را برای ورود به کشور انتخاب می کنند.
هواشناسی استان ایلام نیز برای روزهای پایانی هفته جاری و همزمان با اربعین حسینی در مناطق مختلف پیش بینی بارش باران کرده و از احتمال سیلابی شدن مسیل ها خبر داده است که با توجه با بازگشت تعداد زیادی از زائران از مرز مهران این موضوع می تواند به افزایش گره ترافیکی در جاده مهران به ایلام منجر شود.
بیش از 700 هزار نفر زائر طی 2 هفته گذشته از طریق مرز بین المللی مهران برای شرکت در آیین های اربعین حسینی به عراق عزیمت کرده اند.
پارسال نیز در ایام منتهی به اربعین حسینی بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از پایانه مرزی مهران تردد کردند و پیش بینی می شود این تعداد امسال به 2 میلیون نفر افزایش یابد.
6033/6119/9002

نظر شما