شناسهٔ خبر: 9457042 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

فساد نفتی دامن اردوغان را گرفت

صاحب‌خبر -

بخش اخبار جهان: با فاش شدن روابط پشت پرده خرید نفتی ترکیه از داعش توسط فرزند و داماد اردوغان، فساد نفتی دامن رئیس‌جمهور ترکیه را گرفت تا شرایط وی را پس از قضیه سرنگونی جنگنده روسی، بحرانی‌تر کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، اردوغان با رد موضوع خرید نفت کشورش از تروریست‌های داعش گفت: ترکیه از منابع شناخته شده نفت و گاز می‌خرد و آن کسانی که چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند باید حرفشان را ثابت کنند. وی همچنین گفت: من هرگز با داعش همکاری اقتصادی نکرده‌ام و اگر ثابت شود حاضرم استعفا بدهم.
لازم به ذکر است پوتین روز پنجشنبه درباره ماموریت جنگنده‌های روسی در شمال سوریه گفت که این جنگنده ماموریت داشت کاروان انتقال سلاح از ترکیه به تروریستهای سوریه و همچنین محموله‌های نفتی ارسالی از داعش به ترکیه که شامل دهها نفتکش در مسیری زنجیره‌ای همچون خطوط انتقال نفت بود را هدف قرار دهد و جنگنده‌های ترکیه از همین رو جنگنده روسی را سرنگون کردند.
اردوغان: پوتین جواب تلفن مرا نمی‌دهد
در این میان شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار به طور اختصاصی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مصاحبه کرد. وی در پاسخ به سئوالی در خصوص هدف قرار گرفتن هواپیمای روسی و احتمال در گرفتن جنگ بین دو کشور روسیه و ترکیه گفت: هواپیمای روسی وارد حریم هوایی ترکیه شده بود و به هشدارها توجه نکرده بود.
او همچنین گفت: اگر ترکیه هواپیمای روسیه را مورد شناسایی قرار می‌داد قطعا به شکل متفاوت دیگری عمل می‌کرد.
اردوغان تاکید کرد که برای گفت و گو با پوتین بارها برای تماس تلفنی تلاش کرده است، اما رئیس جمهوری روسیه حاضر به گفت و گو با وی نشده است.
رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرد: من هرگز با سازمان‌های تروریستی همکاری اقتصادی نکرده‌ایم و هرگاه این مسئله ثابت شود، من از سمت خود استعفاء خواهم داد. وی مدعی شد: روسیه در حال حاضر هماهنگ با رژیم سوریه عمل می‌کند و از این رژیم حمایت می‌کند. ایران نیز به همین ترتیب از رژیم سوریه حمایت می‌کند.
بازداشت دو روزنامه نگاری که حمایت نظامی ترکیه از داعش را فاش کردند
از سوی دیگر دادگاهی در ترکیه سردبیر روزنامه جمهوریت و یکی از خبرنگاران این روزنامه به اتهام انتشار گزارش درباره حمایت نظامی آنکارا از داعش بازداشت کرد.
روزنامه جمهوریت ترکیه چندی پیش تصاویری از یک محموله سلاح و مهمات که در کامیون‌هایی برای تروریست‌های داعش در سوریه بارگیری شده بود منتشر کرد.
همزمان با دستگیری این دو روزنامه‌نگار و بالا گرفتن تنش میان روسیه و ترکیه بر سر سرنگونی جنگنده روسیه توسط ترکیه در سوریه، رسانه‌های روسیه تصویری از «بلال»، پسر اردوغان در کنار رهبران داعش منتشر کرده و تاکید دارند که این مساله نشان دهنده روابط نزدیک و مستحکم خانواده اردوغان با داعش است.
در این میان روزنامه «ترود» روسیه روابط تجاری گسترده پسر رئیس‌جمهور ترکیه با گروه تروریستی داعش در فروش نفت عراق و سوریه را علت سرنگون کردن جنگنده روسیه توسط آنکارا اعلام کرد.
داماد اردوغان وزیر انرژی ترکیه شد
در همین حال و در شرایطی که فساد نفتی دامن اردوغان را گرفته، داماد وی به عنوان وزیر انرژی در هیئت دولت جدید این کشور معرفی شده است.
احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، فهرست اعضای هیئت وزیران جدید را اعلام کرد که در میان آنها داماد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، نیز دیده می‌شود. انتصاب داماد اردوغان در سمت وزارت انرژی ترکیه، شایعات دست داشتن اردوغان و خانواده وی در فساد نفتی اخیر را تقویت می‌کند.
فهرست هیئت وزیران در همان روزی منتشر شد که هواپیماهای ترک یک جنگنده روسی را در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه سرنگون کردند.
پیش از این خبرهایی منتشر شده بود که داود اوغلو با عضویت «برات البیرق»، داماد اردوغان، در هیئت دولت جدید مخالف است.
شرایط اردوغان اکنون به گونه‌ای است که باید میان ارائه اسناد اثبات عدم همکاری او و خانواده‌اش با داعش در خرید نفت و استعفای وی از سمت ریاست جمهوری ترکیه، یکی را انتخاب کند.

برچسب‌ها:

نظر شما