شناسهٔ خبر: 9454407 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در تماس تلفني وزراي كشور ايران و عراق آخرين وضعيت زائران اربعين بررسي شد

روزي 300هزار زائر به عراق مي‌روند

روزنامه جوان

تا 4 روز ديگر بيش از 2ميليون زائر به كربلاي معلي مي‌رسند/با نزديك شدن به روز اربعين حركت زائران به سمت مرزها براي ورود به خاك عراق نيز افزايش چشمگيري يافته، به طوري كه در حال حاضر روزانه بيش از 300هزار نفر از مرزها خارج مي‌شوند.

صاحب‌خبر -
با نزديك شدن به روز اربعين حركت زائران به سمت مرزها براي ورود به خاك عراق نيز افزايش چشمگيري يافته، به طوري كه در حال حاضر روزانه بيش از 300هزار نفر از مرزها خارج مي‌شوند. بر همين اساس روز گذشته قائم‌مقام وزير كشور در امور بين‌الملل از تماس تلفني وزير كشور عراق با وزير كشور ايران براي بررسي آخرين وضعيت مرزها و ورود و خروج زائران خبر داد. اين در حالي است كه دولت عراق اعلام كرده به اتباع خارجي در ايران، ويزاي اربعين نمي‌دهد. از مرزها نيز خبر مي‌رسد در مرز مهران به علت تجمع و تراكم جمعيت، كار انتقال زائران با مشكل مواجه شده است، به همين دليل سفير ايران در عراق تأكيد كرد مسافران اربعين، حتي‌الامكان براي ورود به عراق، به مرزهاي چذابه و شلمچه مراجعه كنند.
***
روز گذشته محمد سالم الغبان، وزير كشور عراق با عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور، تلفني مذاكره كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، در ابتداي اين تماس تلفني، وزير كشور عراق به بخشي از اقدامات دولت عراق براي تسهيل در روند صدور رواديد، تردد زائرين ايراني و تمهيدات لازم در جهت تأمين امنيت زائرين اشاره و از اقدامات جمهوري اسلامي ايران در مديريت اعزام تدريجي زائران و جلوگيري از تردد افراد فاقد مدارك قانوني و به ويژه گذرنامه و رواديد قدرداني كرد.
سالم الغبان، وزير كشور عراق درخواست كرد كه به منظور امكان ارائه خدمات و تأمين امنيت زائران، انجام اقدامات كنترلي در مرزها، از سوي نيروهاي دو كشور افزايش يابد.
وزير كشور عراق تأكيد كرد: «نيروهاي ارتش، پليس و مرزبانان عراق براي تأمين هر چه بهتر امنيت مراسم اربعين، مصمم به كنترل كامل مرزها و جلوگيري از تردد افراد غيرمجاز از مرزهاي اين كشور هستند.»
رحماني فضلي، وزير كشور نيز در اين مذاكره، ضمن تشكر از اقدامات دولت و ملت عراق در زمينه صدور رواديد، فراهم كردن ساير تسهيلات و ميزباني از زائران ايراني، آمادگي كشورمان را براي كمك‌رساني هر چه بيشتر اعلام و به همتاي عراقي خود خاطرنشان كرد: پليس و مرزباني جمهوري اسلامي ايران، همچون گذشته از تردد افراد غيرمجاز به داخل خاك عراق جلوگيري مي‌كند.
رحماني‌فضلي همچنين از وزير كشور عراق خواست تا صدور رواديد براي متقاضيان سفر به عتبات عاليات، توسط نمايندگي‌هاي مستقر آن كشور در ايران، با سرعت بيشتري انجام شود.
 
ثبت نام ادامه دارد
دولت عراق به اتباع خارجي در ايران، ويزاي اربعين نمي‌دهد.
اين خبري بود كه رئيس سازمان حج و زيارت عنوان كرد و از زائران ايراني خواست براي رفتن به كربلا مرزهاي شلمچه و چذابه را انتخاب كنند.
سعيد اوحدي در مورد وضعيت مرز مهران براي عبور زائران اربعين گفت: «در حال حاضر وضعيت مرز طبيعي است، اما در مجموع مرز مهران نسبت به دو مرز چذابه و شلمچه محل عبور تعداد بيشتري از زائران است و شهروندان معمولاً اولويت اول خود را اين مرز انتخاب مي‌كنند.
وي گفت: «تا اين لحظه بيش از يك ميليون زائر ايراني وارد عراق شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود تا شامگاه جمعه تعداد زائران ايراني در عراق به يك ميليون و ۳۰۰‌هزار نفر برسد.»
طي چند روز اخير و در فضاي مجازي شايعه‌اي مبني بر لغو صدور رواديد اربعين از سوي دولت عراق منتشر شده بود كه رئيس سازمان حج و زيارت در اين باره گفت: «اين شايعه به هيچ وجه صحت ندارد و دولت عراق اعلام كرده كه تا آخرين روز ويزا براي زائران صادر مي‌شود و ما نيز به همين دليل ثبت‌نام در سامانه سماح را تمديد كرده‌ايم.»
 
رفع مشكل اپراتورهاي عراق توسط ايران
روز گذشته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از آمادگي اين وزارتخانه براي حل مشكلات اپراتورهاي كشور عراق به منظور تسريع در خدمات رساني حوزه ارتباط تلفني به زائران ايراني خبر داد.
محمود واعظي كه براي بازديد از پايانه مرزي مهران به اين منطقه سفر كرده بود با بيان اينكه اختلال‌هاي به‌وجود آمده در برقراري ارتباط زائران ايراني مربوط به اپراتورهاي عراق است، تأكيد كرد كه در داخل كشور هيچ مشكلي نداريم.
وي اظهار كرد: «در تلاشيم طي روزهاي آينده اختلال ارتباطي زائران ايراني را برطرف كنيم، براي حل مشكلات ارتباطي زائران فردا (شنبه) هيئتي از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با حضور نمايندگان اپراتورهاي همراه اول، ايرانسل و رايتل به عراق سفر مي‌كنند.»
واعظي ادامه داد: «هنگامي كه جمعيت بسيار عظيم در يك منطقه كوچك با امكانات محدودي كه اپراتورهاي عراقي دارند، جمع مي‌شوند، اختلال‌هايي به‌وجود مي‌آيد اما بايد براي افزايش امكانات زيرساختي تلاش كرد.»
 
بيماري خاصي وجود ندارد
در مورد وبا يا هر بيماري ديگر جاي نگراني وجود ندارد زيرا اقدامات لازم انجام شده و در صورتي كه بيماري قابل انتقال و نگران‌كننده‌اي نيز وجود داشته، اكنون تحت كنترل است.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با عنوان كردن مطلب فوق و با اشاره به نظارت وزارت بهداشت بر اماكن توزيع مواد غذايي و آشاميدني موجود در مسير زائران اربعين حسيني واقع در مرز ايران و عراق گفت: «ارائه خدمات بهداشتي درماني به زائران اربعين از طريق دانشگاه علوم پزشكي، جمعيت هلال‌احمر، شهرداري تهران و بسيج جامعه پزشكي در حال انجام است، به‌طوري‌كه در مسير ارتباطي ايلام - مهران به فاصله هر پنج كيلومتر يك پايگاه امدادي هلال‌احمر و تعداد قابل‌توجهي اتوبوس آمبولانس و آمبولانس مستقر شده و پنج درمانگاه نيز در پايانه مرزي مهران داير شده است.»
دكتر سيد‌حسن هاشمي با تأكيد بر استفاده مردم از آب‌هاي بسته‌بندي شده تأكيد كرد: «مردم به بسته‌بندي مواد غذايي و امكان آلودگي آن بايد دقت داشته باشند زيرا در اين ايام دسترسي به مراكز درماني در عراق آسان به نظر نمي‌رسد لذا پيشگيري شرط عقل است.»
لازم به ذكر است در ايام اربعين چهار دستگاه خودروي فرماندهي ارتباطات جمعيت هلال احمر در عراق حضور دارد و با هماهنگي وزارت بهداشت 30 نيروي مبارزه با بيوتروريسم نيز هماهنگ با نيروهاي هلال احمر فعاليت خواهند كرد.
در همين راستا، رئيس جمعيت هلال احمر در بازديد از پايگاه‌هاي مرزي هلال احمر با تأكيد بر اينكه 70 پايگاه ثابت، سيار و موقت اين جمعيت در ايام اربعين به هموطنان خدمات رساني مي‌كنند، گفت: «اين پايگاه‌ها به صورت 24ساعته فعال هستند و خدمات امدادي لازم را به زائران ارائه مي‌كنند.»
دكتر سيداميرمحسن ضيائي يادآور شد: «يك‌هزار امدادگر به همراه 20 دستگاه آمبولانس و تعداد زيادي موتور آمبولانس انجام عمليات امدادي زائران اربعين حسيني در مرزهاي مهران، شلمچه و چذابه را بر عهده دارند و پوشش امداد هوايي مرزهاي بين‌المللي نيز به وسيله پنج بالگرد صورت مي‌گيرد.»
لازم به ذكر است با توجه به اينكه اسكان زائران وظيفه جمعيت هلال احمر نيست، اما از سوي اين جمعيت 200 دستگاه چادر در مرز مهران به منظور اسكان زائران تدارك ديده شده است.
همچنين مسئوليت ارائه خدمات درماني در كشور عراق و در عتبات عاليات در ايام اربعين حسيني نيز با جمعيت هلال احمر ايران است، البته ساير نهادهاي خدمات رسان نيز با هماهنگي اين جمعيت مي‌توانند خدمات درماني ارائه دهند.
در همين راستا 85 تن دارو و تجهيزات درماني از سوي هلال احمر ايران به عراق ارسال شده. اين در حالي است كه ملزومات بهداشتي و درماني به منظور ارائه خدمات درماني به زائران اربعين حسيني اعم از ايراني و غير ايراني است.

نظر شما