شناسهٔ خبر: 9436972 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پوتین: رهبران ترکیه عمدا روابط مسکو- آنکارا را به سمت بن بست میبرند

صاحب‌خبر -
رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، رهبران ترکیه عمدا تلاش می‌کنند تا روابط مسکو و آنکارا را به بن‌بست بکشانند.
ولادیمیر پوتین میگوید که رهبران ترکیه عمدا تلاش میکنند روابط مسکو-آنکارا را به بن بست بکشانند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، رئیس‌جمهوری روسیه در موضع‌گیری جدید خود در خصوص سرنگونی جنگنده سوخو24 روسی برفراز سوریه توسط جنگنده‌های اف 16 ترکیه گفت: این اقدامی غیرقابل توجیه و خنجری فریب‌کارانه بود که از پشت خوردیم؛ آن هم از کسانی که تصور می‌کردیم شرکای ما و متحدان ما در مبارزه علیه تروریسم هستند.

وی افزود: به نظر می‌رسد دولت ترکیه عمدا تلاش می‌کند تا روابط میان دو کشور را به بن‌بست بکشاند. ما از این بابت متأسفیم.

روز سه‌شنبه گذشته دو فروند اف-16 ترکیه به جنگنده سوخو 24 روسیه در مرز سوریه حمله کرده و آن را بر فراز خاک سوریه هدف قرار دادند. یکی از دو خلبان این جنگنده کشته شد و خلبان دیگر دیروز چهارشنبه پس از 12 ساعت عملیات نجات و امداد، نجات داده و به پایگاه حمیمیم در لاذقیه منتقل شد. وی اعلام کرده که این جنگنده روسی به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ترکیه نشده و آنکارا نیز پیش از انجام این حمله هیچ هشداری به سرنشینان این جنگنده سوخو24 نداده است.

ترکیه مدعی است که این جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده و این اقدام تنها دفاع از امنیت ملی ترکیه بوده است.  مسکو از این اقدام آنکارا به شدت خشمگین است و اعلام کرده که از این پس تمام جنگنده‌های روسی در سوریه با پوشش کامل هوایی به انجام عملیات علیه مواضع تروریست‌ها خواهند پرداخت.

روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با استقرار سامانه پدافند هوایی اس-400 در پایگاه حمیمیم سوریه موافقت کرد و امروز این سامانه در سوریه مستقر شد. علاوه براین منابع نظامی از استقرار یک فروند ناوشکن مجهز به موشک‌های کروز هدایت شونده و سامانه اس-300 در سواحل لاذقیه خبر دادند.

برچسب‌ها:

نظر شما