شناسهٔ خبر: 9427097 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نوحه «مشایه» در گوش مرزهای خوزستان

صاحب‌خبر -

 رسول عوده‌زاده|  امسال هم عاشقان، کربلا را چشم‌انتظار نمی‌گذارند.  مشایه یا همان زائران پیاده اربعین فوج فوج و فرد فرد به راه افتاده‌اند.  گویی مغناطیسی آنها را به سمت خودش می‌کشاند.  زائران این طرف مرز قرار است پرشکوه‌ترین اربعین تاریخ را در کنار میلیون‌ها زائر آن طرف مرز در کربلای معلی برگزار کنند.  چزابه و شلمچه معبر این عاشقان بیش از پیش به صف ایستاده‌اند.  در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و برنامه‌ریزی‌ها فشرده‌تر و منظم‌تر از قبل شده است.  شاید پس از آیین اربعین امسال ناصر تقوایی به فکر ساخت مستند به‌روزتری از اربعین آن‌هم در جنوب غربی کشور بیفتد.
«طریق الحسین» که از خروجی اهواز آغاز می‌شود و از عین 2، حمیدیه، کوت سیدنعیم، ابوحمیظه، سوسنگرد و بستان می‌گذرد تا به مرز چزابه برسد، غوغایی به پاست.  انواع و اقسام سفره‌ها پهن است.  عطر قهوه عربی و چای غلیظ شیرین فضا را پر کرده است.  در خانه‌ها و موكب‌هاي مردم به روي شما باز است.  روحيه مردم اين گونه است.  يك نوع مشاركت جدي است.  صدای حماسی «باسم الکربلایی» گوش‌ها را پر می‌کند.  یاد جابربن عبدالله الانصاري و عطيه العوفی نخستين زائران اربعين در طول مسیر در ذهن‌ها تداعی می‌شود.   سيل حركت زوار ايراني از سه گذرگاه تعیین شده به سمت عتبات عالیات روزبه‌روز شدت بیشتری می‌گیرد.  پایانه مرزی چزابه و در بخش عراقی آن یعنی گذرگاه الشیب اما خدمات‌رسانی بیشتر و بهتر از‌ سال گذشته درحال انجام است.   حرکت زائران اربعين حسيني در سه مرز چزابه، شلمچه و مهران، به صورت روان ادامه دارد و همکاري مردم با مجموعه نيروي انتظامي بسيار مناسب است.
فرمانده ناجا در نشست هماهنگي نيروهاي انتظامي و مرزباني در پايانه مرزي چزابه در جنوب غرب خوزستان با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اين‌که زيرساخت‌هاي لازم در پايانه‌هاي مرزي نسبت به سال‌هاي گذشته بسيار بهتر شده، امسال با کمترين مشکل در تردد آسان زائران اربعين حسيني در مسيرهاي منتهي به مرزها روبه‌رو هستيم.
سردار «حسين اشتري» همکاري مسئولان عراقي با مرزبانان و ماموران پليس را به منظور تسهيل در تردد اربعين حسيني بسيار خوب و مطلوب توصيف کرد و گفت: دولت عراق همکاري خوبي با ما دارد و تلاش مي‌شود تردد زائران حسيني با تعامل و همکاري دوسويه به بهترين وجه انجام شود.  او با اشاره به اين‌که مشکلات صدور ويزا در روزهاي آينده کاهش خواهد يافت، اظهار کرد:  وزارت کشور و امور خارجه کشورمان درحال پيگيري اين مشکل هستند تا تراکم جمعيت براي گرفتن ويزا در مناطق مرزي به حداقل برسد.  فرمانده نيروي انتظامي کشور هماهنگي و تعامل دستگاه‌هاي اجرايي و ماموران پليس در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه را بسيار مطلوب توصيف و ابزار اميدواري کرد در روزهاي آينده که موج جديد زائران اربعين حسيني بيشتر مي‌شود، مشکلات به حداقل خود برسد.  با اقدام‌هايي که از ماه‌ها پيش انجام شده، شاهد هستيم که امسال براي سومين‌ سال متوالي تردد زائران با حداقل مشکلات انجام مي‌شود.

 آخرین آمار زائران ایرانی
در يک هفته اخير 60‌هزار زائر اربعين حسيني از طريق پايانه مرزي چزابه راهي نجف و کربلا شدند.  مدير کل حج و زيارت خوزستان با اشاره به روند رو به افزايش کاروان‌هاي اربعين حسيني از مرز چزابه افزود:  از دوم آذرماه روند اعزام کاروان‌هاي اربعين حسيني از مرز بين‌المللي چزابه واقع در 110 کيلومتري شمال غرب اهواز به کربلا و نجف افزايش یافت.  ناصر حويزاوي افزود:  همه زائران با انجام تشريفات قانوني ازجمله گذرنامه و رواديد معتبر اجازه خروج از کشور را دارند، در غير اين صورت خروج از مرز چزابه امکان‌پذير نيست.
او به زائران اربعين حسيني تاکيد کرد:  قبل از رسيدن به مرز چزابه رواديد و گذرنامه‌هاي خود را از شهرهاي سوسنگرد، اهواز و دفاتر نمايندگي کشور عراق در خرمشهر و کنسولگري عراق در اهواز تهيه کنند.  مدير کل حج و زيارت خوزستان پيش‌بيني کرد: موج جديد اعزام کاروان‌هاي اربعين حسيني از شنبه آينده در دو مرز چزابه و شلمچه به اوج خود برسد.
 ممنوعیت تردد خودروهای شخصی
ممنوعیت تردد خودروهای شخصی زائران اربعین حسینی از روز دوشنبه به منظور تسهیل در تردد زائران و جلوگیری از ترافیک در محدوده پایانه مرزی چزابه اعمال شد.
فرمانده انتظامی شهرستان دشت آزادگان با اعلام این خبر گفت:  خودروهای سبک و سنگین زائران اربعین حسینی در محدوده توقفگاه خودرو شهرداری بستان در 20 کیلومتری پایانه مرزی چزابه متوقف شده و اجازه ادامه حرکت به سمت پایانه داده نمی‌شود.
سرهنگ حامد غریبی در پایانه مرزی چزابه افزود: تنها خودروهایی که دارای برچسب خودروی تردد از سوی اداره کل حج و زیارت خوزستان داشته باشند، می‌توانند تا پایانه مرزی چزابه تردد کنند. ماموران انتظامی از تردد خودروهای فاقد برچسب ویژه تردد جلوگیری و آن را به توقفگاه خودروی شهرداری بستان هدایت می‌کنند.
مواکب خودجوش
خدمات‌رسانی و پذیرایی به زائران اربعین حسینی توسط 105 موکب مردمی به صورت خودجوش انجام می‌شود.   شهردار معنوی چزابه دراین‌باره گفت: 90‌درصد کار پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز چزابه توسط مردم و هیأت‌های عزاداری انجام می‌شود. خدمات‌رسانی و پذیرایی به زائران اربعین حسینی توسط 105 موکب مردمی به طول یک‌و‌نیم کیلومتر در اطراف مرز چزابه به صورت خودجوش انجام می‌شود.
محمد صفری در مرز چزابه اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های خدمات‌رسانی در مرز چزابه، کار ساماندهی زیرساخت‌ها را انجام می‌دهند، ولی نقش مشارکت‌های مردمی بسیار برجسته و پررنگ است.  زیرساخت‌های لازم ازجمله آب، برق، جاده و امکانات لازم در پایانه مرزی چزابه فراهم شده و مشکل خاصی وجود ندارد.  وی که معاون شهردار اهواز است، با اشاره به روند کند صدور روادید در سوسنگرد و اهواز ابراز امیدواری کرد:  در روزهای آینده با تهیه تجهیزات جدید، روند صدور روادید سرعت پیدا کند.
 افزایش اتوبوس
همچنین به گفته مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز، 20 دستگاه اتوبوس به ناوگان جابه‌جایی زائران اربعین حسینی در مرز چزابه افزوده شد.  «محمد رستم‌منش» دراین‌باره گفت: با پیوستن این تعداد اتوبوس، ناوگان اتوبوسرانی اهواز که به زائران اربعین حسینی در مرز چزابه خدمات‌رسانی می‌کند، به 70 دستگاه رسید.  اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز در دو نقطه پایانه مرزی چزابه و توقفگاه خودروی شهرداری بستان برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی فعالیت خواهد کرد.
او افزود: در این مدت بیش از یک‌هزار و 620 سرویس برای جابه‌جایی زائران انجام شده است.  ناوگان فعال در مرز چزابه تا سه روز پس از روز اربعین حسینی در منطقه مرزی چزابه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 توجه به هشدارهای پلیس
استاندار هرمزگان نیز از مرز چزابه و الشیب عراق بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه خدمات ارایه شده توسط مواکب حسینی و دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.  جاسم جادری خدمات ارایه شده در این مرز را بسیار مطلوب دانست و از زوار اربعین خواست تا به هشدارهای پلیس توجه و نکات قانونی و امنیتی لازم را رعایت کنند.   پایانه مرزی چزابه در شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان و در 110 کیلومتری اهواز واقع است.

 

نظر شما