شناسهٔ خبر: 9421395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاوروف: سقوط جنگنده روسی دسیسه ای از قبل برنامه ریزی شده بود

مسکو – ایرنا – 'سرگئی لاورف' وزیر امور خارجه روسیه اقدام روز گذشته (سه شنبه) ارتش ترکیه در ساقط کردن جنگنده سوخو 24 مسکو را که در خاک سوریه سقوط کرد، «دسیسه از قبل برنامه ریزی شده با اهداف ضد روسی» توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، لاوروف امروز در نشست خبری مشترک با «ولید المعلم» همتای سوری خود در مسکو پس از مذاکرات دو جانبه، اظهار کرد: به نظر نمی رسد هدف قرار دادن جنگنده روسی تنها یک حادثه و اتفاقی بوده باشد بلکه به نظر می رسد تحریکی از پیش طراحی شده بوده است. زیرا شباهت بسیار زیادی به رفتارهای دسیسه جویانه دارد.
وزیر امور خارجه روسیه این اقدام ترکیه را یک «رفتار خصمانه » خواند و گفت: این رفتار خصمانه ترکیه به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
وی اظهار داشت: هر چند قصد جنگ با آنکارا را نداریم، ولی مسائلی در قبال حکومت ترکیه وجود دارد و همزمان اعلام می کنیم که روابط ما با مردم این کشور تغییر نکرده است.
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: ارتش روسیه بنا به درخواست سوریه در این کشور حضور دارد. دولت قانونی و مشروع سوریه مشغول جنگ با گروه های تروریستی است.
لاوروف گفت: فکر می کنم نقطه مشترک همه باید جنگ علیه تروریسم باشد؛ بنابراین ما تمامی روابطمان را با ترکیه بازبینی می کنیم و آنچه را که روز گذشته رخ داد، مورد بازبینی قرار می دهیم.
وزیر امور خارجه روسیه در عین حال اضافه کرد: اما نمی توان آنچه را روز گذشته رخ داد، بدون پاسخ گذاشت و حتما واکنشی خواهد بود.
لاوروف همچنین گفت: سعی می شود تا مشکل جدیدی برای شهروندان روسی بوجود نیاید و از اتباع این کشور (روسیه) خواسته شده است به ترکیه به دلیل خطرات زیادی که وجود دارد، سفر نکنند.
لاوروف گفت که هم اکنون سرگرم تهیه پیشنهاداتی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هستیم و این رئیس جمهوری روسیه است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
وی اظهار داشت که روسیه آماده است اطلاعات در دسترس پرواز هواپیمای سوخو 24 ساقط شده توسط ترکیه را ارائه کند.
وی با بیان اینکه تروریست ها از خاک ترکیه برای عملی کردن اهداف خود استفاده می کنند، از پیشنهاد «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه برای بستن مرزهای ترکیه با سوریه با هدف قطع مسیر ارتباطی تروریست ها پشتیبانی کرد.
لاوروف همچنین از ابراز تمایل «فریدون سینیر اوغلو» وزیر خارجه این کشور برای دیدار وزیران خارجه دو کشور در حاشیه نشست های بین المللی خبرداد.
وی در واکنش به اقدام ترکیه در سقوط جنگنده روسی، برنامه نشست شورای راهبردی دو کشور را که قرار بود امروز در استانبول برگزار شود، لغو و درباره احتمال برگزاری آن در آینده نیز سکوت کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، لاوروف و ولیدالمعلم در مذاکرات خود در مسکو، آخرین تحولات مربوط به بحران این کشور، سقوط هواپیمای روسی، ادامه همکاری نیروهای مسلح دو کشور علیه تروریست ها به ویژه داعش که از حدود دو ماه پیش آغاز شده و همچنین مذاکرات حل سیاسی این بحران را بررسی کردند.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز ضمن تاکید بر اینکه سرنگونی جنگنده سوخو-24 نیروی هوایی روسی بر فراز سوریه توسط ارتش ترکیه، نقض آشکار قوانین بین المللی است، از تجمع و فعالیت تروریست های ضدسوری نزدیک خاک این کشور انتقاد کرد.
وی افزود: بسیار دوست داشتیم تروریست ها در فاصله دورتری از مرز ترکیه با سوریه حضور داشته باشند، اما این نارحت کننده است که دوست دارند نزدیک خاک ترکیه مستقر شوند.
روسیه سخنان مقامات ترکیه را مبنی بر اینکه جنگنده روسی به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده است، رد و اعلام کرده که بررسی اطلاعات پروازی و نقشه های ثبت شده ماهواره ای نشان می دهد که این ادعا نادرست است.
اقدام ترکیه سبب ایجاد تنش در روابط تیره این کشور و غرب با روسیه شده است.
یک فروند جنگنده سوخو-24 روسیه روز گذشته (سه شنبه) برابر با سوم آذرماه، توسط ترکیه هدف قرار گرفت و در سوریه سقوط کرد. رئیس جمهوری روسیه روز گذشته در دیدار با شاه اردن و در واکنش به این خبر گفت:همدستان تروریست ها از پشت خنجر زدند.
پوتین افزود: سقوط هواپیمای روس، پیامدهای جدی در روابط با ترکیه خواهد داشت.
اروپام **1302**391**1516**1485 **1572

نظر شما