شناسهٔ خبر: 9418776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرنگون کردن جنگنده؛ اقدام تحریک آمیز ترکیه

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، لاوروف افزود: انتشار تصاویر مختلف از سرنگون شدن جنگنده روسی این مسئله را ثابت می کند  که این حادثه از قبل برنامه ریزی شده بود.

ترکیه جنگنده ما را پس از بمباران تانکرهای نفت داعش سرنگون کرد

وی گفت: صدها فرد مسلح در مناطقی که هدف حملات هوایی قرار گرفت، حضور داشتند.

لاوروف افزود: آنچه روز گذشته رخ داد به علت حملات هوایی ما به تانکرهای نفت داعش در این مناطق است.

ترکیه هواپیمای روسی را درحریم هوایی سوریه سرنگون کرد

وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: ناتو برای سرپوش گذاشتن بر اقدام ترکیه در حریم هوایی سوریه تلاش می کند.

لاوروف گفت: هواپیمای روسی در داخل حریم هوایی سوریه در فاصله چهار کیلومتری از مرزهای ترکیه پرواز می کرد.

وی خاطر نشان کرد: ترکیه می گوید هواپیمای روسی هفده ثانیه در حریم هوایی ترکیه پرواز کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه برای توجیه سرنگون کردن این بمب افکن تلاش کرد و گفت: آنکارا نمی دانست این جنگنده متعلق به روسیه است. ما با ترکیه نخواهیم جنگید و روابط با ملت ترکیه تغییر نخواهد کرد.

در روابط با ترکیه بازنگری می‌کنیم

وزیر امور خارجه روسیه افزود: امیدواریم سرنگون کردن هواپیمای روسیه به بهانه ای برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه تبدیل نشود.

لاوروف گفت: ما به صورت جدی در روابط با ترکیه بازنگری خواهیم کرد. تروریست ها از خاک ترکیه برای حملات در سوریه استفاده می کنند.

نمی‌توانیم اقدام ترکیه را بدون پاسخ بگذاریم

وی افزود: نمی توانیم سرنگون کردن هواپیمای جنگی روسیه را بدون پاسخ بگذاریم.

لاوروف گفت: ما از شهروندان خود می خواهیم تا به ترکیه سفر نکنند که این مسئله به علت فعالیت گروه های تروریستی متعدد در خاک این کشور است.

ترکیه پایگاهی برای تروریست‌ها برای عملیات درسوریه است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: تروریست ها از خاک ترکیه برای آماده شدن عملیات در سوریه استفاده می کنند.

لاوروف افزود: ما در توافقنامه های شراکت با ترکیه تجدیدنظر خواهیم کرد. نمایندگان ناتو در اتحادیه اروپا برای دروغ گفتن درباره سرنگون کردن هواپیمای نظامی روسیه تلاش می کنند. ترکیه هشدارهایی برای ما درباره نقض حریم هوایی این کشور ارسال کرد، اما هواپیما در داخل حریم هوایی سوریه بود. هیچ برنامه ای برای سفر رسمی بین ترکیه و روسیه وجود ندارد.

فقط سوریها می توانند درباره سرنوشت اسد تصمیم گیری کنند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری در مسکو افزود: فقط سوریها می توانند درباره سرنوشت کشورشان از جمله بشار اسد تصمیم گیری کنند. هیئت مشترکی از مخالفان سوریه در گفتگوهای مسکو شرکت خواهند کرد.

لاوروف گفت: باید دیگر گروه های مسلح مانند جبهه النصره و احرار الشام هم مانند داعش هدف قرار بگیرند. اردن برای مشخص کردن گروه های تروریستی تلاش می کند، اما این کار دشوار است. باید فهرست مشترکی از گروه های تروریستی در سوریه مشخص شود که مشمول آتش بس نخواهند بود.

وی افزود: ترکیه به تعهدات خود مانند دیگر اعضای ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا عمل نمی کند. حتی عبور از مرزها به گفته طرف ترکیه ای، توجیهی برای سرنگون کردن هواپیمای سوخو نیست. می خواهند از حمله به هواپیمای ما به عنوان عاملی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه استفاده کنند.

سرنگون کردن هواپیمای روسی برگفتگوهای وین تاثیر خواهد داشت

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری در مسکو گفت: سرنگون کردن هواپیمای روسی بر گفتگوهای وین درباره سوریه تاثیر خواهد داشت.

لاوروف افزود: بعضی از شرکای ما خبر دادند، ترکیه کمین هوایی برای این بمب افکن روسی گذاشته بود. استفاده از خاک ترکیه برای فعالیت های آموزشی و مالی تروریست ها مسئله بسیار خطرناکی است.

وی خاطر نشان کرد: اوباما به درخواست فرانسوا اولاند برای بستن مرزهای ترکیه و سوریه برای جلوگیری از عبور تروریست ها پاسخ مثبت نداد.

مسکو از شورای امنیت درخواست خواهد کرد اطلاعات مربوط به چگونگی تامین هزینه مالی تروریست ها را بررسی و درباره آن تحقیق کند.



نظر شما