شناسهٔ خبر: 9418562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیلیپین: از سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه نگرانیم/ خویشتندار باشید

کوالالامپور – ایرنا - فیلیپین روز چهارشنبه با ابراز نگرانی از سرنگونی یک جنگنده روسی توسط ترکیه، خواستار هوشیاری و خویشتنداری تمام طرف ها در این حادثه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه ای که در تارنمای این وزارتخانه منتشر شد، اعلام کرد مانیل از سرنگونی جنگنده سوخو روسیه توسط ترکیه نگران است و وضعیت را از نزدیک تحت نظارت دارد.
روسیه با سقوط جنگنده اش توسط ارتش ترکیه در خاک سوریه، تدابیر شدید پیشگیرانه را برای تکرار چنین واقعه ای اتخاذ کرده و قرار است سامانه 'اس 400' پیشرفته ترین سامانه موشکی ارتش خود را در سوریه مستقر کند.
وزارت امور خارجه فیلیپین تاکید کرد 'ما می خواهیم همه طرف ها به سرعت هماهنگی ها را افزایش دهند تا از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود'.
نیروی هوایی روسیه در جریان 57 روز عملیات ضد تروریستی با همکاری ارتش سوریه تاکنون نزدیک به شش هزار مقر و پایگاه تروریست ها به ویژه داعش را در این کشور نابود کرده است و از سوی دیگر هواپیماهای ائتلاف آمریکایی نیز در آسمان سوریه عملیات نظامی انجام می دهند.
ناظران می گویند: این حادثه و درگیری روسیه با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی 'ناتو' که ترکیه نیز عضو آن است می تواند تلاش های بین المللی برای شکست شبه نظامیان داعش در سوریه و عراق را تضعیف کند.
ارتش ترکیه روز گذشته اعلام کرد: دو فروند جنگنده اف 16 این کشور در پی نقض حریم هوایی ترکیه از سوی جنگنده روسی و بی اعتنایی به 10 بار هشدار در ظرف پنج دقیقه، ساقط شد.
'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه نیز در نشستی خبری اعلام کرد که بمب افکن سوخو 24 هیچ خطری برای ترکیه نداشته و ماموریت آن بمباران مواضع داعش بوده است.
پوتین نقض حریم هوایی ترکیه را رد کرد و این اقدام ترکیه را 'خنجری از پشت' توصیف کرد.
وی هشدار داد: این حمله می تواند عواقبی جدی برای دو کشور روسیه و ترکیه در پی داشته باشد.
آساق**1611

نظر شما