شناسهٔ خبر: 9412813 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روسیه سامانه اس 400 خود را به سوریه می‌برد

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که روسیه سیستم دفاع هوایی اس 400 خود را در پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه سوریه مستقر می‌کند.

صاحب‌خبر -

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که روسیه سیستم دفاع هوایی اس 400 خود را در پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه سوریه مستقر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از اسکای نیوز عربی، تصمیم دولت روسیه بعد از سرنگونی جنگنده این کشور توسط ترکیه صورت می‌گیرد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در جلسه ستاد فرماندهی در وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر هم‌چنین گفت، یکی از خلبانهای جنگنده ساقط شده روسیه در عملیات مشترک ارتش روسیه و سوریه نجات یافته است.

در همین حال یکی از مقامات ارشد ستاد کل ارتش روسیه ضمن محکوم کردن حمله به جنگنده‌ روسی در حریم هوایی سوریه توسط یک جنگنده ترکیه، اعلام کرد، مسکو در حال حاضر قصد دارد برنامه‌های جدیدی را با هدف تقویت امنیت پایگاه هوایی کشورش در سوریه به ویژه برای تقویت دفاع هوایی‌اش اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، ژنرال سرگئی رودسکوی، یکی از مقامات ارشد ستاد کل ارتش روسیه حمله به هواپیمای روسی، در حریم هوایی سوریه توسط یک جت جنگنده‌ ترکیه‌ای را به عنوان نقض جدی قوانین بین‌المللی محکوم کرد.

وی تاکید کرد: جنگنده سوخوی 24 روسیه در خاک سوریه ساقط شده و محل سقوط چهار کیلومتر از مرز ترکیه فاصله دارد.

رودسکوی افزود: این جنگنده روسی حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده بود. به علاوه براساس اطلاعات رادار فرودگاه نظامی حمیمیم این جت جنگنده ترکیه بوده که در حقیقت برای حمله به هواپیمای روسی وارد حریم هوایی سوریه شده بود.

این مقام ادامه داد: این جت جنگنده ترکیه برای برقراری ارتباط با خلبان‌های روسی پیش از حمله به این بمب افکن هیچ تلاشی نکرده است. ما معتقدیم این حمله با یک موشک کوتاه برد هدف یاب مادون قرمز صورت گرفته است. براساس آنچه که تجهیزات ما ثبت کرده‌اند، جت جنگنده ترکیه برای برقراری ارتباط سمعی یا بصری با خلبانهای ما هیچ تلاشی نکرده است، سوخوی SU-24 توسط یک موشک برفراز خاک سوریه هدف گرفته شده است.

روسیه در حال حاضر قصد دارد تا برنامه‌های جدیدی را با هدف تقویت امنیت پایگاه هوایی کشورش در سوریه به ویژه برای تقویت دفاع هوایی اجرا کند.

رزم ناو "مسکو" روسیه مجهز به موشک هدایت شونده و سیستم دفاع هوایی "فورت" مشابه S-300 در سواحل استان لاذقیه مستقر خواهد شد.

ژنرال سرگئی رودسکوی گفت: ما هشدار می‌دهیم که هر هدفی که یک تهدید بالقوه محسوب شود، نابود خواهد شد.

رزم ناو "مسکو" مجهز به موشک هدایت شونده، کشتی سرفرماندهی یگان دریای سیاه روسیه و یکی از دو بزرگترین کشتی این یگان است. این رزم ناو در سواستوپل مستقر بود اما در تابستان سال 2015 میلادی در دریای مدیترانه مستقر شد و به نیروی دریایی روسیه در دریای مدیترانه پیوست.

از 30 سپتامبر سال جاری میلادی اگرچه رزم ناو "مسکو" در دریای مدیترانه مستقر شده اما به عنوان نیروی پیشتیبانی از نیروهای هوایی روسیه در سوریه عمل کرده است.

ژنرال رودسکوی گفت: تمامی روابط نظامی با ترکیه به حالت تعلیق درخواهد آمد.

ترکیه مدعی است که پس از آنکه جنگنده روسی حریم هوایی‌اش را نقض کرده ظرف پنج دقیقه 10 بار به آن هشدار داده و سپس آن را ساقط کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: هیچ کس نباید شک داشته باشد که ما برای جلوگیری از این رویداد نهایت تلاشمان را کردیم. اما همه باید به حقوق ترکیه برای دفاع از مرزهایش احترام بگذارند.

یکی دیگر از مقامات ارشد ترکیه گفت: داده‌هایی که ما در اختیار داریم کاملا واضح و شفاف هستند. دو جنگنده وجود داشتند که به مرز ما نزدیک شدند و ما به آنها هشدار دادیم. اطلاعات ما نشان می‌دهد که این جنگنده‌ها چندین بار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده‌اند و این اقدام آگاهانه صورت گرفته است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما