شناسهٔ خبر: 9412371 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ریابکوف: نیازی به حضور ناتو در تحقیقات پیرامون سقوط سوخو-24 نیست

تهران- ایرنا- 'سرگئی ریابکوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار خود با 'رزا گاتن مولر' معاون کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد: لزومی ندارد 'ناتو' در تحقیقات مربوط به سقوط جنگنده سوخو-24 روسیه حضور یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی 'ایتارتاس'، ریابکوف در دیدار روز گذشته (سه شنبه 3 آذر ماه) خود با گاتن مولر در نیویورک درباره سقوط جنگنده سوخو-24 روسیه به دست ترکیه گفت: به نظر من طرف آمریکایی از جدیت و غیرقابل چشم پوشی بودن چنین حوادثی کاملا آگاه است. روسیه و آمریکا که در سوریه علیه تروریست ها عملیات انجام می دهند، سندی مبنی بر جلوگیری از وقوع چنین حوادث هوایی امضا کرده بودند و بر اساس این سند، ارتش ما مجاز به تبادل اطلاعات با همکاران آمریکایی است. همچنین این سند سایر طرف های حاضر در ائتلاف علیه داعش را از جمله ترکیه نیز دربرمی گیرد.
ریابکوف سند فوق را توافقنامه ای بین دولت ها دانست و حضور 'ناتو' (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را در تحقیقات درباره سقوط جنگنده سوخو-24 روسیه غیرضروری دانست و افزود: نمی توان انتظار داشت ناتو در این خصوص بی طرفانه اظهار نظر کند و بطور مشخص از ترکیه به عنوان متحد خود طرفداری خواهد کرد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین در جمع خبرنگاران گفت: 'روسیه و ایالات متحده (آمریکا) به دنبال افزایش تهدیدات تروریستی، ارتباطات خود را در سطح وزیران امور خارجه افزایش داده اند و کارشناسان نظامی و امنیتی نیز بیش از قبل، با یکدیگر تماس می گیرند و همچنین معاونان وزیران نیز مرتب با هم در تماس اند.'
ریابکوف همچنین افزود: 'حوادث پاریس نشان داد که تروریسم اصلا کاهش نیافته است و افزایش خطرات امنیتی بستری برای همکاری مداوم علیه گروه های تروریستی و برای نابودی داعش و مانند آنها فراهم می کند.
جنگنده روسی «سوخو-24» روز سه شنبه (دیروز) در منطقه ای مرزی در سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه سرنگون شد و به گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، هواپیما با یک موشک هوا به هوا سرنگون شده است. وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام ترکیه در هدف قرار دادن یک هواپیمای جنگی این کشور در سوریه، نشست وزیران خارجه دو کشور در قالب «شورای راهبردی» را لغو و شهروندان روس را از سفر به ترکیه منع کرد.
ژنرال «سرگئی رودسکوی» رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه امروز (چهارشنبه) نیز دراین باره اعلام کرد: 'تمامی داده ها و اطلاعات ماهواره ای و همچنین بررسی های تخصصی قابل دسترسی نشان می دهد که جنگنده هدف قرار داده شده، حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده و براساس مسیر پیش بینی شده در حال انجام عملیات بوده است. اطلاعاتی که ترک ها به آن استناد می کنند درست نیست، زیرا دربرگیرنده ادعای ورود به حریم هوایی ترکیه است، در حالی که چنین واقعیتی وجود ندارد.'
از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داد که آمریکا معتقد است جنگنده روسی در حریم هوایی سوریه سرنگون شده است. این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت که هواپیمای روسی پس از اینکه لحظاتی وارد حریم هوایی ترکیه شد، بر فراز خاک سوریه سرنگون شد. وی گفت که این برآورد بر اساس آثار حرارتی جنگنده روسی است.
مقامات ترکیه روز سه شنبه گفتند جنگنده های اف 16 ترکیه پس از «هشدارهای مکرر»، یک فروند بمب افکن سوخوی 24 روس را که حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود، ساقط کردند.
اروپام**9330**1485**1572

نظر شما