شناسهٔ خبر: 9401738 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

با سرنگونی جت بمب افکن روسی توسط ترکیه، تنش مسکو-آنکارا بالا گرفت

بازی خطرناک ترکیه وهشدار پوتین

صاحب‌خبر -

ارتش ترکیه جنگنده بمب افکن  سوخو24 روسیه را درنزدیکی مرز با سوریه در حومه استان لاذقیه هدف گرفت و سرنگون کرد.برای اولین بار از سال 1950 است که یک هواپیمای روس توسط عضوی از ناتو سرنگون می‌شود.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ترکیه را به  حمایت از تروریست ها و «خنجر زدن از پشت  » به روسیه متهم کرد و گفت: این اقدام آنها پیامد بسیار وخیمی بر روابط روسیه و ترکیه خواهد داشت. پس از این حادثه، عصر دیروز ناتو جلسه اضطراری تشکیل داد.د
اوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه درباره هدف قرار دادن جنگنده روسی گفت:«ترکیه حق دارد علیه هر کسی که مرزهایش را نقض می‌کند، اقدام کند». به گزارش یورونیوز، ستاد مشترک ارتش ترکیه مدعی شده است هواپیمای جنگی روسیه در طول ۵ دقیقه ۱۰ بار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و ۱۰ بار هشدار دریافت کرده است، ادعایی که روسیه آن را رد می کند.
 ولادیمیر پوتین در دیدار با ملک عبدا... دوم، پادشاه اردن در شهر سوچی  در حالی که بسیار عصبانی به نظر می رسید گفت که جنگنده سرنگون شده روسیه در عمق 4 کیلومتری خاک سوریه افتاده و هنگامی که مورد اصابت قرار گرفته، یک کیلومتر از مرز ترکیه فاصله داشته است . طبق اظهارات مقامات امنیتی روسیه می‌توان اثبات کرد که جنگنده این کشور در تمام مدت در حریم هوایی سوریه در پرواز بوده است.  از طرفی، پوتین تاکید کرد که روسیه برای جلوگیری از برخوردهای ناخواسته در آسمان سوریه، توافقنامه‌ای با آمریکا امضا کرده و ترکیه هم عضوی از ائتلاف به رهبری آمریکاست.  
در این میان اسپوتنیک گزارش داد، سفرای ناتو دیروز در بروکسل برای رایزنی درباره سرنگونی جت جنگنده روسیه در محدوده مرز مشترک ترکیه و سوریه دیدار کردند. داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، بعد از حادثه با ناتو ارتباط برقرار کرده بود. رئیس جمهور روسیه با انتقاد از این رفتار گفت:
« آنکارا به جای اینکه با ما تماس بگیرد بعد از این حادثه با شرکایش در ناتو تماس گرفته  و از آنها کمک خواسته آیا ترکیه می‌خواهد ناتو در خدمت داعش حاضر شود؟».
ولادیمیر پوتین با بیان اینکه سقوط جنگنده تبعات جدی بر روابط مسکو-آنکارا خواهد داشت گفت: «مدت هاست که می‌دانیم  مقادیر زیادی نفت و مواد سوختی از مناطق تحت کنترل تروریست های وحشی به ترکیه فرستاده می شود و این تروریست ها از این طریق تأمین مالی می شوند. حالا هم از پشت به ما خنجر زده‌اند و هواپیمای ما را در حال جنگ با تروریست ها بود، سرنگون کرده‌اند.» پوتین همچنین تاکید کرد که پاسخ ما سخت وکوبنده خواهد بود.وزارت دفاع روسیه هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد درحال بررسی گزینه‌های مد نظر جهت پاسخ به اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده روس است.همزمان اردوغان  رئیس جمهور ترکیه به روسیه درباره حمایت از بشار اسد هشدار داد و با لحنی تهدید آمیز گفت اگر روس ها دوستی ترکیه را از دست بدهند بیشتر از این زیان خواهند کرد و هرگونه حمله به ترکیه به مثابه حمله به ناتو خواهد بود.در این میان یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور در سرنگونی جنگنده روسی نقشی نداشته است.دو خلبان روسی که پس از سقوط هواپیمایشان با چتر در حال فرود بودند هدف تیراندازی نیروهای شبه‌نظامی مخالف دولت سوریه قرار گرفتند.
 پیشتر فرمانده شورشیان ترکمن فعال در شمال سوریه تأیید کرد نیروهای تحت امر وی ، خلبان روسی جنگنده ساقط شده سوخو24 روسیه را هنگامی که با چتر نجات در حال فرود بود، کشتند.برخی گزارش ها نیز حاکی از کشته شدن هردو خلبان روسی است.
 

نظر شما