شناسهٔ خبر: 9368220 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شلمچه؛ موکب هایی از جنس عاشقی و خدمت

آبادان-ایرنا-از مسیر میدان مقاومت خرمشهر تا نقطه صفر مرزی، موکب های عاشقی و خدمت برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی راه اندازی شده و میزبانان و موکب داران، زائران را به حضور در این مواکب دعوت می کنند.

صاحب‌خبر -

اربعین حسینی روزی است که اهلبیت امام حسین علیه السلام از شام به سوی مدینه مراجعت کردند و بر اساس روایات، در این روز، جابر بن عبدالله صحابی پیامبر (ص) برای زیارت امام حسین (ع) از مدینه به کربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کند، از این رو عاشقان و ارادتمندان سید و سالار شهیدان، از هر صنف و گروه، از زن و مرد گرفته تا پیرو جوان، خود را برای زیارت اربعین به کربلای معلا می رسانند.
کم کم به زمان موعود می رسیم؛ اربعین حسینی، روزی که زائران حسینی از مدت ها پیش انتظار رسیدنش را می کشیدند.
آیین های اربعین با همه شکوه و فضای معنوی خود، کم کم از راه می رسد و فضای شهرهای کشور به ویژه شهرهای جنوبی استان خوزستان در این ایام، حال و هوای خاصی گرفته است.
بزرگراه ولایت خرمشهر نیز به عنوان جاده متصل کننده خرمشهر به نقطه صفر مرزی، به جاده عاشقی تبدیل شده است و همگان در خدمت به زائران کربلا مایه می گذارند.
بر اساس گفته مسئولان، بیش از 160 موکب و ایستگاه صلواتی در مسیر تردد زائران در مرز شلمچه مستقر شده است و روزانه بیش از 70 هزار پرس غذای گرم در سه وعده بین زائران توزیع می شود.
بر این اساس همچنین، یک فقره پارکنیگ با ظرفیت 15 هزار خودرو ابتدای مسیر شلمچه احداث شده است.
پای در این مسیر که می گذاری، یکی تو را به صرف خرما و نان دعوت دیگری، دیگری اسفند دود می کند، آن یکی کفش های زائران را واکس می زند، گروهی دیگر نان تازه می پزند، میزبان دیگری از زائران کربلا با چای و قهوه عربی میزبانی می کند، گروهی دیگر با آب معدنی خنک از زائران پذیرایی می کند و دیگری نیز سقای زائران شده است.
شهرداری تهران، موکب داران استان فارس و هرمزگان، سپاه قمر بنی هاشم علیه السلام استان چهارمحال وبختیاری، فرمانداری های خرمشهر، آبادان، امیدیه، ماهشهر، شهرداری بندر امام خمینی(ره) و موکب دارانی که برای میزبانی و پذیرایی از زائران حسینی نذر دارند، در این مسیر به زائران ارائه خدمت می کنند.
یک زائر از بوشهر به ایرنا گفت:وقتی به مرز شلمچه نزدیک می شوی حال و هوایی عجیبی بر انسان حاکم می شود از این اینجا بوی کربلا به مشام می رسد.
احمد ریحانی گفت:در طول مسیر مردم با برپایی موکب های عزاداری و خدمت عشق و ولایتمداری خود را به اهل بیت عصمت و طهارت نشان می دهند.
یک زائر شیرازی نیز که ابیات 'دلا کوی حسین عرش زمین است' -'مطاف و کعبه دل ها همین است'-'اگر خیل شهیدان حلقه باشند'-'حسین بن علی، آن را نگین است' را زمزمه می کرد گفت:عشق به سید و سالار شهیدان وصف شدنی نیست.
احمد آشنا افزود:حضور گسترده مردم راهپمایی اربعین پیام روشنی به دشمنان اسلام و تکفیری هاست که هر روز مردم بیگناه را در عراق،سوریه،لبنان و فلسطین به خاک و خون می کشند، تا بدانند مردم با لبیک به رهبر انقلاب آنها را از صحنه ای روزگار محو می کنند.
اما اعضای حسینیه های و موکب های حسینی استان خوزستان در شلمچه حضور فعال دادند، اهالی شهرک طالقانی ماهشهر 'کوره ها' نیز در این بین با برپایی دو موکب از زائران حسینی پذیرایی می کنند.
جابر عساکره مسئول یکی از این موکب ها در شلمچه، می گوید:25 نفر از اعضای این گروه 30 نفره از افرادی است که روزگای نه چندان دور در دام اعتیاد گرفتار شده بودند و اینک با حمایت انجمن معتادان گمنام (NA) از دام اعتیاد رهایی یافته و مشغول خدمت به زائران حسینی هستند.
وی افزود:اعضای موکب 'خدمت بین الحرمین' با عشق به امام حسین و توکل به خدا، بدون کمک از هیچ ارگان دولتی در شلمچه حضور یافته و هر روز با آماده سازی فلافل و میان وعده از زائران پذیرایی می کنند.
امام جمعه شهرک طالقانی نیز با بیان برخی از حوادث اربعین حسینی به خبرنگار ایرنا گفت:اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنان با جابر و بنی هاشم است.
حجت اسلام غضبان معرفی افزود:جابر بن عبدالله انصاری، اولین یا از اولین زائران حضرت سیدالشهداء علیه السلام در اربعین نقل شده است و بر اساس روایات، وقتی جابر به غاضریه رسید در آب فرات غسل کرد، پیراهن پاکیزه ای پوشید، آنگاه قدری از بوی خوش بر سر و بدن پاشید و پابرهنه روانه شد تا نزد سر مبارک امام حسین علیه السّلام ایستاد و قبر امام را زیارت کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در یکی از موکب ها، مردم شهرک طالقانی ماهشهر روزانه برای 800 تا یک هزار زائر در سه وعده صبحانه، نهار و شام از زائران پذیرایی می کنند.
حجت الاسلام معرفی افزود:در هر شیفت کاری 20 نفر از جوانان این شهرک مشغول کار هستند.
مرز بین المللی شلمچه و چذابه از گذرگاه های زائران برای ورود به عتبات عالیات است و پیش بینی می شود در اربعین امسال بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از این دو نقطه به سوی کربلا بروند.
3015/6125

نظر شما