شناسهٔ خبر: 9352138 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عطرچیان:

۲ برابر شدن قیمت بلیط اتوبوس‌ها تا مرز عراق قانونی است

گروه جامعه: دبیر کمیته زیرساخت‌ها، سوخت و حمل و نقل ستاد مرکزی اربعین از قانونی بودن دو برابر شدن قیمت اتوبوس از شهرهای مختلف به سمت پایانه های مرزی ایران و عراق خبر داد و گفت: اگر گران فروشی صورت گیرد پیگیری می کنیم.

صاحب‌خبر -

محمدجواد عطرچیان، دبیر کمیته زیرساخت‌ها، سوخت و حمل و نقل ستاد مرکزی اربعین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأیید افزایش قیمت اتوبوس‌ها از مناطق مختلف کشور تا پایانه‌های مرزی با کشور عراق، گفت: این قیمت‌ها دو برابر شده است.

وی در خصوص دلایل این افزایش گفت: اتوبوس‌هایی که مشتاقان مراسم اربعین را به مرزهای کشور می‌رسانند باید در بازگشت خالی برگردند چون مسافری وجود ندارد؛ همه این اتوبوس‌ها هم متعلق به بخش خصوصی هستند بر همین اساس به آنها اجازه داده شده به دلیل اینکه یکسره خالی بازمی‌گردند کرایه دو سر را از مسافر بگیرند.

عطرچیان اعلام‌کرد: البته با توجه به نوع صندلی و نوع اتوبوس قیمت‌ها متفاوت است. از سوی دیگر رانندگان اتوبوس‌ها به دلیل ترافیک تقریباً یک روز هم در مرزها معطلی دارند و مسیری که باید مثلاً 15 ساعته طی کنند، سه روزه طی می‌کنند و این مقرون به صرفه نیست و بخش خصوصی نمی‌پذیرند که چنین مسافران را در چنین مسیری با این قیمت منتقل کند.

وی تصریح کرد: البته اگر بیش از این قیمت از زائران مطالبه شده و یا گران فروشی شود، در صورتی که به ما گزارش شود با آن مقابله می‌کنیم.

اگر زائران با ویزا راهی مرزها شوند مشکلی پیش نمی آید

دبیر کمیته زیرساخت‌ها، سوخت و حمل و نقل ستاد اربعین در خصوص وضعیت راه‌ها و زیرساخت‌های شهرهای میزبان زائران اربعین در داخل کشور نیز گفت: پیش‌بینی ما حضور یک و نیم میلیون زائر ایرانی در اربعین است و اگر همه این زائران با ویزا راهی مرزها شوند مشکلی پیش نخواهد آمد، برای بازگشت زائران نیز به اندازه کافی اتوبوس درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه پایانه‌های مرزی برای عبور 10 تا 20 هزار نفر در روز طراحی شده است، گفت: وقتی 100 هزار نفر در روز به این پایانه مراجعه می‌کنند، ممکن است آب، برق و ... قطع شود و امکانات‌ پاسخ‌گوی این تعداد از ظرفیت نباشد.

عطرچیان با اشاره به اینکه برای حمل و نقل مسافر کلاً 14 هزار دستگاه اتوبوس داریم که در این ایام نمی‌توانیم همه را به سمت مرزها راهی کنیم چرا که سفرهای داخل کشور نیز هست، عنوان کرد: از سوی دیگر به دلیل سه روز تعطیلی مردم بسیاری می‌خواهند به شهرستان‌ها بروند پس نمی توانیم حمل و نقل را در سایر نقاط کشور تعطیل و همه اتوبوس‌ها را راهی مرزها کنیم. بر همین اساس در تلاش هستیم سه تا چهار هزار و 500 اتوبوس را برای حمل و نقل زائران اربعین به مرزها برسانند.

دولت نظارت کلی می‌کند

وی مراسم اربعین را مراسمی مردمی دانست که دولت نباید در برگزاری آن دخالت کند و افزود: نرخ‌ها هم توسط اتحادیه‌ها و صنوف برقرار شده و دولت هم فقط نظارت کلی می‌کند.

دبیر کمیته زیرساخت‌ها، سوخت و حمل و نقل ستاد مرکزی اربعین از تکمیل زیرساخت های شهرهای مرزی ایران به سمت عراق نیز سخن گفت و اعلام کرد: جاده مهران به نقطه صفر مرزی تکمیل شده و روشنایی آن در شب که سال گذشته وجود نداشت و مشکلاتی را ایجاد کرده بود، اکنون تکمیل شده است. همچنین جاده مهران به ایلام، جاده سوسنگرد به چزابه و جاده خرمشهر به شلمچه تعریض شده و تعداد گیت‌های گذرنامه نیز نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

وی با تأکید بر اینکه علی‌رغم اقدامات صورت گرفته باز هم وقتی مرزها با این حجم انبوه جمعیت مواجه می‌شوند ترافیک امری اجتناب ناپذیر است، گفت: نباید ایام اربعین به یک روز خلاصه شود و زائران هم باید توجه داشته باشند که مثل ایام عادی نمی‌توانند راهی عراق شوند و کمی سختی را باید تحمل کنند.

نظر شما