شناسهٔ خبر: 9326798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر ایران در بغداد: ایجاد کنسولگری عراق در ایلام را با جدیت دنبال می کنیم

ایلام - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: ایجاد کنسولگری عراق در استان ایلام را با جدیت دنبال می کنیم و پیگیری های لازم را در این خصوص انجام می دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حسن دانایی فر شامگاه شنبه در پایانه مرزی مهران در جمع خبرنگاران رسانه های ایران و عراق اظهار کرد: در دو سال گذشته نیز پیگیری هایی برای ایجاد کنسولگری عراق در ایلام انجام گرفته است.
وی افزود: ایجاد کنسولگری باید با تقاضای کشور متقاضی به وزارت خارجه کشور مقصد باشد لذا ما نمی توانیم از دولت عراق بخواهیم در یکی از استان های ما کنسولگری راه اندازی کند بلکه آنها باید از وزارت خارجه ما تقاضا و درخواست کنند.
دانای فر تاکید کرد: البته مردم کوت در استان واسط عراق نیز تقاضای مشابهی برای راه اندازی کنسولگری ایران در این شهر دارند بنابراین باید پیگیری های قانونی را در خصوص راه اندازی کنسولگری دو کشور در این استان ها انجام دهیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان ورود زائران ایرانی به کشور عراق گفت: تاکنون 460 هزار زائر از مرزهای سه گانه مهران، چزابه و شلمچه وارد کشور عراق شده اند ولی از فردا حجم ورود زائران با نزدیک شدن به اربعین حسینی از این مرزها بیشتر هم می شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد یادآور شد: خوشبختانه با اقداماتی که در مرزها بویژه مرز مهران انجام شده تردد زائران با کمترین مشکل و معطلی انجام می شود ضمن اینکه طرف عراقی نیز تدابیر و امکانات لازم را در مرز زرباطیه برای تسهیل در تردد زائران اتخاذ کرده است.
دانایی فر از مشارکت مردم شهرهای مختلف عراق برای استقبال، پذیرایی و اسکان زائران ایرانی تقدیر کرد و افزود: مردم و مسئولان این کشور آمادگی خوبی برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی دارند.
حسن دانایی فر بعد ازظهر شنبه با همراهی معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام، فرماندار مهران و جمعی از مسئولان محلی از پایانه مرزی مهران بازدید و از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده برای تسهیل در تردد زوار بازدید کرد.
هم اکنون عراق در شهرهای تهران، مشهد، اهواز و کرمانشاه کنسولگری دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد را در این سفر معاون وزیر داخلی و مسئول گذرگاه های مرزی عراق و استاندار واسط و خبرنگاران رسانه های این کشور همراهی می کردند.
مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب ایلام کانون اصلی تردد زائران به عتبات عالیات بویژه در ایام منتهی به اربعین حسینی است براساس اعلام مسئولان بیش از 70 درصد زائران ایرانی برای سفر به عراق این مرز را انتخاب می کنند.
9002 / 1539

نظر شما