شناسهٔ خبر: 9296909 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رشد 136 درصدي قيمت بليت اتوبوس در اربعين

صاحب‌خبر -

 با مجوز سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌يي نرخ بليت اتوبوس منتهي به شهرهاي استان ايلام و خوزستان براي ايام اربعين حسيني از ابتداي آذرماه امسال دو برابر مي‌شود.  به گزارش «تعادل» از ابتداي آذرماه امسال با مجوز سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌يي بليت اتوبوس به مقاصد استان‌هاي ايلام و خورستان دو برابر مي‌شود. هر سال با آغاز ايام اربعين بليت اتوبوس به مقصد شهرهايي مانند مهران در استان ايلام دو برابر مي‌شود. اين اقدام به دليل تردد يك سر خالي اتوبوس‌ها انجام مي‌شود و پس از اربعين حسيني قيمت‌ها به نرخ‌هاي قبلي بازمي‌گردد. به عنوان نمونه بليت رفت تهران-مهران درحال حاضر براي اتوبوس‌هاي وي‌آي‌پي 55000 تومان است كه اين نرخ از روز اول آذرماه (يك‌شنبه هفته آينده) با رشد 136درصدي به 130هزار تومان افزايش مي‌يابد.

 4000 دستگاه اتوبوس براي تردد
اين درحالي است كه سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌يي همزمان با افزايش دو برابر قيمت بليت اتوبوس در اربعين حسيني تاكيد كرده كه با هر گونه تخلف از نرخ‌هاي مصوب برخورد مي‌شود و از هموطنان خواسته تا تخلفات احتمالي را به اين سازمان اطلاع دهند.  رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌يي ضمن تاكيد بر لزوم تثبيت و شفا‌ف‌سازي كرايه ناوگان جاده‌يي براي جابه‌جايي زائران اربعين گفت: اين نرخ‌هاي مصوب در توقفگاه‌ها و در معرض ديد زائران خواهد بود.   جلسه هماهنگي سفرهاي جاده‌يي اربعين با حضور رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌يي و روساي انجمن‌‌ها و تشكل‌هاي صنفي حمل و نقل مسافر برگزار شد. در اين نشست‌ بر راهكارهاي ارائه خدمات مطلوب براي جابه‌جايي زائران كربلا‌ و شركت‌كنندگان در مراسم اربعين حسيني و بررسي و‌ ضرورت نظارت جدي‌تر بر روند خدمات در اين ايام تاكيد شد. رييس سازمان راهداري حمل و نقل جاده‌يي در اين جلسه ‌بيان كرد: ‌با توجه به حضور اقشار مختلف از هموطنان با تمكن مالي متفاوت در مراسم اربعين حسيني بايد روند خدمات و نرخ‌ها در عين مطلوبيت به دور از هر گونه اعمال سلايق و تبعيض باشد از اين رو مهم‌ترين مولفه دستيابي به اين رويكرد، تثبيت نرخ حمل و درج آن در تابلوهاي در معرض ديد مردم است. به گزارش فارس به نقل از‌ روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌يي داود كشاورزيان افزود‌: شركت‌كنندگان در مراسم اربعين حسيني و زائران عتبات عاليات كه اغلب صدها كيلومتر با روحيه اعتقادي با پاي پياده به سمت كربلاي معلي و براي سوگواري در مراسم اربعين حركت مي‌كنند هنگام مراجعت به كشور و در مرزها، انتظار دارند كه خدمات قابل قبول و در عين حال به دور از هرگونه اجحاف دريافت كنند.  رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌يي افزود: قطعا آستانه تحمل زائران براي تاخير در دسترسي چند ساعته به وسايل نقليه، شايد بالا باشد اما رفتارهاي تبعيض‌آميز و نرخ‌هاي چندگانه و غيرمتعارف، موجبات خدشه در رفتار آنان و هدر رفتن زحمات مسوولان در اين زمينه خواهد شد.

 دليل افزايش قيمت
معاون وزير راه و‌ شهرسازي تاكيد كرد: ‌بايد نرخ حمل با اتوبوس از مرزها به شهرها و مقاصد زائران شفاف و مصوب باشد. بنابراين گزارش روساي تشكل‌هاي صنفي حمل و نقل مسافر نيز در اين جلسه‌ ضمن اعلام آمادگي كامل براي خدمات‌رساني و انتقال زائران كربلاي معلي و شركت‌كنندگان در مراسم اربعين حسيني براساس دستورالعمل‌هاي ابلاغي به آنها، نرخ حمل مسافر از مرزها را براي جبران يكسر خالي، پيشنهاد كرايه اتوبوس‌ها‌ به ميزان سرجمع نرخ رفت و برگشت و با اندكي فراتر از آن را ارائه دادند كه با تصويب در جلسه مقرر شد رقم ثابت نرخ به شكل مناسب اعلام و در تابلوهاي اطلاع‌رساني در توقفگاه‌هاي پيش‌بيني شده براي توقف اتوبوس‌هاي آماده جابه‌جايي زائران در مرزها، نصب و بر حسن اجراي آن نظارت كامل داشته باشند‌.  روساي تشكل‌هاي صنفي حمل و نقل مسافر با استناد به تجارب اربعين سال گذشته خواستار تمهيداتي براي پيش‌بيني راننده كمكي و مساعدت و همكاري لازم از سوي پليس راه و ساماندهي وضعيت ترافيك راه‌ها براي انتقال سريع زائران به شهرها شدند.

 اتوبوسراني‌ها مجاز به افزايش قيمت
مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي سازمان راهداري گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم امسال 3ميليون زائر ايراني در اربعين حسيني عازم عتبات عاليات شوند.  محمدجواد عطرچيان با اشاره به اينكه شركت‌هاي اتوبوسراني مجازند در ايام اربعين به دليل تردد يك سر خالي نرخ بليت (در ايام معمول) را دو برابر افزايش دهند، افزود: به طور كلي اتوبوس‌ها در اين ايام يك سر خالي مي‌روند. قبل از اربعين معمولا در رفت پُر هستند و در برگشت خالي هستند در ايام بعد از اربعين در برگشت پُر هستند و در رفت خالي از اين رو اينها مي‌توانند دو سر قيمت بگيرند. به عنوان نمونه براي يك مسير كه بليت آن 55 يا 60 هزار تومان است مي‌توانند تا 130هزار تومان از مسافران دريافت كنند. عطرچيان با بيان اينكه دولت نمي‌تواند براي اتحاديه‌ها تعيين تكليف كند چراكه بايد به آنها سوبسيد بدهد يا اينكه بگويد كرايه رفت و برگشت را به دليل تردد يك سر خالي دريافت كنيد، تصريح كرد: سازمان راهداري نظارت كلي بر قيمت‌ها دارد و سعي مي‌كند بيشتر از اين نرخ‌ها افزايش نيابد. هرگونه تخلف احتمالي بررسي و پيگيري شده و در چارچوب قانون با آن برخورد مي‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما