شناسهٔ خبر: 9263784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

رهبر معظم انقلاب اسلامي سياست‌هاي كلي محيط زيست را ابلاغ كردند

ايجاد نظام يكپارچه ملي محيط زيست

صاحب‌خبر -

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در اجراي بند يك اصل 110 قانون اساسي، در نامه‌اي به روساي قوا، سياست‌هاي كلي محيط زيست را ابلاغ كردند.
ايجاد نظام يكپارچه ملي محيط زيست، مديريت هماهنگ و نظام‌مند منابع حياتي، جرم‌انگاري تخريب محيط زيست، تهيه اطلس زيست‌بوم كشور، تقويت ديپلماسي محيط زيست، گسترش اقتصاد سبز و نهادينه‌سازي فرهنگ و اخلاق زيست‌محيطي از جمله محورهاي ابلاغيه رهبر معظم انقلاب اسلامي است.
متن سياست‌هاي كلي محيط زيست كه پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين شده، به اين شرح است:
بسم‌‌الله‌ الرّحمن ‌الرّحيم
سياست‌هاي كلي محيط زيست
1- مديريت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حياتي (از قبيل هوا، آب، خاك و تنوع زيستي) مبتني بر توان و پايداري زيست‌بوم به ويژه با افزايش ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي حقوقي و ساختاري مناسب همراه با رويكرد مشاركت مردمي.
2- ايجاد نظام يكپارچه ملي محيط زيست.
3- اصلاح شرايط زيستي براي برخوردار ساختن جامعه از محيط زيست سالم و رعايت عدالت و حقوق بين نسلي.
4- پيشگيري و ممانعت از انتشار انواع آلودگي‌هاي غيرمجاز و جرم‌انگاري تخريب محيط‌زيست و مجازات موثر و بازدارنده آلوده‌كنندگان و تخريب‌كنندگان محيط زيست و الزام آنان به جبران خسارت.
5- پايش مستمر و كنترل منابع و عوامل آلاينده هوا، آب، خاك، آلودگي‌هاي صوتي، امواج و اشعه‌هاي مخرب و تغييرات نامساعد اقليم و الزام به رعايت استانداردها و شاخص‌هاي زيست‌محيطي در قوانين و مقررات، برنامه‌هاي توسعه و آمايش سرزمين.
6- تهيه اطلس زيست‌بوم كشور و حفاظت، احيا، بهسازي و توسعه منابع طبيعي تجديدپذير (مانند دريا، درياچه، رودخانه، مخزن سدها، تالاب، آبخوان زيرزميني، جنگل، خاك، مرتع و تنوع زيستي به ويژه حيات وحش) و اعمال محدوديت قانونمند در بهره‌برداري از اين منابع متناسب با توان اكولوژيك (ظرفيت قابل تحمل و توان بازسازي) آنها بر اساس معيارها و شاخص‌هاي پايداري، مديريت اكوسيستم‌هاي حساس و ارزشمند (از قبيل پارك‌هاي ملي و آثار طبيعي ملي) و حفاظت از منابع ژنتيك و ارتقاي آنها تا سطح استانداردهاي بين‌المللي.
7- مديريت تغييرات اقليم و مقابله با تهديدات زيست محيطي نظير بيابان‌زايي، گرد و غبار به ويژه ريزگردها، خشكسالي و عوامل سرايت‌دهنده ميكروبي و راديواكتيو و توسعه آينده‌نگري و شناخت پديده‌هاي نوظهور زيست‌محيطي و مديريت آن.
8- گسترش اقتصاد سبز با تاكيد بر:
1-8- صنعت كم كربن، استفاده از انرژي‌هاي پاك، محصولات كشاورزي سالم و ارگانيك و مديريت پسماندها و پساب‌ها با بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اقتصادي، اجتماعي، طبيعي و زيست‌محيطي.
2-8- اصلاح الگوي توليد در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي و بهينه‌سازي الگوي مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژي به ويژه ترويج مواد سوختي سازگار با محيط زيست.
3-8- توسعه حمل و نقل عمومي سبز و غيرفسيلي از جمله برقي و افزايش حمل و نقل همگاني به ويژه در كلانشهر‌ها.
9- تعادل‌بخشي و حفاظت كيفي آب‌هاي زيرزميني از طريق اجراي عمليات آبخيزداري، آبخوان‌داري، مديريت عوامل كاهش بهره‌برداري از آب‌هاي زيرزميني و تبخير وكنترل ورود آلاينده‌ها.
10- استقرار نظام حسابرسي زيست محيطي در كشور با لحاظ ارزش‌ها و هزينه‌هاي زيست‌محيطي (تخريب، آلودگي و احيا) در حساب‌هاي ملي.
11- حمايت و تشويق سرمايه‌گذاري‌ها و فناوري‌هاي سازگار با محيط زيست با استفاده از ابزارهاي مناسب از جمله عوارض و ماليات سبز.
12- تدوين منشور اخلاق محيط زيست و ترويج و نهادينه‌سازي فرهنگ و اخلاق زيست‌محيطي مبتني بر ارزش‌ها و الگوهاي سازنده ايراني- اسلامي.
13- ارتقاي مطالعات و تحقيقات علمي و بهره‌مندي از فناوري‌هاي نوآورانه زيست‌محيطي و تجارب سازنده بومي در زمينه حفظ تعادل زيست بوم‌ها و پيشگيري از آلودگي و تخريب محيط زيست.
14- گسترش سطح آگاهي، دانش و بينش زيست‌محيطي جامعه و تقويت فرهنگ و معارف دينيِ مشاركت و مسووليت‌پذيري اجتماعي به ويژه امر به معروف و نهي از منكر براي حفظ محيط زيست در تمام سطوح و اقشار جامعه.
15- تقويت ديپلماسي محيط زيست با:
1-15- تلاش براي ايجاد و تقويت نهادهاي منطقه‌اي براي مقابله با گرد و غبار و آلودگي‌هاي آبي.
2-15- توسعه مناسبات و جلب مشاركت و همكاري‌هاي هدفمند و تاثيرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي در زمينه محيط زيست.
3-15- بهره‌گيري موثر از فرصت‌ها و مشوق‌هاي بين‌المللي در حركت به سوي اقتصاد كم كربن و تسهيل انتقال و توسعه فناوري‌ها و نوآوري‌هاي مرتبط

نظر شما