شناسهٔ خبر: 9239454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا

این خط لوله 300 کیلومتری که از بورسا در ترکیه تا کومتنی، در شمال یونان از زیر زمین عبور می کند، گاز متعلق به جمهوری آذربایجان در دریای خزر را به اروپای غربی انتقال می دهد.

صاحب‌خبر -
سرویس ترکیه /خبرگزاری آران

خبرگزاری آران/سرویس ترکیه:نخست وزیر یونان و نخست وزیر ترکیه در جریان مراسمی در مرز مشترک دو کشور، خط لوله انتقال گاز که هزینه احداث آن 440 میلیون دلار بوده است را با حضور الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان افتتاح کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آران به نقل از بی بی سی،این خط لوله 300 کیلومتری که از بورسا در ترکیه تا کومتنی، در شمال یونان از زیر زمین عبور می کند، گاز متعلق به جمهوری آذربایجان در دریای خزر را به اروپای غربی انتقال می دهد.

مزیت عمده این خط لوله برای اروپا این است که برای اولین بارگازدریای خزر مستقیما و بدون عبور از شبکه های خطوط انتقال گاز روسیه وارد بازار اروپا شود.

با استفاده از خط لوله جدید، وابستگی مصرف کنندگان گاز در اروپای غربی به روسیه که از گاز خود به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می کند و بارها شیر لوله های گاز خود را به روی کشورهایی مانند اوکراین بسته است، كاهش می یابد.

در حال حاضر یک چهارم گاز مورد نیاز اروپای غربی را روسیه تامین می کند.

آمریکا که از تلاش های اروپا برای بی نیاز شدن از گاز روسیه حمایت می کند، ساموئل بادمن، وزیر انرژی خود را برای شرکت در مراسم افتتاح این خط لوله اعزام كرده بود.

یکی از مزیت های ژئوپولیتیک خط لوله جدید انتقال گاز، کمک به تقویت روابط ترکیه و یونان است. نخست وزیر یونان در مراسم افتتاح گفت این پروژه برای اینكه دو ملت در کنار یکدیگر با سازگاری زندگی کنند، کمک خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان نیز این خط لوله را مشابه جاده ابریشم قدیم توصیف كرد که شرق و غرب را به یکدیگر متصل ساخته و موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

ولی برخی از تحلیلگران می گویند هنگامی که این خط لوله طبق پروژه ای که در دست اجرا است تا سال 2010 به ایتالیا برسد، بعید است که جمهوری آذربایجان بتواند تمام گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند.

این تحلیلگران هشدار می دهند که دراین صورت ممکن است از این خط لوله برای دریافت گاز از روسیه استفاده شود.

پایان پیام.

نظر شما