شناسهٔ خبر: 918690 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

استيضاح فرجي دانا امروز برگزار مي شود

رايزني هاي فشرده وزيرعلوم در مجلس و صف آرايي موافقان و مخالفان استيضاح

صاحب‌خبر -

امروز اصلي ترين دستورکار مجلس، برگزاري جلسه استيضاح وزير علوم است. استيضاح فرجي دانا نخستين استيضاح يک وزير دولت يازدهم است که هفته گذشته پس از کش و قوس هاي فراوان و بي نتيجه بودن تلاش ها و پادرمياني هيئت رئيسه مجلس بين استيضاح کنندگان و رضا فرجي دانا، طرح آن اعلام وصول شد. فرجي دانا امروز درحالي پشت تريبون استيضاح خواهد رفت که ديروز رايزني فشرده اي با نمايندگان داشت و همزمان مخالفان و موافقان استيضاح نيز صف آرايي جدي تري مقابل يکديگر داشتند. حتي رايزني ها درباره استيضاح فرجي دانا به صبح امروز نيز کشيده است و گفته مي شود که قرار است فراکسيون اصولگراي رهروان ولايت ساعت 7 صبح امروز در جلسه اي درباره استيضاح تصميم گيري کند. فراکسيون رهروان ولايت که علي لاريجاني رئيس مجلس عضو هيئت رئيسه آن است، بيش از 170 عضو دارد و تصميم آن براي راي دادن يا راي ندادن به استيضاح در نتيجه جلسه علني امروزتاثيرگذار خواهد بود.

توصيه دانشگاهيان به مجلس براي برگزاري استيضاحي آرام

در آستانه برگزاري جلسه استيضاح وزير علوم و فناوري موج ارسال نامه و ارائه بيانيه اهالي دانشگاهي خطاب به رئيس مجلس و نمايندگان نسبت به روزهاي قبل مبني بر اينکه مجلس به دور از حاشيه سازي به وظيفه قانوني خود عمل کند افزايش و شتاب بيشتري داشت و از سوي ديگر نمايندگان مجلس نيز در روز گذشته طي نطق و تذکرات خود بر اين موارد تاکيد کردند.

نکو: استيضاح کنندگان عزتمندانه امضاي خود را پس بگيرند

اما از سوي ديگر منتقدان طرح استيضاح وزير علوم با اعلام حمايت مجدد خود از فرجي دانا به تلاش خود براي منصرف کردن امضا کنندگان استيضاح در روز گذشته ادامه دادند. ابراهيم نکو نماينده رباط کريم در مجلس در گفت و گو با تسنيم، با بيان اينکه "به نظر مي رسد لاريجاني مخالف استيضاح نيست" گفت: در صورتي که فراکسيون رهروان ولايت تصميم به حمايت از استيضاح بگيرد، از اين فراکسيون خارج و فوراً «فراکسيون اعتدال» را تشکيل خواهيم داد.در همين حال جواد هروي رئيس کميته آموزش عالي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اعلام خبر برگزاري نشست اعضاي فراکسيون دانشگاهيان با فرجي دانا در عصر ديروز به خبرنگارپارلماني خراسان گفت: عمده اساتيد دانشگاهي، فعالان سياسي و نمايندگان مجلس اين اقدام را حرکتي سياسي و شتابزده برمي شمارند. با اين حال حامد قادر مرزي نايب رئيس فراکسيون دانشگاهيان مجلس به ايرنا گفت: فرجي دانا در نشست امروز خود با اين فراکسيون ابعاد ديگري از موضوع بورسيه هاي غيرقانوني را اعلام کرد.

تلاش براي متقاعد کردن فرجي دانا جهت برکناري برخي افراد

در اين ميان يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني خراسان از رايزني تازه يکي از اعضاي هيئت رئيسه با فرجي دانا براي متقاعد کردن وي نسبت به برکناري دو معاون وزير علوم خبرداد. به گفته وي اين عضو هيئت رئيسه با استفاده از اين امتياز قصد دارد استيضاح کنندگان را تشويق به پس گرفتن طرح استيضاح شان کند.

زارعي: امضاهاي استيضاح افزايش يافت

همزمان علي اصغر زارعي نماينده مردم تهران در جمع خبرنگاران از افزايش تعداد امضاهاي طرح استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پي بداخلاقي هاي صورت گرفته از سوي حاميان دولتي وي خبر داد و تاکيد کرد 11 نفر ديگر طرح استيضاح وزير را تائيد کردند و امروز نيز احتمالا تعداد امضاها افزايش خواهد يافت. عليرضا زاکاني نيز از فشارهاي بي سابقه بر نمايندگان براي انصراف از استيضاح خبر داده است. در همين حال ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس در گفت وگو با تسنيم با بيان اين که هيچ قول و قراري با فرجي دانا نگذاشته ايم افزود: نگفته ايم که اگر ۲ معاونت را عزل کني استيضاح را لغو مي کنيم.

هماهنگي براي حضور روحاني در جلسه استيضاح ادامه دارد

هرچند اخبار ضد و نقيضي در خصوص حضور يا عدم حضور رئيس جمهور در جلسه استيضاح وزيرعلوم از سوي دولت به گوش مي رسد اما اخبار رسيده از سوي هيئت رئيسه و برخي نمايندگان حاکي از آن است که روحاني درنظر دارد پيش از عزيمت به استان اردبيل براي دفاع از فرجي دانا حدود 30 دقيقه در مجلس حضور يابد.با اين حال نوبخت گفت: استيضاح در آستانه هفته دولت تاثير سوئي بر تعامل مورد انتظار مردم درمورد رابطه قواي مجريه و مقننه دارد. محمدرضا عارف نيز به جمع حاميان وزير علوم پيوست و تأکيد کرد مجلس بايد از وزير علوم تقدير کند نه استيضاح.

کبگانيان: رئيس جمهور در جلسات شوراي انقلاب فرهنگي ۳ بار به فرجي دانا تذکر جدي داد

در عين حال منصور کبگانيان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي از ۳ تذکر جدي روحاني به وزير علوم درباره انتصاب رؤساي  دانشگاه ها در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي خبر داد و گفت: رئيس جمهور در يکي از جلسات اين شورا به آقاي فرجي دانا تذکر دادند که به اين روش براي تغيير رؤساي دانشگاه ها عمل نکند.

نظر شما