شناسهٔ خبر: 911651 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست فرجی دانا با نمایندگان فراکسیون دانشگاهیان؛

وزیر علوم در مجلس ابعاد دیگری از بورسیه های غیرقانونی را اعلام کرد

تهران- ایرنا- نایب رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس اعلام کرد که دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست امروز خود با این فراکسیون ابعاد دیگری از موضوع بورسیه های غیرقانونی را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

حامد قادرمرزی نایب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا پس از این نشست گفت: در این جلسه که با حضور 60 نفر از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس و وزیر علوم و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری درباره موضوع استیضاح وزیر علوم برگزار شد و نمایندگان در حمایت از وزیر مطالبی را مطرح و دغدغه های خود را تشریح کردند.

نایب رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس افزود: نمایندگان در این جلسه درباره ترفندهای طرف مقابل که خارج از موضوع استیضاح و حتی در روز روشن علیه رییس جمهوری شب نامه پخش می کنند، سخن گفتند و تاکید داشتند که این استیضاح بیش از اینکه علمی و در چارچوب وظایف وزیر باشد، رنگ و بوی سیاسی دارد.

وی موضوع بورسیه های غیرقانونی را از جمله موضوعات مطرح در جلسه امروز فراکسیون دانشگاهیان مجلس عنوان کرد و گفت: بر اساس اظهارات وزیر علوم معدل تحصیلی لیسانس تعدادی از بورسیه شدگان کمتر از 14 و معدل دوره فوق لیسانس کمتر از 16 بوده است که این افراد به اسم خارج از کشور بورسیه گرفته اند. این در حالی است که این بورسیه ها در رشته هایی به افراد اهدا شده که این رشته ها به وفور در دانشگاه های داخلی پذیرش می شود.

نایب رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس اضافه کرد: همچنین این افراد بدون داشتن شرایط علمی بورس، خارج شدند و متاسفانه وزارت علوم هم تعهد کرده است شهریه این افراد را پرداخت کند در حالی که این شرایط باید برای نخبگان ایجاد شود، بورسیه ها به افرادی داده شده که کمترین صلاحیت علمی را داشته اند.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهتمام فراکسیون دانشگاهیان در این زمینه گفت: اعتراض ما در این زمینه این است که چرا در قبال بی قانونی های دولت قبلی سکوت شده است و اگر قرار باشد فردا وزیر در این باره سکوت کند، فارغ از نتیجه ما قطعا پیگیر بورسیه های غیرقانونی خواهیم بود و حتی اگر وزارت کوتاه بیاید ما کوتاه نمی آییم.

قادر مرزی گفت: فراکسیون دانشگاهیان مجموعه ای علمی است و به صورت علمی مباحث را پیگیری می کند در حالی که مباحث مطرح شده توسط امضا کنندگان استیضاح نشان می دهد که دغدغه آنها سیاسی است و علمی نیست.

نایب رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که چه تعداد از بورسیه هایی که بحث شان مطرح است به صورت غیرقانونی بوده است؟ گفت: براساس اظهارات وزیر علوم، تعداد بورسیه های غیرقانونی قطعا بیش از 800 نفر است و این افراد کمترین شرایط پذیرش را نداشته اند.

وی در عین حال درباره فضای مجلس درباره استیضاح اظهار داشت: قطعا نمایندگانی که خود را در محضر خدا و وجدان شان و مردم، وکیل و مسوول می دانند فردا به دور از دغدغه سیاسیون رای می دهند و نتیجه استیضاح به نفع وزیر علوم و دولت تمام می شود.

قادر مرزی همچنین در خصوص موضوع انتخاب همکاران فرجی دانا در وزارت علوم اظهار داشت: وزیر علوم در این جلسه تاکید داشت که انتخاب همکارانش خارج از چارچوب نبوده و از وزارت اطلاعات استعلام شده و گزارش وزارت اطلاعات مبنای تصمیم وزارت علوم بوده است.

نایب رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تصویر استعلام از اداره کل اطلاعات استان مبنی بر نظر منفی این نهاد درباره انتخابات موجود است، گفت: مبنای تصمیم وزارت علوم گزارش وزارت اطلاعات است نه اداره کل اطلاعات استان.

قرار است جلسه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت تدبیر و امید در جلسه علنی فردا ( چهارشنبه) مجلس برگزار شود.

سیام(3)**2021**ل.الف.ی**1572

نظر شما